Opony asymetryczne

Awatar użytkownika
Egon
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1718
Rejestracja: 14 mar 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź -
Kontakt:

Opony asymetryczne

Post autor: Egon » 20 lut 2009, 14:53

ja mam Michelin pilot premacy opona bardzo podobna, fakt ze dziwnie wyglada jak się z tyłu sie patrzy że lewa w jedna stronne a prawa w inna ale tak ma być jak to działa z chęcia posłucham

http://koszykopon.pl/galerie/m/michelin ... -2_443.jpg[/img]
Lancia Klub Polska - Łódź


Lancia Kappa 2.4 1997 ,Fiat 126p 1978, kiedyś 3 x Kappa 1x Lybra, oraz 35 innych aut


Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Opony asymetryczne

Post autor: prezesjm » 20 lut 2009, 17:24

Wszyscy maja po trochu racji. Teoretycznie opona asymetryczna powinna być podzielona na lewe i prawe. I tak jest oczywiście ale w oponach w bardzo wysokiej półki. W oponach tańszych nikt nie zawraca sobie głowy takimi " bzdurami" i mamy do wyboru tylko jeden rodzaj bieżnika który faktycznie patrząc z tyłu czy z przodu wydaje się coś nie halo. Wszyscy tak mają ( ci biedniejsi oczywiście ) i jakoś auto jedzie. Właściciele ferrarek czy innych porszaków mają do wyboru lewe prawe i jeszcze tył i przód.

Awatar użytkownika
jc406
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 185
Rejestracja: 09 wrz 2008, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Opony asymetryczne

Post autor: jc406 » 20 lut 2009, 19:18

"kaeres" pisze:Generalnie mówiąc kierunkowe opony są lewe i prawe.
Jeżeli kupiliście wszystkie jednakowe to jest błąd i problem.
Ja cie.... To mnie powaliło. Jedno zdanie lepsze od drugiego. :lol:

Forumowy hit roku 2009.
Jerzy Czyż
Citroen Xantia 1.8i 16v, Sable d'Ete (1997) > 654 000 km
!!!!DECEASED!!!! Lancia k 2.0t (5.20 turbo), Blu Apollo (1999) > 375 000 km !!!!DECEASED!!!!
Citroen C4 Grand Picasso 2.0HDi MCP, Noir Onyx (2010) > 366 000 km
Citroen C4 1.6i 16v Exclusive, Sable de Langrune (2006) > 288 000 km
Citroen C6 3.0 HDi Exclusive, Rouge Profond (2009) >186 000 km

KGB
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1456
Rejestracja: 17 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Ełk/wawa

Opony asymetryczne

Post autor: KGB » 20 lut 2009, 19:32

ta prawa opona nie bedzie zasysala wody do srodka ,ale bedzie ja gorzej odprowadzala niz lewa
opony asymetryczne maja byc przede wszystkim trwalsze ,ze wzgledu na lity pasek od zewnetrznej krawedzi opony i podobno lepiej reaguja na boczne znoszenie
opony symetryczne lepiej odprowadzaja wode ,przez co maja lepsza przyczepnosc na mokrym ,ale sa mniej trwale
to porownanie oczywiscie dotyczy opon wykonanych z tej samej gumy

sam nie mam zamiaru kupowac asymetrycznych ,bo wrazenia estetyczne sa slabe - jakby sie miala krecic w druga strone ,ale to tylko wrazenie i podejzewam ,ze przy odpowiednio zachecajacej cenia moglbym sie skusic

oczywiscie sa robione asymetryczne opony kierunkowe (czyli lewe i prawe),ale to pewnie do jakis specjalnych fur typu ferrari ,viperek itp.
flota :
FSO 125p 1500ME 84' od 1996 do 2003 R.I.P
FSO Polonez Caro+ 1.6GLI LPG 98' od 2001
Daihatsu Charade 1.0 turbo LPG 85' od 2006
FSO Polonez Caro 1.6GLE LPG 91' od 2007
Lancia Kappa 2.0 pdrive " " 96' od 2008

Awatar użytkownika
kashmir
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 166
Rejestracja: 31 maja 2008, 0:00
Imię: Maciej
Lokalizacja: Oborniki Śląskie

