Post
autor: wujek » 23 sie 2005, 21:09
Witam,
Odsysanie oparów paliwa z regulowane jest przez elektrozawór, sterowany przez ECU. Zawór ten przełącza strumień podciśnienia z kolektora do układu regulacji turbiny, lub do funkcji odsysania. To chyba najbardziej prawdopodobne miejce usterki. Zawory takie, występujące w wielu modelach samochodów różnych marek, lubią się zacinać, lub zapiekać. Sprzyjają temu warunki pracy (agresywne opary paliwa).
Układ paliwowy w Lanciach jest układem szczelnym, z zaworem zabezpieczającym przed wypłynięciem paliwa z baku w przypadku przewrócenia samochodu. Nie jest wobec tego bezpiecznym dokonywanie zmian w korku wlewu. Tylko elementy oryginalne - korek wlewu, zaworki w rejonie wlewu paliwa itd.
Elektrozawór można sprawdzić również po wymontowaniu go z samochodu.
Sterowany jest napięciem 12V, więc można go sobie przedmuchiwać, podłączając i odłączając prąd do styków elektrozaworu.
Można też sprawdzić sterowanie zaworu podłączając woltomierz do wtyczki (po odpięciu jej od elektrozaworu, bez odłączania przewodów podciśnieniowych). Zmiany napięcia w rejonie ok. 4 tys. obr/min.
Gdzie ten elektrozawór się znajduje? W komorze silnika, na błotniku po stronie rozrządu.
Identyczny występuje w AR164, Punto i jeszcze kilku.
Pozdrawiam