Re: czujnik

Robby

Kappa - problem ze wskaznikiem t silnika

Post autor: Robby » 07 lut 2007, 9:28

Mianowicie - caly czas skacze wskazowka temperatury plynu chlodzacego - czasem spada do zera (50 stopni) a czasem pokazuje prawidlowo, dzieki temu nie wlacza sie chlodzenie..wczoraj nawiet ugotowalem sie... domyslam sie ze albo czujnik albo jakiz kontakt czujnika, tyle ze to troche denerwuje - trzeba caly czas sprawdzac co pokazuje. Moze ktoz mial podobny problem?
Jeszcze jedno pytanie- czy konieczne trzeba zdejmowac kollektor zeby wymienic swiecze zaplonowe?

Awatar użytkownika
tomek
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6852
Rejestracja: 16 cze 2003, 0:00
Imię: Tomek
Lokalizacja: Brodnica
Kontakt:

Re: Kappa - problem ze wskaznikiem t silnika

Post autor: tomek » 07 lut 2007, 9:55

1.Jaki silnik
"Robby" pisze:wczoraj nawiet ugotowalem sie... domyslam sie ze albo czujnik albo jakiz kontakt czujnika,
Czujnik lub szwankujacy termostat.
Jeszcze jedno pytanie- czy konieczne trzeba zdejmowac kollektor zeby wymienic swiecze zaplonowe?
Nie sadze. Przy wymianie siwec kolektor? W 2.0 20V zdejmuje sie oslone i cewki zaplonowe.
Tomek
Obrazek
Obrazek- tyle palił mój Passat do 194 tys. - przestałem uzupełniać tankowania :(

Robby

Kappa - problem ze wskaznikiem t silnika

Post autor: Robby » 07 lut 2007, 10:43

Niestety 3,0 automat, tak ze moze i maja racje z kolektorzem, termostat dziala prawidlowo - jak tylko zaskakuje czujnik - normalnie otwera i zamyka lancuch z wiatrakiem, chyba bede szukac usterki w kablach skoro czasem dziala a czasem nie... :(

Awatar użytkownika
kulu
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 144
Rejestracja: 17 lis 2006, 0:00
Lokalizacja: Żagań

czujnik

Post autor: kulu » 07 lut 2007, 20:57

: witaj :
Co do czujników to ten odpowiedzialny za załączenie się wenylatora na chłodnicy jest wkręcony w chłodnicę.
Awskażnik temperatury na desce rozdzielczej pokazuje temperaturę płynu w silniku a nie w chłodnicy i i odczyt bierze z czujnika w głowicy (z tego co pamiętam to gdzieś w okolicach termostatu)
Takrze musisz szukać dwóch usterek.
Pozdrawiam
________________________
Lancia Kappa 2.0 20V

PeGaZ
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 273
Rejestracja: 07 kwie 2005, 0:00
Lokalizacja: Wa-wa Tarchomin

Re: czujnik

Post autor: PeGaZ » 07 lut 2007, 21:09

"kulu" pisze:Co do czujników to ten odpowiedzialny za załączenie się wenylatora na chłodnicy jest wkręcony w chłodnicę.
Jesteś pewien??? No chyba, że w 3.0 jest inaczej niż w 2.0. Ja miałem problem w swojej (2.0) i jak szwankował czujnik (ten co to daje także wskazania na dechę) to nawet gdy był zimny silnik, a czujnik "stwierdził", że jest 130 to włączał się wentylator (potrafił pracować cały czas). Czujnika przy chłodnicy nie widziałem żadnego. U mnie powodem świrowania był zły styk przy czujniku (temperatura na desce skakała od 90 do 130 i tak wkoło).
Kappa '98 2.0 20V - LPG - była
Obecnie bezpartyjny - bo śmigam VW
VW Passat Variant B5 3BG 2001
1.9 TDI 130KM/PBOX 155KM, HIGHLINE

Robby

Kappa - problem ze wskaznikiem t silnika

Post autor: Robby » 07 lut 2007, 21:26

Dziekuje za odpowiedzi tez obstawiam czujnik na glowice - przy chlodnice zadnego nie znalazlem nawiet w katalogach go nie ma nato miast ten od temperatury jest dzis go kupilem jutro rano wymienie (jak dam rady bo mamy 14 stopni ponizej zera) i bedzie jasne czy to on szwankowal.

