Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
- Energetyk
- Przedstawiciel Regionalny
- Posty: 1222
- Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
- Imię: Daniel
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
Chciałbym opisać jak u mnie wyglądała wymiana panewek korbowodowych. Poniższy opis poniekąd dotyczy też grupy Fiat Bravo / Marea / Coupe aczkolwiek tylko częściowo.
W celu powiększenia zdjęcia należy w nie kliknąć.
1. Spuszczenie oleju z miski.
2. Odkręcenie układu wydechowego.
2. Odkręcenie trzech poduszek silnika. Jedna przy zbiorniczku spryskiwaczy (dwie śruby boczne), druga za silnikiem na dole przy grodzi (jedna śruba "główna") i trzecia górna która trzyma do kielicha.
3. Za poduszkę górną podniosłem silnik około 5cm do góry.
4. Odkręcenie czujnika poziomu oleju (22 płaski), bagnetu oleju
(M10 nasadka) dwie śruby jedna w misce, druga przy uchwycie bagnetu na górze, a na koniec odpływ oleju z turbo.
5. No i teraz zaczynają się schodki. Najbardziej upierdliwe są dwie śruby M6 RIBE które mocują miskę do bloku ale są między skrzynią biegów a blokiem.
Niestety nie obyło się bez dorobienia specjalnego narzędzia. Pewnie długi zestaw TORX załatwiłby sprawę.
6. Potem jest już prościej bo okazuje się że wystarczy odkręcić jedynie wszystkie śruby dookoła miski. W Fiacie Marea/Bravo/Coupe przeszkadza podpora półosi którą trzeba poluzować żeby nie zasłaniała śruby.
7. Kolejny ruch to odklejenie miski. Jeśli nigdzie się nie poci to będzie ciężko... U mnie na szczęście powoli puszczała bokiem i to był mój punkt który za pomocą różnych dźwigni i nożyka przeciągałem dalej aż miską się odkleiła.
8. Gdy miska odskoczy czeka nas kolejna przygoda. Smok olejowy trzyma nam miskę i dopóki go nie odkręcimy zestaw raczej zostanie na swoim miejscu. Dwie śruby na kluczyk 10 trzymają przy pompie i jedna na środku silnika. Będzie widać.
9. Gdy odkręcimy wyszarpujemy miskę do siebie i mamy już wszystko na wierzchu.
10. Czyścimy miskę i smok, a potem zabieramy się za to co najbardziej nas interesuje. Nasadka 12mm i odkręcamy stopki. Sama wymiana jest banalna. Podważamy nożykiem za zamek starą panewkę aż wyskoczy. Nową wkładamy najpierw zamkiem i dopychamy drugą stronę. Jest tego dużo na filmikach w internecie można podejrzeć, proste. Na nowych panewkach jest biała warstewka zabezpieczająca je do momentu rozpakowania.
11. Każdą panewkę skręcałem na dwa razy. Najpierw 25Nm, a potem kąt 60stopni. By był lepszy dostęp do kolejnych panewek wykręciłem świecę i kompresja nie stawiała oporu przy kręceniu wałem. Przed skręceniem nową panewkę smarowałem olejem po stronie pracy i skręcałem wszystko na mokro.
12. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności zaczynając od oczyszczenia bolku i miski w miejscu styku. Nowego sylikonu nie opłaca kłaść się tam gdzie dokręcamy śrubkę od smoka oleju bo szpara jest ciasna więc i tak wytrzemy go ręką. Ja nałożyłem wszędzie oprócz tego miejsca z przodu i dokończyłem to po przykręceniu smoka.
13. Składamy wszystko do końca, zalewamy olejem i docieramy panewki. Są różne opinie ile powinno to trwać ale 1tys km delikatnej jazdy wydaje się wystarczający.
Pozdrawiam, mam nadzieję że komuś pomogę
P.S. Moje panewki po 190tys przebiegu na liczniku i 240tys w ECU.
W celu powiększenia zdjęcia należy w nie kliknąć.
1. Spuszczenie oleju z miski.
2. Odkręcenie układu wydechowego.
2. Odkręcenie trzech poduszek silnika. Jedna przy zbiorniczku spryskiwaczy (dwie śruby boczne), druga za silnikiem na dole przy grodzi (jedna śruba "główna") i trzecia górna która trzyma do kielicha.
