W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 DOHC ?

Awatar użytkownika
MIVOL
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 303
Rejestracja: 15 lut 2008, 0:00
Imię: Michał
Lokalizacja: Nałęczów k/lublina

W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 DOHC ?

Post autor: MIVOL » 30 mar 2009, 23:09

witam. Czy ktoś przypadkiem wie czym osiągnięto róznice w skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 DOHC FIAT/LANCIA??
Wiem ze skok tłoka dla tych silników wynosi odpowiednio 79,8 mm i 90mm , ale nie mogę doszukac sie informacji czy różnicę osiągnięto wydłuzając korbę (w co raczej wątpie) czy zmieniając wykorbienie wału?? Przeszukałem w googl...wiele stron i niczego nie znalazlem,a rozbieranie"zdrowego"silnika 2.0 dla tego pomiaru raczej odpada ;)
Bardzo prosze o pomoc
pozdr.

Awatar użytkownika
dunin
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1273
Rejestracja: 27 lis 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Odp: W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 D

Post autor: dunin » 30 mar 2009, 23:17

skok tłoka można zmienić tylko wykorbieniem wału, a żeby pracowało to w tym samym bloku, to automatycznie trzeba zmienić korby. nie ma innej opcji. spróbuj to sobie narysować, to zrozumiesz. zmienienie samych korbowodów pozostawiając stary wał spowoduje tylko, że tłok wybije dziurę w głowicy (poglądowo ;) )

Awatar użytkownika
MIVOL
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 303
Rejestracja: 15 lut 2008, 0:00
Imię: Michał
Lokalizacja: Nałęczów k/lublina

Odp: W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 D

Post autor: MIVOL » 30 mar 2009, 23:41

dunin pisze:skok tłoka można zmienić tylko wykorbieniem wału, a żeby pracowało to w tym samym bloku, to automatycznie trzeba zmienić korby. nie ma innej opcji. spróbuj to sobie narysować, to zrozumiesz. zmienienie samych korbowodów pozostawiając stary wał spowoduje tylko, że tłok wybije dziurę w głowicy (poglądowo ;) )

Faktycznie po chwili zastanowienia wiem juz,że zadałem głupie pytanie...
Zastanawiałem się poniewaz sprzedałem niedawno korbę z silnika 1.8 mówiąc naturalnie ze pochodzi z demontarzu 1.8 , klijent spytał sie mechanika czy podejdzie do 2.0 a"mechanik"stwierdził ze tak i podobno zamontawał do 2000 DOHC tą jedną korbę z 1800 zostawiajac 3 pozostałe od 2.0 , nastepnie za jakis miesiąc ten sam klijent dzwonił pytając o inną częsc, a jak zapytałem o silnik to powiedział ze wszystko zrobione i ładnie chodzi:D
Przynajmniej w tym przypadku (korba z 1.8 do 2.0) tłok nie zerwie głowicy a jedynie kompresja sie nieco zmniejszy, ale z drugiej strony nie ma co wrózyc temu silnikowi długiej kariery bo o wywazeniu ukł.lprbowo-tłokowego niema mowy...
Czyi stare mądre słowa sie sprawdzają: chcesz miec dobrze..? zrób to sam!

awizo
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 191
Rejestracja: 26 lip 2008, 0:00
Lokalizacja: Górki Wielkie

Odp: W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 D

Post autor: awizo » 31 mar 2009, 1:33

W 2.0 jest wiekszy skok i mniejsza korba natomiast w 1.8 jest odwrotnie

Awatar użytkownika
MIVOL
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 303
Rejestracja: 15 lut 2008, 0:00
Imię: Michał
Lokalizacja: Nałęczów k/lublina

Odp: W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 D

Post autor: MIVOL » 31 mar 2009, 6:49

awizo pisze:W 2.0 jest wiekszy skok i mniejsza korba natomiast w 1.8 jest odwrotnie
skoro w 1.8 korba jest wieksza to jakim prawem bezkolizyjnie pracuje w silnuku 2.0?
Ma zdrowy rozsądek zwiększeniu skoku towazyszy wzrost wykorbienia wału i długosci korbowodu. A zna moze ktos długosci korbowodów dla 1.8 i 2.0??
Ale moze ktos będszie sie upeirac by mit obalic :D ??