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: czujnik

Post autor: prezesjm » 07 lut 2007, 21:45

"kulu" pisze:: witaj :
Co do czujników to ten odpowiedzialny za załączenie się wenylatora na chłodnicy jest wkręcony w chłodnicę.
Awskażnik temperatury na desce rozdzielczej pokazuje temperaturę płynu w silniku a nie w chłodnicy i i odczyt bierze z czujnika w głowicy (z tego co pamiętam to gdzieś w okolicach termostatu)
Takrze musisz szukać dwóch usterek.
Pozdrawiam
Staram się powstrzymywać od takich wypowiedzi ale ten temat był poruszany wiele razy. Dobra zasada nie mam pewności - to nie piszę bzdur. W Kappie nie ma termowyłącznika w chłodnicy

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: czujnik

Post autor: prezesjm » 07 lut 2007, 21:51

"PeGaZ" pisze: Ja miałem problem w swojej (2.0) i jak szwankował czujnik (ten co to daje także wskazania na dechę) to nawet gdy był zimny silnik, a czujnik "stwierdził", że jest 130 to włączał się wentylator (potrafił pracować cały czas). Czujnika przy chłodnicy nie widziałem żadnego. U mnie powodem świrowania był zły styk przy czujniku (temperatura na desce skakała od 90 do 130 i tak wkoło).
Układ jest tak zaprojektowany że jak wykryje nienormalny stan czujnika temperatury czyli np rozwarcie obwodu to włącza na stałe wentylator chłodnicy, warto zapamiętać bo w sytuacji awaryjnej można zdjąć wtyczkę z czujnika, tracimy wskaźnik temperatury ale wentylator pracuje bez przerwy. Zły styk oczywiście powoduje dziwne zachowanie wskaźnika łącznie z włączaniem się wentylatora na zimnym silniku.

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Kappa - problem ze wskaznikiem t silnika

Post autor: prezesjm » 07 lut 2007, 21:58

"Robby" pisze:Dziekuje za odpowiedzi tez obstawiam czujnik na glowice - przy chlodnice zadnego nie znalazlem nawiet w katalogach go nie ma nato miast ten od temperatury jest dzis go kupilem jutro rano wymienie (jak dam rady bo mamy 14 stopni ponizej zera) i bedzie jasne czy to on szwankowal.
Skoro już masz czujnik to go wymień sprawdzając stan styków na nim, mam nadzieję że masz dobry czujnik bo w Polsce w sieci serwisowej ten czujnik jest już niestety nie do dostania, powinien być z czerwoną końcówką. Co do świec to trzeba zdejmować kolektor ssący, z powodu dużego zakresu prac stosuje się w tych silnikach świece platynowe o podwyższonej trwałości dochodzącej do 100 tyś km.

Robby

Kappa - problem ze wskaznikiem t silnika

Post autor: Robby » 08 lut 2007, 7:20

Niestety czujnik tez mam nie oryginalny - zamiennik z Boscha - ale szukalem po nomerku i niby pasuje, koncowke zlaczajaca ma niebeska, swiece kupilem tez Boscha - wyszlo jakoz po 18$ mniej-wiencej za sztuke.
Zaraz pojde grzebac - pozdniej napisze czy pomoglo.

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Kappa - problem ze wskaznikiem t silnika

Post autor: prezesjm » 08 lut 2007, 8:11

"Robby" pisze:Niestety czujnik tez mam nie oryginalny - zamiennik z Boscha - ale szukalem po nomerku i niby pasuje, koncowke zlaczajaca ma niebeska, swiece kupilem tez Boscha - wyszlo jakoz po 18$ mniej-wiencej za sztuke.
Zaraz pojde grzebac - pozdniej napisze czy pomoglo.
Jak będziesz wymieniał to sprawdź dokładnie, w obudowie termostatu są dwa czujniki, jeden do ECU silnika jeden do zegarów. Ten do ECU ma gwint mniejszej średnicy i końcówkę jak i wtyczkę koloru niebieskiego, ten na zegary końcówka jak i wtyczka koloru czerwonego. Czujniki nie są zamienne , gwinty są różne , wtyczki są identyczne i dlatego są wyróżnione innymi kolorami. Obawiam że sprzedano Ci czujnik do ECU, ale to sprawdzisz podczas wymiany.

Robby

Kappa - problem ze wskaznikiem t silnika

Post autor: Robby » 08 lut 2007, 10:53

No na sczescie nie musialem wymieniac czujnika, wystarczylo wymienic wtyczke (byla zlomana i sie kiepsko trzymala) teraz juz jest OK, co do czujnika masz racje - to wlasnie byl czujnik do ECU.

Awatar użytkownika
wujekp
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6903
Rejestracja: 03 paź 2006, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: czujnik