3. Za poduszkę górną podniosłem silnik około 5cm do góry.
4. Odkręcenie czujnika poziomu oleju (22 płaski), bagnetu oleju
(M10 nasadka) dwie śruby jedna w misce, druga przy uchwycie bagnetu na górze, a na koniec odpływ oleju z turbo.
5. No i teraz zaczynają się schodki. Najbardziej upierdliwe są dwie śruby M6 RIBE które mocują miskę do bloku ale są między skrzynią biegów a blokiem.
Niestety nie obyło się bez dorobienia specjalnego narzędzia. Pewnie długi zestaw TORX załatwiłby sprawę.
6. Potem jest już prościej bo okazuje się że wystarczy odkręcić jedynie wszystkie śruby dookoła miski. W Fiacie Marea/Bravo/Coupe przeszkadza podpora półosi którą trzeba poluzować żeby nie zasłaniała śruby.
7. Kolejny ruch to odklejenie miski. Jeśli nigdzie się nie poci to będzie ciężko... U mnie na szczęście powoli puszczała bokiem i to był mój punkt który za pomocą różnych dźwigni i nożyka przeciągałem dalej aż miską się odkleiła.
8. Gdy miska odskoczy czeka nas kolejna przygoda. Smok olejowy trzyma nam miskę i dopóki go nie odkręcimy zestaw raczej zostanie na swoim miejscu. Dwie śruby na kluczyk 10 trzymają przy pompie i jedna na środku silnika. Będzie widać.
9. Gdy odkręcimy wyszarpujemy miskę do siebie i mamy już wszystko na wierzchu.
10. Czyścimy miskę i smok, a potem zabieramy się za to co najbardziej nas interesuje. Nasadka 12mm i odkręcamy stopki. Sama wymiana jest banalna. Podważamy nożykiem za zamek starą panewkę aż wyskoczy. Nową wkładamy najpierw zamkiem i dopychamy drugą stronę. Jest tego dużo na filmikach w internecie można podejrzeć, proste. Na nowych panewkach jest biała warstewka zabezpieczająca je do momentu rozpakowania.
11. Każdą panewkę skręcałem na dwa razy. Najpierw 25Nm, a potem kąt 60stopni. By był lepszy dostęp do kolejnych panewek wykręciłem świecę i kompresja nie stawiała oporu przy kręceniu wałem. Przed skręceniem nową panewkę smarowałem olejem po stronie pracy i skręcałem wszystko na mokro.
12. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności zaczynając od oczyszczenia bolku i miski w miejscu styku. Nowego sylikonu nie opłaca kłaść się tam gdzie dokręcamy śrubkę od smoka oleju bo szpara jest ciasna więc i tak wytrzemy go ręką. Ja nałożyłem wszędzie oprócz tego miejsca z przodu i dokończyłem to po przykręceniu smoka.
13. Składamy wszystko do końca, zalewamy olejem i docieramy panewki. Są różne opinie ile powinno to trwać ale 1tys km delikatnej jazdy wydaje się wystarczający.
Pozdrawiam, mam nadzieję że komuś pomogę
P.S. Moje panewki po 190tys przebiegu na liczniku i 240tys w ECU.
Ostatnio zmieniony 18 lis 2017, 17:43 przez Energetyk, łącznie zmieniany 1 raz.
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V
- marceli
- Klubowicz
- Posty: 2091
- Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
- Skype: marcin.kasinski82
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
- Kontakt:
Re: Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
Świetny opis.W zasadzie dotyczy każdej R5 Kappy.
Bardzo ciężko ten smok dokręcić później??Tzn straszna gimnastyka łapkami żeby załapać śrubki czy nie?
PS. Wychodzi ,że silnik na szczęście nie miał "ubytków" oleju bo panewki niezłe.Szybko nie wypluł by ich.
Bardzo ciężko ten smok dokręcić później??Tzn straszna gimnastyka łapkami żeby załapać śrubki czy nie?
PS. Wychodzi ,że silnik na szczęście nie miał "ubytków" oleju bo panewki niezłe.Szybko nie wypluł by ich.
- Maniak
- Klubowicz Wspierający
- Posty: 4037
- Rejestracja: 21 sty 2014, 21:25
- Imię: Mariusz
- Lokalizacja: Staroźreby
Re: Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
Nie jest źle ze smokiem. Miałem przyjemność robić to dwa razy po spotkaniu misy z kamieniem
Pzdr.Maniak
Kappa 2.0, 2.4, 3.0, 2.4TD WSZYSTKIE CZĘŚCI!