Awatar użytkownika
makek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 698
Rejestracja: 24 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Bełchatów

Odp: W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 D

Post autor: makek » 31 mar 2009, 7:32

Korby w silniku 1.8 mają długość (mierzoną między osiami)150,7?0,05, silnik 2.0 to 145?0,05. Wykorbienie wału to skok tłoka dzielony przez 2.

Awatar użytkownika
dunin
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1273
Rejestracja: 27 lis 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Odp: W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 D

Post autor: dunin » 31 mar 2009, 18:03

oczywiście "przypadkiem" może się zdarzyć, że korba będzie ta sama. ogólnie pojemność silnika to wariacja długości korby, wykorbienia wału, wysokości tłoka i komory w głowicy. jeżeli np. w 1,8 i 2,0 są inne tłoki to korba może być ta sama mimo innej pojemności i innego wału
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2009, 22:10 przez dunin, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
makek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 698
Rejestracja: 24 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Bełchatów

Odp: W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 D

Post autor: makek » 31 mar 2009, 21:47

dunin pisze:oczywiście "przypadkiem" może się zdarzyć, że korba będzie ta sama. ogólnie pojemność silnika to wariacja długości korby, wykorbienia wału, wysokości tłoka i komory w głowicy. jeżeli np. w 1,8 i 2,0 są inne tłoki to korba może być ta sama mimo innej pojemności i innego wału
Moje zdanie jest troszkę inne. Pojemność skokowa to tylko i wyłącznie iloczyn skoku tłoka (2 x wykorbienie) i jego średnicy. Długość korby uzależniona jest od skoku tłoka, jego budowy (wysokości, podcięć, umiejscowienia sworznia) itp.

Awatar użytkownika
Bany
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 895
Rejestracja: 29 lis 2007, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Odp: W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 D

Post autor: Bany » 31 mar 2009, 22:06

makek pisze:
dunin pisze:oczywiście "przypadkiem" może się zdarzyć, że korba będzie ta sama. ogólnie pojemność silnika to wariacja długości korby, wykorbienia wału, wysokości tłoka i komory w głowicy. jeżeli np. w 1,8 i 2,0 są inne tłoki to korba może być ta sama mimo innej pojemności i innego wału
Moje zdanie jest troszkę inne. Pojemność skokowa to tylko i wyłącznie iloczyn skoku tłoka (2 x wykorbienie) i jego średnicy. Długość korby uzależniona jest od skoku tłoka, jego budowy (wysokości, podcięć, umiejscowienia sworznia) itp.

Czyli dunin dobrze napisał bo jezeli silniki 1,8 i 2,0 miały by tłoki z różnym umiejscowieniem sworznia(a tak nie jest w tym przypadku)
opedziły by takie same korby.
czyli nie wiem czym sie różni twoje zdanie od ogólnie przyjętego.

Awatar użytkownika
makek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 698
Rejestracja: 24 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Bełchatów

Odp: W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 D

Post autor: makek » 31 mar 2009, 23:00

Bany pisze:
makek pisze:
dunin pisze:oczywiście "przypadkiem" może się zdarzyć, że korba będzie ta sama. ogólnie pojemność silnika to wariacja długości korby, wykorbienia wału, wysokości tłoka i komory w głowicy. jeżeli np. w 1,8 i 2,0 są inne tłoki to korba może być ta sama mimo innej pojemności i innego wału
Moje zdanie jest troszkę inne. Pojemność skokowa to tylko i wyłącznie iloczyn skoku tłoka (2 x wykorbienie) i jego średnicy. Długość korby uzależniona jest od skoku tłoka, jego budowy (wysokości, podcięć, umiejscowienia sworznia) itp.

