Innowacje Lancii - Lancia Megagamma
Moderator: giekso
- Nat
- Klubowicz
- Posty: 20000
- Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
- Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
- Kontakt:
Innowacje Lancii - Lancia Megagamma
Każdy prawdziwy Lancisti wie, że Lancia była (obok Citroena), jedną z najbardziej innowacyjnych marek aut.
Lancia pierwsza wprowadziła do auta instalację elektryczną (model Theta, jeszcze przed I W.Ś.), pierwsza seryjnie zastosowała widlastego sześciocylindrowca (Aurelia), pierwsza wprowadziła do produkcji tak ukochane do dziś przez Amerykanów widlaste ośmiocylindrowce - modeli Trikappa z lat dwudziestych (i gdzież one dziś w Lancii są, no gdzie? ), pierwsza, w mmodelu Lambda zastosowała niezalezne zawieszenie i samonośne nadwozie, pierwsza (jeszcze przed II W.Ś. testowała swoje auta w tunelu aerodynamicznym... Długi by mówić...
Ale do dziś nie wiedziałem, że to Lancia wynalazła...kompaktowe MPVki (czyli auta typu Renault Espace).
Już w 1978 pojawił się koncept Lancii o nazwie megagamma (na bazie Lancii Gamma) i został pokazany na Motor Show w Turynie.
Projektowała go Italidesign. Niestety Giovanni Agnelli utrącił projekt jako zbyt ryzykowny, zbyt nowatorski i "to sie panie nie przyjmie". Że był to błąd- świadczą późniejsze sukcesy Renault Espace i Pontiaca TransAm (oraz ich następców). do idei własnego MPV Lancia wróciła dopiero 16 lat później kupując de facto gotowe auto z koncernu PSA i stylizując je na Lancię (model Zeta).
Megagamma miała nowoczesny na owe czasy 2,484 litrowy 4 cylindrowy silnik bokser z wtryskiem, osiągający 140 KM przy 5400 obr/min. i 209 Nm już przy 3000 obr/min. Silnik napędzał koła przednie.
Wymiary (mm): długość 4310, szerokość 1780, wysokość 1617
Jednak nie wszystko zostało stracone. Doświadczenia przy konstrukcji Lancii Megagamma Giugaro wykorzystał projektując kilka lat póxniej... Fiata Uno.
Lancia pierwsza wprowadziła do auta instalację elektryczną (model Theta, jeszcze przed I W.Ś.), pierwsza seryjnie zastosowała widlastego sześciocylindrowca (Aurelia), pierwsza wprowadziła do produkcji tak ukochane do dziś przez Amerykanów widlaste ośmiocylindrowce - modeli Trikappa z lat dwudziestych (i gdzież one dziś w Lancii są, no gdzie? ), pierwsza, w mmodelu Lambda zastosowała niezalezne zawieszenie i samonośne nadwozie, pierwsza (jeszcze przed II W.Ś. testowała swoje auta w tunelu aerodynamicznym... Długi by mówić...
Ale do dziś nie wiedziałem, że to Lancia wynalazła...kompaktowe MPVki (czyli auta typu Renault Espace).
Już w 1978 pojawił się koncept Lancii o nazwie megagamma (na bazie Lancii Gamma) i został pokazany na Motor Show w Turynie.
Projektowała go Italidesign. Niestety Giovanni Agnelli utrącił projekt jako zbyt ryzykowny, zbyt nowatorski i "to sie panie nie przyjmie". Że był to błąd- świadczą późniejsze sukcesy Renault Espace i Pontiaca TransAm (oraz ich następców). do idei własnego MPV Lancia wróciła dopiero 16 lat później kupując de facto gotowe auto z koncernu PSA i stylizując je na Lancię (model Zeta).
Megagamma miała nowoczesny na owe czasy 2,484 litrowy 4 cylindrowy silnik bokser z wtryskiem, osiągający 140 KM przy 5400 obr/min. i 209 Nm już przy 3000 obr/min. Silnik napędzał koła przednie.
Wymiary (mm): długość 4310, szerokość 1780, wysokość 1617
Jednak nie wszystko zostało stracone. Doświadczenia przy konstrukcji Lancii Megagamma Giugaro wykorzystał projektując kilka lat póxniej... Fiata Uno.
Pozdrawiam
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma
Mów, mów, można by zrobić z tego ciekawy post wypisując wszystkie nowinki i projekty.Nat pisze:... Długi by mówić...