Opony asymetryczne

Post autor: kashmir » 20 lut 2009, 19:35

"prezesjm" pisze:Wszyscy maja po trochu racji. Teoretycznie opona asymetryczna powinna być podzielona na lewe i prawe. I tak jest oczywiście ale w oponach w bardzo wysokiej półki. W oponach tańszych nikt nie zawraca sobie głowy takimi " bzdurami" i mamy do wyboru tylko jeden rodzaj bieżnika który faktycznie patrząc z tyłu czy z przodu wydaje się coś nie halo. Wszyscy tak mają ( ci biedniejsi oczywiście ) i jakoś auto jedzie. Właściciele ferrarek czy innych porszaków mają do wyboru lewe prawe i jeszcze tył i przód.
Czyli rozumiem, że z tymi moimi Hankookami ze zdjęcia mogę oczekiwać, że auto nie będzie natychmiast wpadało w bączki, jak tylko ruszę? :).

Swoją drogą dziwi mnie, że wprowadzenie rozróżnienia stron, czyli de facto produkcja dwóch różnych rodzajów bieżnika dla jednego modelu, ma tak istotny wpływ na cenę, że te 'niższe' modele produkuje się jednakowe dla obu stron.
Volvo 850 2.0 16V '94 i wersja cywilna T-34, czyli Łada Niva '95
Lancia Delta HF Integrale 16V '89 - niegdyś...
Alfa Romeo 147 - w planach

KGB
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1456
Rejestracja: 17 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Ełk/wawa

Opony asymetryczne

Post autor: KGB » 20 lut 2009, 19:54

liczy sie nie tyle produkcja ,co dystrybucja
flota :
FSO 125p 1500ME 84' od 1996 do 2003 R.I.P
FSO Polonez Caro+ 1.6GLI LPG 98' od 2001
Daihatsu Charade 1.0 turbo LPG 85' od 2006
FSO Polonez Caro 1.6GLE LPG 91' od 2007
Lancia Kappa 2.0 pdrive " " 96' od 2008

Awatar użytkownika
kaeres
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1413
Rejestracja: 20 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Wodzislaw Sl., Poland

Opony asymetryczne

Post autor: kaeres » 21 lut 2009, 8:16

"jc406" pisze:
"kaeres" pisze:Generalnie mówiąc kierunkowe opony są lewe i prawe.
Jeżeli kupiliście wszystkie jednakowe to jest błąd i problem.
Ja cie.... To mnie powaliło. Jedno zdanie lepsze od drugiego. :lol:

Forumowy hit roku 2009.
Masz jakąś inną teorię to się pochwal i uczyń abym więcej bzdur nie plótł.

Awatar użytkownika
bialy-murzyn
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 213
Rejestracja: 24 lis 2007, 0:00
Lokalizacja: Krakow jakby
Kontakt:

Opony asymetryczne

Post autor: bialy-murzyn » 21 lut 2009, 8:33

chodzi o to że kazdy jakby co innego pisze
w sumie toprezes wyjasnil chyba o co chodzi

Awatar użytkownika
jc406
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 185
Rejestracja: 09 wrz 2008, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Opony asymetryczne

Post autor: jc406 » 21 lut 2009, 9:50

"kaeres" pisze:
"jc406" pisze:
"kaeres" pisze:Generalnie mówiąc kierunkowe opony są lewe i prawe.
Jeżeli kupiliście wszystkie jednakowe to jest błąd i problem.
Ja cie.... To mnie powaliło. Jedno zdanie lepsze od drugiego. :lol:

Forumowy hit roku 2009.
Masz jakąś inną teorię to się pochwal i uczyń abym więcej bzdur nie plótł.
OK, wyjaśnię

1. Opony kierunkowe nie są rozróżniane na strony (oprócz skrajnych wyjątków opon asymetryczno-kierunkowych dedykowanych do samochodów o bardzo wysokich osiagach). Muszą sią toczyć tylko w określonym kierunku (oprowadzanie wody, opory toczenia).
2. Zatem nie ma niejednakowych opon kierunkowych
3. Nie ma też (poza opisanymi wyzej wyjątkami) niejednakowych opon asymetrycznych. W konstukcji ich bieznika uwzgledniono kierunek toczenia stąd własności jezdne są identyczne niezaleznie od kierunku toczenia. Istotne sa tylko strony opony, które są oznaczone.
Jerzy Czyż
Citroen Xantia 1.8i 16v, Sable d'Ete (1997) > 654 000 km
!!!!DECEASED!!!! Lancia k 2.0t (5.20 turbo), Blu Apollo (1999) > 375 000 km !!!!DECEASED!!!!
Citroen C4 Grand Picasso 2.0HDi MCP, Noir Onyx (2010) > 366 000 km
Citroen C4 1.6i 16v Exclusive, Sable de Langrune (2006) > 288 000 km
Citroen C6 3.0 HDi Exclusive, Rouge Profond (2009) >186 000 km