Czyli dunin dobrze napisał bo jezeli silniki 1,8 i 2,0 miały by tłoki z różnym umiejscowieniem sworznia(a tak nie jest w tym przypadku)
opedziły by takie same korby.
czyli nie wiem czym sie różni twoje zdanie od ogólnie przyjętego.
Dobrze napisał ale pod warunkiem, że będzie podmieniony zestaw tłok/korba (gniazdo swożnia wyżej o 5mm), ale o tłoku nie było mowy. Podmieniona została sama korba, dłuższa o 5mm i o te 5mm tłok za każdym razem tłok będzie wyżej, o ile komora sprężania jest na tyle duża.
Moje zdanie dotyczyło pojemności, jeśli jest to oczywista oczywistość to nie bijcie. Jestem elektrykiem.

KGB
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1456
Rejestracja: 17 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Ełk/wawa

Odp: W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 D

Post autor: KGB » 01 kwie 2009, 1:18

oczywiscie ,ze o pojemnosci decyduje jedynie skok i srednica,
o tym czy w danym bloku uzyskamy rozne pojemnosci (bedziemy mogli zamontowac inny wal) decyduje dlugosc korb (pominalem zmiane srednicy cylindra),
tloki w rodzinie 1.6 ,1.8 i 2.0 dohc (1.4 ? ) sa inne ,bo zachowanie zalozonego stopnia sprezania wymaga zmiany wypuklosci tloka,
wiec jest kilka mozliwosci zrobienia tych kilku pojemnosci na jednym bloku :
- rozne tloki i te same korby
- rozne tloki i rozne korby

osobiscie wybral bym mozliwosc trzecia ,czyli rozne tloki ,rozne korby i rozna wysokosc bloku - przyczyna jest prosta :
tloki i tak musza byc rozne;
korby rozne ,czyli najkrotsze jakie sie da;
sciecie bloku na frezarce to juz formalnosc;
zyskujemy silnik o najmniejszej z mozliwych masie elementow poruszajacych sie,
tyle w teorii ,a jak jest w praktyce to wiedza ci ,ktorzy te silniki rozkrecali i mierzyli korby

Awatar użytkownika
Bany
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 895
Rejestracja: 29 lis 2007, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Odp: W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 D

Post autor: Bany » 01 kwie 2009, 8:55

wypukłość lub wklęsłośc tłoka nie ma wpływu na pojemność skokową silnika.

KGB
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1456
Rejestracja: 17 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Ełk/wawa

Odp: W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 D

Post autor: KGB » 01 kwie 2009, 21:33

Bany pisze:wypukłość lub wklęsłośc tłoka nie ma wpływu na pojemność skokową silnika.
oczywiscie ,ze nie ma - nigdzie tego nie napisalem,
ma za to kluczowe znaczenie dla pojemnosci komory sprezania ,czyli dla stopnia sprezania

Awatar użytkownika
dunin
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1273
Rejestracja: 27 lis 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Odp: W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 D

Post autor: dunin » 01 kwie 2009, 22:11

ja pisze:oczywiście "przypadkiem" może się zdarzyć, że korba będzie ta sama. ogólnie pojemność silnika to wariacja długości korby, wykorbienia wału, wysokości tłoka i komory w głowicy. jeżeli np. w 1,8 i 2,0 są inne tłoki to korba może być ta sama mimo innej pojemności i innego wału
oczywiście to był skrót myślowy - na pojemność ma wpływ tylko skok i średnica. natomiast tu chodziło mi o zmianę pojemności silnika z 1,8 na 2,0 w tym samym bloku. nieprecyzyjnie napisałem.

jeżeli korby na prawdę różnią się o 5 mm a tłok jest ten sam, to wsadzenie korbowodu z silnika 2,0 do 1,8 spowoduje spadek stopnia sprężania, natomiast w drugą stronę - z silnika 1,8 do 2,0 to raczej nie mogłoby to jeździć..

KGB
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1456
Rejestracja: 17 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Ełk/wawa

Odp: W czym tkwi różnica skoku tłoka w silniku 1800 i 2000 D

Post autor: KGB » 01 kwie 2009, 23:16

seryjnie ma e=8.9 ,wiec zalozenie tlokow z 1.8 do 2.0 spowoduje wzrost stopnia sprezania do 9.9 ,
tak mozna jezdzic ,a nawet trzeba :D ,
a najlepiej zalozyc tloki z 1.6 do 2.0 to uzyskamy e=10.9 - w sam raz na Pb98 :-P

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”