Było już kiedyś o tym na forumNat pisze:Ale do dziś nie wiedziałem, że to Lancia wynalazła...kompaktowe MPVki (czyli auta typu Renault Espace).
Już w 1978 pojawił się koncept Lancii o nazwie megagamma (na bazie Lancii Gamma) i został pokazany na Motor Show w Turynie.
Fiat Linea 1.4 + Niewiadów N126E
- Nat
- Klubowicz
- Posty: 20000
- Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
- Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
- Kontakt:
Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma
Dobry pomysł.Kondziu pisze:Mów, mów, można by zrobić z tego ciekawy post wypisując wszystkie nowinki i projekty.Nat pisze:... Długi by mówić...
Michał, masz ogromną wiedzę, dawaj tutaj swój fragment, ja też poszperam, może jeszcze kilku innych chętnych się znajdzie i jedziemy z koxem. Jeśli wyjdzie z tego coś fajnego to damy na główną...
Jakoś mi umknęło. Jeśli było tam coś wartościowego (a nie same zdjęcia) to zapodaj link i połączymy tematy, by nie dublować.Kondziu pisze:Było już kiedyś o tym na forumNat pisze:Ale do dziś nie wiedziałem, że to Lancia wynalazła...kompaktowe MPVki (czyli auta typu Renault Espace).
Już w 1978 pojawił się koncept Lancii o nazwie megagamma (na bazie Lancii Gamma) i został pokazany na Motor Show w Turynie
Pozdrawiam
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
- Jeremy McFee
- Klubowicz
- Posty: 665
- Rejestracja: 27 lut 2005, 0:00
- Lokalizacja: Warszawa
Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma
Megagamma była wypadkową projektów nowych miejskich taksówekNat pisze:Każdy prawdziwy Lancisti wie, że Lancia była (obok Citroena), jedną z najbardziej innowacyjnych marek aut.
....
Jednak nie wszystko zostało stracone. Doświadczenia przy konstrukcji Lancii Megagamma Giugaro wykorzystał projektując kilka lat póxniej... Fiata Uno.
A protoplastą mini-vanów był FIAT 600 MULTIPLA
A tył tej cudnej (jak na owe czasy) Megagammy Giugiaro spożytkował w VW Golf I serii
A w nawiązaniu do taksówek - jak widzę na TAXI Skodę Octavię (zero miejsca na tylnych siedzeniach) albo np. Renault Thalia - to zadaję pytanie "co ma nam do zaoferowania lub ew. przekazania ten taksówkarz?"
Hehe;0
- Dudi
- Członek Zarządu LKP
- Posty: 12270
- Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
- Lokalizacja: Stalowa Wola
- Kontakt:
Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma
Z tym nie do końca mogę się zgodzić, ponieważ zawsze będę uważał, że w tym temacie pionierem był Fiat 600 Multipla.Nat pisze: Ale do dziś nie wiedziałem, że to Lancia wynalazła...kompaktowe MPVki (czyli auta typu Renault Espace).
Już w 1978 pojawił się koncept Lancii o nazwie megagamma (na bazie Lancii Gamma) i został pokazany na Motor Show w Turynie.
I chyba nie tylko ja
- Nat
- Klubowicz
- Posty: 20000
- Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
- Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
- Kontakt:
Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma
Trudno ten dylemat rozstrzygnąć jednoznacznie.
Z jednej strony i tak wszystko pozostaje w koncernie FIATa.
Z drugiej "ogólny pokrój sylwetki" multipli przypomina MPV.
Z trzeciej jej specyfikacja (4-5 miejsc wewnątrz, za dopłatą wersja 6 miejscowa), a poza tym przede wszystkim śmieszne rozmiary- niewiele większe od Fiata 126p:
3432 mm x 1448 mm x 1581 mm wynikające z tego, że była to inna wersja malutkiego fiata 600 trochę kłócą się z funkcjonalnością MPV-ka.
Z czwartej - w przeciwieństwie do megagamma - Multipla trafiła do masowej produkcji - 129 994 sztuk (np. w PRLu kosztowała 80 000 zł).
Problemu czy multipla to MPV zapewne nie rozstrzygniemy satysfakcjonująco, ale tak czy owak - szkoda straconej szansy z megagammą, panie Agnelli
Z jednej strony i tak wszystko pozostaje w koncernie FIATa.
Z drugiej "ogólny pokrój sylwetki" multipli przypomina MPV.