Tel. 606 692 044 Jak by co było trzeba.
Piaskowanie i zabezpieczenia antykorozyjne.
Tel. 606 692 044 Jak by co było trzeba.
Piaskowanie i zabezpieczenia antykorozyjne.
Re: Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
Świetny opis, na który zresztą czekałem, bo chciałem zobaczyć jak wygląda mocowanie smoka olejowego mnie też czeka zrzut miski
- jasiugm
- Forumowicz/ka
- Posty: 372
- Rejestracja: 03 lut 2015, 19:14
- Imię: Mariusz
- Lokalizacja: Sosnowiec
Re: Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
Ogólnie im wyżej podniesie się silnik tym lepiej.
Do śrub od strony sprzęgła wystarczą zwykłe wygięte w L klucze z uniwersalnego zestawu (ja mam Yato YT-0511) . Wystarczy nałożyć jakąś rureczkę na krótszy koniec i można kręcić
Do śrub od strony sprzęgła wystarczą zwykłe wygięte w L klucze z uniwersalnego zestawu (ja mam Yato YT-0511) . Wystarczy nałożyć jakąś rureczkę na krótszy koniec i można kręcić
Kappa SW 2.0 20V VIS
Y 1.2 8V
Y 1.2 8V
- Energetyk
- Przedstawiciel Regionalny
- Posty: 1222
- Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
- Imię: Daniel
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
Smok wygląda w taki sposób. Na zdjęciu widać te dwie boczne śrubki z wlotem do pompy oleju i na środku bloku jest jeszcze podtrzymująca. Jeżeli ma się duże ręce jest niestety dosyć upierdliwa. Przy dokręcaniu mi osobiście zdarza się po prostu upuścić ją no i wpada w miskę. Trzeba ściągać i szukać... Dlatego radzę od niej zacząć przykręcanie - jeśli się uda to te boczne nie sprawią już problemów i całe składanie pójdzie z górki.
Panewki okazały się w dosyć dobrym stanie, najgorszy był 3cyl na którym widać ciemne przetarcia. Weryfikując panewki chciałem potwierdzić też przebieg auta bo to zawsze zagadka. Mimo to mając już wszystko na wierzchu szkoda jednak wkładać te same panewki i według mnie lepiej mieć spokój na te 80-100tys niż nie wiedzieć nic.
Panewki okazały się w dosyć dobrym stanie, najgorszy był 3cyl na którym widać ciemne przetarcia. Weryfikując panewki chciałem potwierdzić też przebieg auta bo to zawsze zagadka. Mimo to mając już wszystko na wierzchu szkoda jednak wkładać te same panewki i według mnie lepiej mieć spokój na te 80-100tys niż nie wiedzieć nic.
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V
Re: Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
A jaką siłą dokręcałeś miskę i czym dokładnie uszczelniałeś? Smok też jest na jakiejś uszczelce?
- Energetyk
- Przedstawiciel Regionalny
- Posty: 1222
- Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
- Imię: Daniel
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
Miskę odkręcałem po prostu z wyczuciem, nie mogłem znaleźć jaki trzeba moment bo słaby zasięg w kanale
Przy dociąganiu panewki ładnie czuć że "siada" wszystko jak trzeba zwłaszcza od 30 do 60 stopni podczas dokręcania.
Smok ma oring uszczelniający który wchodzi jeszcze na przedłużeniu rurki w obudowę pompy już. U mnie oring był miękki i dobrze bo nie miałem na wymianę.
Ja przyklejałem na masę uszczelniającą Dirko od Elringa. Polecam stosować markowe uszczelniacze bo miałem kiedyś przygodę z tanimi sylikonami - szkoda tylko nerwów.
Przy dociąganiu panewki ładnie czuć że "siada" wszystko jak trzeba zwłaszcza od 30 do 60 stopni podczas dokręcania.
Smok ma oring uszczelniający który wchodzi jeszcze na przedłużeniu rurki w obudowę pompy już. U mnie oring był miękki i dobrze bo nie miałem na wymianę.
Ja przyklejałem na masę uszczelniającą Dirko od Elringa. Polecam stosować markowe uszczelniacze bo miałem kiedyś przygodę z tanimi sylikonami - szkoda tylko nerwów.