Post autor: wujekp » 27 sie 2007, 21:16

"prezesjm" pisze: Układ jest tak zaprojektowany że jak wykryje nienormalny stan czujnika temperatury czyli np rozwarcie obwodu to włącza na stałe wentylator chłodnicy, warto zapamiętać bo w sytuacji awaryjnej można zdjąć wtyczkę z czujnika, tracimy wskaźnik temperatury ale wentylator pracuje bez przerwy. Zły styk oczywiście powoduje dziwne zachowanie wskaźnika łącznie z włączaniem się wentylatora na zimnym silniku.
Odgrzewam temat i proszę o poradę. Pojawił się problem z włączaniem wentylatora chłodnicy. Nie włączał się przy wysokiej temperaturze płynu. Natomiast włączał się wraz ze sprężarką klimatyzacji, więc wentylator chyba OK.
Po przeczytaniu wszystkich porad w archiwum doszedłem do wniosku że może chodzić o problem z wtyczką. Więc po długich bojach (strasznie ciężki dostęp do tej wtyczki) udało mi się ją wyjąć. Ale wygląda zupełnie OK. Co więcej wentylator wcale się nie włączył przy odłączonej wtyczce (natomiast wskaźnik na desce oczywiście zdechł). Ale po włożeniu wtyczki na miejsce (jeszcze cięższe boje - kto wymyślił wtyczki w takich miejscach) wentylator załącza się przy wysokiej temperaturze tak jak powinien (przy wyłączonej sprężarce klimy oczywiscie).
W związku z tym pytania:
Czy jest sens/potrzeba walczyć coś z tym, czy cieszć się że działa i ew. coś z tym robić wtedy jeśli znowu kiedyś by się nie włączał wentylator?
Dlaczego wentylator nie chodził przy odłączonej wtyczce? (wg Prezesjma powinien)
Pozdrawiam
Wujek (p)
Lancia Delta III 1.8 tbi, Fiat Croma 2.4
była: Lancia Kappa 2.0T, "Lancia" Voyager/Chrysler T&C 3.8

Liczby nie kłamią, ale kłamcy liczą ...
Jeśli chcesz do mnie napisać wybierz raczej maila zamiast PW - wujekp(małpa)lanciapolska.org - mogę odpowiadać z opóźnieniem na PW :)

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: czujnik

Post autor: prezesjm » 28 sie 2007, 7:44

"wujekp" pisze:
"prezesjm" pisze: Układ jest tak zaprojektowany że jak wykryje nienormalny stan czujnika temperatury czyli np rozwarcie obwodu to włącza na stałe wentylator chłodnicy, warto zapamiętać bo w sytuacji awaryjnej można zdjąć wtyczkę z czujnika, tracimy wskaźnik temperatury ale wentylator pracuje bez przerwy. Zły styk oczywiście powoduje dziwne zachowanie wskaźnika łącznie z włączaniem się wentylatora na zimnym silniku.
Odgrzewam temat i proszę o poradę. Pojawił się problem z włączaniem wentylatora chłodnicy. Nie włączał się przy wysokiej temperaturze płynu. Natomiast włączał się wraz ze sprężarką klimatyzacji, więc wentylator chyba OK.
Po przeczytaniu wszystkich porad w archiwum doszedłem do wniosku że może chodzić o problem z wtyczką. Więc po długich bojach (strasznie ciężki dostęp do tej wtyczki) udało mi się ją wyjąć. Ale wygląda zupełnie OK. Co więcej wentylator wcale się nie włączył przy odłączonej wtyczce (natomiast wskaźnik na desce oczywiście zdechł). Ale po włożeniu wtyczki na miejsce (jeszcze cięższe boje - kto wymyślił wtyczki w takich miejscach) wentylator załącza się przy wysokiej temperaturze tak jak powinien (przy wyłączonej sprężarce klimy oczywiscie).
W związku z tym pytania:
Czy jest sens/potrzeba walczyć coś z tym, czy cieszć się że działa i ew. coś z tym robić wtedy jeśli znowu kiedyś by się nie włączał wentylator?
Dlaczego wentylator nie chodził przy odłączonej wtyczce? (wg Prezesjma powinien)
Wentylator musi pracować przy zdjętej wtyczce z czerwonego czujnika. Podejrzewam że masz uszkodzony pierwszy bieg wentylatora, bezpiecznik, przekaźnik lub opornik. Układ działa w specyficzny sposób i jest to mylące dla nieobeznanego z takim układem. Aby wentylator włączył się przy zdjętej wtyczce musi być przekręcona stacyjka lub pracujący silnik - to chyba oczywiste. Jeśli po sprawdzeniu tych wymienionych elementów dalej będzie źle to zdarzają się awarie wiązki przechodzącej pod tacką na której jest akumulator i niestety możliwa jest także awaria samej tablicy wskaźników bo ona steruje wiatrakiem. Bezpieczniki i przekaźniki od wiatraka są w plastikowej puszce na lewym nadkolu. Dwa wielkie bezpieczniki i też duże przekaźniki. Opornik jest na chłodnicy, patrząc od przodu auta po prawej stronie.

Awatar użytkownika
wujekp
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6903
Rejestracja: 03 paź 2006, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: czujnik

Post autor: wujekp » 28 sie 2007, 19:01

"prezesjm" pisze: Wentylator musi pracować przy zdjętej wtyczce z czerwonego czujnika. Podejrzewam że masz uszkodzony pierwszy bieg wentylatora, bezpiecznik, przekaźnik lub opornik.
Wielkie dzięki. : ok2 : Sprawdzę.
Pozdrawiam
Wujek (p)
Lancia Delta III 1.8 tbi, Fiat Croma 2.4
była: Lancia Kappa 2.0T, "Lancia" Voyager/Chrysler T&C 3.8

Liczby nie kłamią, ale kłamcy liczą ...
Jeśli chcesz do mnie napisać wybierz raczej maila zamiast PW - wujekp(małpa)lanciapolska.org - mogę odpowiadać z opóźnieniem na PW :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”