Awatar użytkownika
jc406
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 185
Rejestracja: 09 wrz 2008, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Opony asymetryczne

Post autor: jc406 » 21 lut 2009, 10:21

"KGB" pisze:ta prawa opona nie bedzie zasysala wody do srodka ,ale bedzie ja gorzej odprowadzala niz lewa
opony asymetryczne maja byc przede wszystkim trwalsze ,ze wzgledu na lity pasek od zewnetrznej krawedzi opony i podobno lepiej reaguja na boczne znoszenie
opony symetryczne lepiej odprowadzaja wode ,przez co maja lepsza przyczepnosc na mokrym ,ale sa mniej trwale
to porownanie oczywiscie dotyczy opon wykonanych z tej samej gumy
Błądzisz na obrzeżach tematu.
Trzech zasadniczych typów opon - symetrycznych niekierunkowych, symetrycznych kierunkowych i asymetrycznych - nie rozróżnia trwałość.
Jak wiadomo nie ma doskonałych opon uniwersalnych - ze wzgledu na zmienne warunki pogodowe i klimatyczne sa zlepkiem wielu kompromisów.
Wiecie też pewnie, że jakikolwiek bieżnik pogarsza przyczepnośc do suchych nawierzchni (mniejsza pow. przylegania, niestabilność dynamiczna klocków bieżnika, czyli ich odkształcalność względem osnowy)
Aby poprawic przyczepność oprócz zmian w konstrukcji osnowy opony systematycznie poszerzano. To pogarszało warunki odprowadzania wody. Zatem w koncu lat 80-tych zaczęto wprowadzac bieżniki kierunkowe, których główna zaletą jest w upraszczeniu lepsze odprowadzanie wody. Jednak nie uzyskano poprawy przyczepności. Dlatego zaczęto projektować opony asymetryczne: w części zewnetrznej znajduja się masywne klocki bieżnika w celu poprawy precyzji prowadzenia samochodu na zakrętach (mniejsze odkształcenie najbardziej obciążonej części bieżnika), natomiast część wewnętrzna ma służyć odpowadzaniu wody - dlatego jest pocięta szerokimi i skośnymi "kanałami wodnymi". To próba znalezienia złotego środka.
Tę zasadę doskonale widać w sporcie - asfaltowa opona deszczowa jest zawsze kierunkowa, opona typu intermediate jest zwykle asymetryczna, a opona na suchy asfalt jest albo slickiem, albo posiada sporadyczne, płytko nacięte rowki separujące "gigantyczne" klocki bieżnika (w zależności od przepisów).
Pamiętajcie jednak w przypadku konkretnych modeli opon nie zawsze jest to regułą - może się zdarzyć (rzadko), że jakaś opona kierunkowa będzie gorzej odprowadzać wodę od asymetrycznej. Wynika to z konkretnego wzoru bieżnika, dynamicznych własności osnowy (odkształcalność, znoszenie boczne) i współpracy z zawieszeniem konkretnego samochodu.
Opona ze względu na własności sprężysto-tłumiące wpływa na pracę całego zawieszenia - stąd różne zachowanie (poprawa lub pogorszenie własności) różnych samochodów na tych samych oponach To także jedna z ważniejszych przyczyn rożnić w testach opon.
Jerzy Czyż
Citroen Xantia 1.8i 16v, Sable d'Ete (1997) > 654 000 km
!!!!DECEASED!!!! Lancia k 2.0t (5.20 turbo), Blu Apollo (1999) > 375 000 km !!!!DECEASED!!!!
Citroen C4 Grand Picasso 2.0HDi MCP, Noir Onyx (2010) > 366 000 km
Citroen C4 1.6i 16v Exclusive, Sable de Langrune (2006) > 288 000 km
Citroen C6 3.0 HDi Exclusive, Rouge Profond (2009) >186 000 km

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5396
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Opony asymetryczne

Post autor: Tomzik » 21 lut 2009, 12:38

"jc406" pisze:opona typu intermediate jest zwykle asymetryczna
Hmm..