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V
Re: Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
Super relacja mimo wszystko panewki miałeś w ładnym stanie a patent z linką na podwieszenie silnika super . Były na panewkach oznaczenia fabryczne ?
Lancia Klub Polska - Łódź
Lancia Kappa 2.4 1997 ,Fiat 126p 1978, kiedyś 3 x Kappa 1x Lybra, oraz 35 innych aut
Lancia Kappa 2.4 1997 ,Fiat 126p 1978, kiedyś 3 x Kappa 1x Lybra, oraz 35 innych aut
- Energetyk
- Przedstawiciel Regionalny
- Posty: 1222
- Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
- Imię: Daniel
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
Tak są, Fiat, znaczek ricambi i jakieś numerki. Wstawie foto później. Jakby były brzydkie to już by było za późno
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V
Re: Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
A co z głównymi-zaglądałeś do nich, bo z wymianą to chyba gorzej...
KAPPA TDS & JTD
Re: Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
Moim zdaniem szkoda roboty by grzebać w głównych, awarie tych silników są na panewkach korbowodowych i wycierają się tylko górne.
Lancia Klub Polska - Łódź
Lancia Kappa 2.4 1997 ,Fiat 126p 1978, kiedyś 3 x Kappa 1x Lybra, oraz 35 innych aut
Lancia Kappa 2.4 1997 ,Fiat 126p 1978, kiedyś 3 x Kappa 1x Lybra, oraz 35 innych aut
- Johnny
- Forumowicz/ka
- Posty: 1603
- Rejestracja: 11 cze 2009, 14:11
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: Wrocław / Mirków
Re: Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
Fajny manual dobra robota. Na szczęście mam już to za sobą. Co do głównych to jeszcze nie słyszałem żeby się komuś obróciły... w moim 2.4 korbowodowe były w nienajlepszym stanie... parę tyś km dzieliło ich od obrocenia za to główne były idealne no i teraz w 20vt co prawda miałem w ładnym stanie korby mimo to zostały wymienione no i oczywiście główne były ok. Ciekawią mnie ewentualnie Wasze opinie na temat docierania, ja obie docieralem ok 1000km na zwykłym 10w40 lecz po tym olej z filtrem był zmieniany na nowy i docelowo zalany w przypadku 20vt 5w50... Pozdrawiam
Lancia Dedra 1.6 8V 30 tyś km miłych wspomnień
Lancia Kappa 2.4 20V 67 tyś km miłych wspomnień
Lancia Kappa 2.0 20V TURBO
Lancia Kappa 2.4 20V 67 tyś km miłych wspomnień
Lancia Kappa 2.0 20V TURBO
- Energetyk
- Przedstawiciel Regionalny
- Posty: 1222
- Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
- Imię: Daniel
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
Z głównymi dużo więcej roboty ale nie słyszałem żeby ktoś to robił. One mają smarowanie bezpośrednie z magistrali, dopiero z głównych przez wał olej idzie do korbowodowych i można podejrzewać że przez to smarowanie bywa gorsze.
Z docieraniem zbytnio bym nie przesadzał. Panewki w końcu są na poduszce olejowej więc tak na prawdę między nimi a wałem jest jeszcze film olejowy. Ślizgają się na wale a nie stykają więc te docieranie to taki umowny proces raczej dla świętego spokoju. Za mną 200km i nic złego się nie dzieje, olej 10w-60.
Z docieraniem zbytnio bym nie przesadzał. Panewki w końcu są na poduszce olejowej więc tak na prawdę między nimi a wałem jest jeszcze film olejowy. Ślizgają się na wale a nie stykają więc te docieranie to taki umowny proces raczej dla świętego spokoju. Za mną 200km i nic złego się nie dzieje, olej 10w-60.
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V
- topcio
- Prezes Lancia Klub Polska
- Posty: 11992
- Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
- Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie
Re: Wymiana panewek korbowodowych Kappa 2.0 20V Turbo
niestety, ale to naczynia połączone. Wytarcie głównych obniża smarowanie korbowych. Wymiana nie jest trudna. Trzeba zluzować wszystkie stopki, odkręcić jedną, pchnąć panewkę cienkim śrubokrętem, z drugiej strony wyciągnąć szczypcami. Nowe po zaolejeniu wchodzą bez oporu.