Z trzeciej jej specyfikacja (4-5 miejsc wewnątrz, za dopłatą wersja 6 miejscowa), a poza tym przede wszystkim śmieszne rozmiary- niewiele większe od Fiata 126p:
3432 mm x 1448 mm x 1581 mm wynikające z tego, że była to inna wersja malutkiego fiata 600 trochę kłócą się z funkcjonalnością MPV-ka.
Z czwartej - w przeciwieństwie do megagamma - Multipla trafiła do masowej produkcji - 129 994 sztuk (np. w PRLu kosztowała 80 000 zł).
Problemu czy multipla to MPV zapewne nie rozstrzygniemy satysfakcjonująco, ale tak czy owak - szkoda straconej szansy z megagammą, panie Agnelli
Pozdrawiam
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma
To jedziemy, każdy dorzuci to co wieNat pisze:Dobry pomysł.Kondziu pisze:Mów, mów, można by zrobić z tego ciekawy post wypisując wszystkie nowinki i projekty.Nat pisze:... Długi by mówić...
Michał, masz ogromną wiedzę, dawaj tutaj swój fragment, ja też poszperam, może jeszcze kilku innych chętnych się znajdzie i jedziemy z koxem. Jeśli wyjdzie z tego coś fajnego to damy na główną...
1913- Theta- Pierwszy samochód z montowaną seryjnie instalacją elektryczną
1922- Trikappa- Pierwszy samochód z silnikiem V8
1922- Lambda- Pierwszy samochód z silnikiem V4
1922- Lambda- Pierwszy samochód z niezależnym przednim zawieszeniem
1922- Lambda- Pierwszy samochód z samonośnym nadwoziem
1922- Lambda- Pierwszy raz zastosowano amortyzatory
1948- Ardea-Pierwsze auto z 5-biegową skrzynią
1950- Aurelia- Pierwszy seryjnie montowany silnik V6
1972- Stratos Stradale- Pierwszy raz wykorzystano Alcantarę jako materiał tapicerski
1987- Thema 8.32- Pierwszy samochód z wysuwanym spoilerem
....- Lancia jako pierwsza testuję auta w tunelu aerodynamicznym
Ostatnio zmieniony 12 gru 2009, 11:02 przez Kondziu, łącznie zmieniany 1 raz.
Fiat Linea 1.4 + Niewiadów N126E
Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma
Aprilia.Lancia jako pierwsza testuję auta w tunelu aerodynamicznym
1922- Lambda- Pierwszy samochód z silnikiem V4
O rozstawie korbowodów 13 stopni.
Blog o motoryzacyjnej włoszczyźnie i nie tylko: http://www.fiergloo.pl/
Dużo o Alfa Romeo: http://www.alfaholicy.org/
Dużo o Alfa Romeo: http://www.alfaholicy.org/
- solarzmr
- Moderator
- Posty: 2669
- Rejestracja: 01 mar 2008, 0:00
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma
W 1918 roku Lancia opatentowała silnik ośmiocylindrowy w układzie widlastym pod kątem 45 stopni oraz widlasty silnik dwunastocylindrowy rozchylony tylko o 22 stopnie.
W 1931 roku w modelu Astura wprowadzono zawieszenie silnika na poduszkach dla poprawienia komfortu
W 1982 roku w Trevi VX po raz pierwszy zastosowano sprężarkę mechaniczną w seryjnie produkowanym modelu.
W 1931 roku w modelu Astura wprowadzono zawieszenie silnika na poduszkach dla poprawienia komfortu
W 1982 roku w Trevi VX po raz pierwszy zastosowano sprężarkę mechaniczną w seryjnie produkowanym modelu.
WR7- fotografia motoryzacyjna
Lanciastory - czyli wszystko o Lancii
Jest:Lancia Delta 1.6 HF Turbo 1991 r.
Alfa Romeo Mito 1.6 JTDM 2010 & Alfa Romeo 159 2.0 JTDM 2011
Była:Lancia Lybra 2,4 JTD Intensa 2002 r.
Lancia Lybra 2,4 JTD 2000 r.
Lanciastory - czyli wszystko o Lancii
Jest:Lancia Delta 1.6 HF Turbo 1991 r.
Alfa Romeo Mito 1.6 JTDM 2010 & Alfa Romeo 159 2.0 JTDM 2011
Była:Lancia Lybra 2,4 JTD Intensa 2002 r.
Lancia Lybra 2,4 JTD 2000 r.