Może i zwykle, ale te najlepsze jednak są symetryczne ;)

http://images50.fotosik.pl/68/cdb34624e3516d6emed.jpg[/img]
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

KGB
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1456
Rejestracja: 17 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Ełk/wawa

Opony asymetryczne

Post autor: KGB » 21 lut 2009, 12:59

"jc406" pisze:
"KGB" pisze:ta prawa opona nie bedzie zasysala wody do srodka ,ale bedzie ja gorzej odprowadzala niz lewa
opony asymetryczne maja byc przede wszystkim trwalsze ,ze wzgledu na lity pasek od zewnetrznej krawedzi opony i podobno lepiej reaguja na boczne znoszenie
opony symetryczne lepiej odprowadzaja wode ,przez co maja lepsza przyczepnosc na mokrym ,ale sa mniej trwale
to porownanie oczywiscie dotyczy opon wykonanych z tej samej gumy
Błądzisz na obrzeżach tematu.
Trzech zasadniczych typów opon - symetrycznych niekierunkowych, symetrycznych kierunkowych i asymetrycznych - nie rozróżnia trwałość.
hmm ,zwlaszcza ,ze nie wspomnialem o symetrycznych niekierunkowych 8)
nie napisales nic ,co by zaprzeczylo moim slowom ,wiec nie wiem gdzie mam bladzic :roll:
skoro asymetryczne maja twardsza zewnetrzna strone opony ,to sila rzeczy ich wytrzymalosc jest wieksza ,czyli przy normalnej jezdzie zrobia wiekszy przebieg ,zanim sie zetra
flota :
FSO 125p 1500ME 84' od 1996 do 2003 R.I.P
FSO Polonez Caro+ 1.6GLI LPG 98' od 2001
Daihatsu Charade 1.0 turbo LPG 85' od 2006
FSO Polonez Caro 1.6GLE LPG 91' od 2007
Lancia Kappa 2.0 pdrive " " 96' od 2008

Awatar użytkownika
jc406
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 185
Rejestracja: 09 wrz 2008, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Opony asymetryczne

Post autor: jc406 » 21 lut 2009, 13:58

"KGB" pisze: nie napisales nic ,co by zaprzeczylo moim slowom ,wiec nie wiem gdzie mam bladzic :roll:
skoro asymetryczne maja twardsza zewnetrzna strone opony ,to sila rzeczy ich wytrzymalosc jest wieksza ,czyli przy normalnej jezdzie zrobia wiekszy przebieg ,zanim sie zetra
Dlatego nie napisałem, że piszesz głupoty. :wink: Nie doszedłes do sedna, tylko skoncentrowałeś na trwałości.
Nie chodzi jednak o twardość, ale mniejsze o znoszenie klocków bieżnika w jeździe ekstremalnej co przyczynia się w jakims stopniu do zmniejszenia ścieralności.
Jerzy Czyż
Citroen Xantia 1.8i 16v, Sable d'Ete (1997) > 654 000 km
!!!!DECEASED!!!! Lancia k 2.0t (5.20 turbo), Blu Apollo (1999) > 375 000 km !!!!DECEASED!!!!
Citroen C4 Grand Picasso 2.0HDi MCP, Noir Onyx (2010) > 366 000 km
Citroen C4 1.6i 16v Exclusive, Sable de Langrune (2006) > 288 000 km
Citroen C6 3.0 HDi Exclusive, Rouge Profond (2009) >186 000 km

Awatar użytkownika
jc406
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 185
Rejestracja: 09 wrz 2008, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Opony asymetryczne

Post autor: jc406 » 21 lut 2009, 14:00

"Tomzik" pisze:
"jc406" pisze:opona typu intermediate jest zwykle asymetryczna
Hmm..

Może i zwykle, ale te najlepsze jednak są symetryczne ;)
Tu: Kierunkowe i symetryczne
Jerzy Czyż
Citroen Xantia 1.8i 16v, Sable d'Ete (1997) > 654 000 km
!!!!DECEASED!!!! Lancia k 2.0t (5.20 turbo), Blu Apollo (1999) > 375 000 km !!!!DECEASED!!!!
Citroen C4 Grand Picasso 2.0HDi MCP, Noir Onyx (2010) > 366 000 km
Citroen C4 1.6i 16v Exclusive, Sable de Langrune (2006) > 288 000 km
Citroen C6 3.0 HDi Exclusive, Rouge Profond (2009) >186 000 km

ODPOWIEDZ

Wróć do „Pozostałe”