Innowacje Lancii - Lancia Megagamma

Dział dla ludzi kochających klasyki czyli... o nieco starszych Lanciach i nie tylko

Moderator: giekso

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Innowacje Lancii - Lancia Megagamma

Post autor: Nat » 09 gru 2009, 15:50

Każdy prawdziwy Lancisti wie, że Lancia była (obok Citroena), jedną z najbardziej innowacyjnych marek aut.
Lancia pierwsza wprowadziła do auta instalację elektryczną (model Theta, jeszcze przed I W.Ś.), pierwsza seryjnie zastosowała widlastego sześciocylindrowca (Aurelia), pierwsza wprowadziła do produkcji tak ukochane do dziś przez Amerykanów widlaste ośmiocylindrowce - modeli Trikappa z lat dwudziestych (i gdzież one dziś w Lancii są, no gdzie? : beczy : ), pierwsza, w mmodelu Lambda zastosowała niezalezne zawieszenie i samonośne nadwozie, pierwsza (jeszcze przed II W.Ś. testowała swoje auta w tunelu aerodynamicznym... Długi by mówić...

Ale do dziś nie wiedziałem, że to Lancia wynalazła...kompaktowe MPVki (czyli auta typu Renault Espace).
Już w 1978 pojawił się koncept Lancii o nazwie megagamma (na bazie Lancii Gamma) i został pokazany na Motor Show w Turynie.
Obrazek


Projektowała go Italidesign. Niestety Giovanni Agnelli utrącił projekt jako zbyt ryzykowny, zbyt nowatorski i "to sie panie nie przyjmie". Że był to błąd- świadczą późniejsze sukcesy Renault Espace i Pontiaca TransAm (oraz ich następców). do idei własnego MPV Lancia wróciła dopiero 16 lat później kupując de facto gotowe auto z koncernu PSA i stylizując je na Lancię (model Zeta).

Megagamma miała nowoczesny na owe czasy 2,484 litrowy 4 cylindrowy silnik bokser z wtryskiem, osiągający 140 KM przy 5400 obr/min. i 209 Nm już przy 3000 obr/min. Silnik napędzał koła przednie.
Wymiary (mm): długość 4310, szerokość 1780, wysokość 1617


Obrazek
Obrazek
Obrazek

Jednak nie wszystko zostało stracone. Doświadczenia przy konstrukcji Lancii Megagamma Giugaro wykorzystał projektując kilka lat póxniej... Fiata Uno.
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Kondziu
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 894
Rejestracja: 16 kwie 2007, 0:00
Imię: Michał
Lokalizacja: Warszawa

Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma

Post autor: Kondziu » 09 gru 2009, 16:54

Nat pisze:... Długi by mówić...
Mów, mów, można by zrobić z tego ciekawy post wypisując wszystkie nowinki i projekty.
Nat pisze:Ale do dziś nie wiedziałem, że to Lancia wynalazła...kompaktowe MPVki (czyli auta typu Renault Espace).
Już w 1978 pojawił się koncept Lancii o nazwie megagamma (na bazie Lancii Gamma) i został pokazany na Motor Show w Turynie.
Obrazek
Było już kiedyś o tym na forum :D
Fiat Linea 1.4 + Niewiadów N126E

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma

Post autor: Nat » 10 gru 2009, 10:49

Kondziu pisze:
Nat pisze:... Długi by mówić...
Mów, mów, można by zrobić z tego ciekawy post wypisując wszystkie nowinki i projekty.
Dobry pomysł.
Michał, masz ogromną wiedzę, dawaj tutaj swój fragment, ja też poszperam, może jeszcze kilku innych chętnych się znajdzie i jedziemy z koxem. Jeśli wyjdzie z tego coś fajnego to damy na główną...
Kondziu pisze:
Nat pisze:Ale do dziś nie wiedziałem, że to Lancia wynalazła...kompaktowe MPVki (czyli auta typu Renault Espace).
Już w 1978 pojawił się koncept Lancii o nazwie megagamma (na bazie Lancii Gamma) i został pokazany na Motor Show w Turynie
Było już kiedyś o tym na forum :D
Jakoś mi umknęło. Jeśli było tam coś wartościowego (a nie same zdjęcia) to zapodaj link i połączymy tematy, by nie dublować.
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
Jeremy McFee
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 665
Rejestracja: 27 lut 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma

Post autor: Jeremy McFee » 10 gru 2009, 11:53

Nat pisze:Każdy prawdziwy Lancisti wie, że Lancia była (obok Citroena), jedną z najbardziej innowacyjnych marek aut.
....

Jednak nie wszystko zostało stracone. Doświadczenia przy konstrukcji Lancii Megagamma Giugaro wykorzystał projektując kilka lat póxniej... Fiata Uno.
Megagamma była wypadkową projektów nowych miejskich taksówek ;)
A protoplastą mini-vanów był FIAT 600 MULTIPLA ;)

A tył tej cudnej (jak na owe czasy) Megagammy Giugiaro spożytkował w VW Golf I serii ;)

A w nawiązaniu do taksówek - jak widzę na TAXI Skodę Octavię (zero miejsca na tylnych siedzeniach) albo np. Renault Thalia - to zadaję pytanie "co ma nam do zaoferowania lub ew. przekazania ten taksówkarz?"

Hehe;0

Awatar użytkownika
Dudi
Członek Zarządu LKP
Członek Zarządu LKP
Posty: 12270
Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma

Post autor: Dudi » 10 gru 2009, 12:08

Nat pisze: Ale do dziś nie wiedziałem, że to Lancia wynalazła...kompaktowe MPVki (czyli auta typu Renault Espace).
Już w 1978 pojawił się koncept Lancii o nazwie megagamma (na bazie Lancii Gamma) i został pokazany na Motor Show w Turynie.
Z tym nie do końca mogę się zgodzić, ponieważ zawsze będę uważał, że w tym temacie pionierem był Fiat 600 Multipla.
I chyba nie tylko ja ;)
Dudi
Fiat Brava 80 16v SX / Alfa Romeo 156 2.0 16v Selespeed / Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 LX Verde Olimpia
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170KM Distinctive
Fiat Fullback 2.4 MJ LuxNAV 180KM
Nysa Towos 522 '86 (do poprawek) / YAMAHA YZF-R6 (eeeeeeeRRRRRRrrrrr sześć)
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma

Post autor: Nat » 10 gru 2009, 12:56

Trudno ten dylemat rozstrzygnąć jednoznacznie.
Z jednej strony i tak wszystko pozostaje w koncernie FIATa.
Z drugiej "ogólny pokrój sylwetki" multipli przypomina MPV.
Z trzeciej jej specyfikacja (4-5 miejsc wewnątrz, za dopłatą wersja 6 miejscowa), a poza tym przede wszystkim śmieszne rozmiary- niewiele większe od Fiata 126p:
3432 mm x 1448 mm x 1581 mm wynikające z tego, że była to inna wersja malutkiego fiata 600 trochę kłócą się z funkcjonalnością MPV-ka.
Z czwartej - w przeciwieństwie do megagamma - Multipla trafiła do masowej produkcji - 129 994 sztuk (np. w PRLu kosztowała 80 000 zł).
Problemu czy multipla to MPV zapewne nie rozstrzygniemy satysfakcjonująco, ale tak czy owak - szkoda straconej szansy z megagammą, panie Agnelli ;)
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Kondziu
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 894
Rejestracja: 16 kwie 2007, 0:00
Imię: Michał
Lokalizacja: Warszawa

Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma

Post autor: Kondziu » 12 gru 2009, 9:38

Nat pisze:
Kondziu pisze:
Nat pisze:... Długi by mówić...
Mów, mów, można by zrobić z tego ciekawy post wypisując wszystkie nowinki i projekty.
Dobry pomysł.
Michał, masz ogromną wiedzę, dawaj tutaj swój fragment, ja też poszperam, może jeszcze kilku innych chętnych się znajdzie i jedziemy z koxem. Jeśli wyjdzie z tego coś fajnego to damy na główną...
To jedziemy, każdy dorzuci to co wie

1913- Theta- Pierwszy samochód z montowaną seryjnie instalacją elektryczną
1922- Trikappa- Pierwszy samochód z silnikiem V8
1922- Lambda- Pierwszy samochód z silnikiem V4
1922- Lambda- Pierwszy samochód z niezależnym przednim zawieszeniem
1922- Lambda- Pierwszy samochód z samonośnym nadwoziem
1922- Lambda- Pierwszy raz zastosowano amortyzatory
1948- Ardea-Pierwsze auto z 5-biegową skrzynią
1950- Aurelia- Pierwszy seryjnie montowany silnik V6
1972- Stratos Stradale- Pierwszy raz wykorzystano Alcantarę jako materiał tapicerski
1987- Thema 8.32- Pierwszy samochód z wysuwanym spoilerem

....- Lancia jako pierwsza testuję auta w tunelu aerodynamicznym
Ostatnio zmieniony 12 gru 2009, 11:02 przez Kondziu, łącznie zmieniany 1 raz.
Fiat Linea 1.4 + Niewiadów N126E

Awatar użytkownika
fiergloo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 988
Rejestracja: 02 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma

Post autor: fiergloo » 12 gru 2009, 10:19

Lancia jako pierwsza testuję auta w tunelu aerodynamicznym
Aprilia.
1922- Lambda- Pierwszy samochód z silnikiem V4

O rozstawie korbowodów 13 stopni.
Blog o motoryzacyjnej włoszczyźnie i nie tylko: http://www.fiergloo.pl/
Dużo o Alfa Romeo: http://www.alfaholicy.org/

Awatar użytkownika
solarzmr
Moderator
Moderator
Posty: 2669
Rejestracja: 01 mar 2008, 0:00
Imię: Marcin
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Odp: Innowacje Lancii - Lancia Megagamma

Post autor: solarzmr » 12 gru 2009, 23:04

W 1918 roku Lancia opatentowała silnik ośmiocylindrowy w układzie widlastym pod kątem 45 stopni oraz widlasty silnik dwunastocylindrowy rozchylony tylko o 22 stopnie.

W 1931 roku w modelu Astura wprowadzono zawieszenie silnika na poduszkach dla poprawienia komfortu

W 1982 roku w Trevi VX po raz pierwszy zastosowano sprężarkę mechaniczną w seryjnie produkowanym modelu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Oldtimery, youngtimery :::”