Dlaczego warto zmieniać często olej ..

Awatar użytkownika
larry123
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 939
Rejestracja: 01 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa-Bródno-Białołęka
Kontakt:

Dlaczego warto zmieniać często olej ..

Post autor: larry123 » 09 paź 2007, 10:02

To jest tak. Okreslenie klasy lepkosci jest mozna powiedziec "punktowe".
To znaczy nie bierze pod uwage zmieniajacych sie wrunkow temperatury
pracy oleju i obciazenia pod jakim pracuje oraz utraty jego wlasciwosci
w zwiazku ze iloscia godzin przepracowanych w silniku. Czynniki te
wplywaja na wiele wlasnosci oleju, ale przede wszystkim na zdolnosc do
utrzymania stalego cisnienia oleju wraz ze wzrostem temperatury,
obciazenia i przebiegu. Obserwacje czynilem na dwoch samochodach (oba
wyposarzone w analogowe mierniki temepratury i cisnienia oleju). Oleje,
ktore testowalem to Mobil 1 5W50, Castrol RS 0W40, Castrol RS 10W60 i
Castrol SLX 0W30.

Samochód Porsche 928S (4.7i V8 310KM):
1. Mobil 1 5W50 - na zimno duże ciśnienie przy wzroście obciążenia i
temperatury (do ca. 140C) znacznie spada. Wyraźne pogorszenie po 10tys
km.
2. Castrol RS 0W40 - podobnie jak Mobil tylko spadek ciśnienia nieco
wolniejszy i mniejszy. Wyraźne pogorszenie po 12tys km.
3. Castrol RS 10W60 - spadek ciśnienia nieznaczny. Widoczne, pogorszenie
zaczyna sie po 12tys km.

Samochód Mistubishi Lancer Evo V (2.0i turbo 300KM):
1. Castrol RS 10W60 - patrz wyzej
2. Castrol SLX 10W30 - cisnienie na zimno nieznacznie (0,5kg/cm2) nizsze
niz w RS 10W60 ale nie spada, nawet przy temperaturze oleju powyzej
160C.
Kwestia przebiegu nie miała tu wpływu bo zmiany oleju co 5-7,5tyskm.

Andy

źródło grupa pl.misc.samochody

Jak widać większość olejów wytwarzanych jest na bazie mineralnej przetworzonej w technologi hydrokrakowalnej, tzn mineralny ale nazywany jako syntetyczny, który swoje właściwości smarne znacząco traci w granicy 10 - 12 tys km. Wiec wymiana oleju nawet co 9 tyś nie jest przesadą.
Od bazy hydrokrakowalnej nie da sie uciec, większość olejów valvoline, midland, mobil i prekursor technologii castrol stosuje trik marketingowy nazywając oleje z bazą mineralną jako syntetyczne.
Nawet moj valvoline 10w60 VR1 jest hydrokrakowalny :(, ale ja staram się nie dojeżdżać do 9 tys i myk wymiana. :)
pozdrawiam i życzę mniej przekreconych panewek i wałów.
Ostatnio zmieniony 10 paź 2007, 14:49 przez larry123, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
schab
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 819
Rejestracja: 29 maja 2006, 0:00
Lokalizacja: Radziszów k. Krakowa

Re: Dlaczego wartozmieniać często olej ..

Post autor: schab » 09 paź 2007, 12:51

"larry123" pisze:Od bazy hydrokrakowalnej nie da sie uciec, większość olejów valvoline, midland, mobil i prekursor technologii castrol stosuje trik marketingowy nazywając oleje z bazą mineralną jako syntetyczne.
Jest to kolejny dowód na to , że tzw. marketing to po prostu oszustwo w czystej postaci ...
Może niewiele to wniesie ale "kraking" to technologia polegająca na rozbiciu długich łańcuchów ciężkich węglowodorów pozostałych po pierwotnej destylacji ropy naftowej . Robi się to przy użyciu mocno przegrzanej pary wodnej , po czym półprodukt ponownie destyluje . Ta ponowna destylacja daje bardzo selektywne frakcje olejowe , bo zawartość lekkich węglowodorów jest niska .
W przełożeniu na ludzki język : uzyskane wyroby ( w tym przypadku oleje ) mają bardzo jednorodny skład , a nie są mieszaniną różnych składników o podobnej temperaturze skraplania ( nie tylko olejów , ale i olefin , parafin itp. ) - jak to się dzieje przy pierwotnej destylacji .
Natomiast z syntezą - jako procesem łączenia czegoś ze sobą - nie ma to nic wspólnego ! W terminologii chemicznej - jest to wręcz czysta "analiza" - czyli rozbijanie ...
A w ogóle to najlepszy olej stosowany w sporcie nie jest produktem ani "mineralnym" , ani "syntetycznym" - tylko "naturalnym" - bo robi się go na bazie oleju rycynowego ( tak - tego samego - na rozwolnienie ... )
Kiedyś: 3 Zastavy 1100; 4xFiat Ritmo (65, 85, 90, 100); Fiat 126; 2xAlfa 33 1,5 i 1,3; Citroen Saxo 1,1; Tempra SW 4x4; Brava 1,6 16V; Dedra SW 2,0 16V , Dedra SW 1,8 8V; Delta 1,6 16V, Lancia Y 1,4; Alfa 156 2,0 JTS
Obecnie (do spółki z synami): Zastava 1100; BMW 329, 340 , 2x529 , 745 ; Delta 2,0 16V turbo 4x4; Alfa 159 2,4 Q4

Awatar użytkownika
larry123
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 939
Rejestracja: 01 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa-Bródno-Białołęka
Kontakt:

...

Post autor: larry123 » 10 paź 2007, 14:20

odkryłem ze olej orlen rally 10w60 jest produkowany na tej samej bazie co ceniony przez Radicza i wycofana selenia racing czyli PAO + estry.

Awatar użytkownika
Dizzy
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 389
Rejestracja: 11 lut 2006, 0:00
Lokalizacja: Chorzów (woj. śląskie)

Dlaczego warto zmieniać często olej ..

Post autor: Dizzy » 10 paź 2007, 14:24

Ja co rok (lub 10tys km) wymieniam olej i filtr. Uzywam Lotos 10W40 bo taki byl wlewany przez poprzedniego własciciela.
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
larry123
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 939
Rejestracja: 01 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa-Bródno-Białołęka
Kontakt:

....

Post autor: larry123 » 10 paź 2007, 14:45

zobaczymy
jeżeli jest oparty na technoligii estrów to powinien pachniec kwatkami lub wódką jak shell racing :)

http://www.platinumoil.pl/img/produkt_n_popup.jpg[/img]

Raczej skłaniam sie ku olejom grupy PAO, przytoczę przykład.
Jeżdżę cały czas na VR1- pól syntetyku, jednakże zdążyło mi się przeciągnąć jedna wymianę oleju, ponieważ nie miałem czasu na jego zmianę i chociaż w instrukcji obsługi mojego samochodu zalecają wymianę co 15 tyś, ja to robie co 10 tyś. Przeciągnąłem wymianę na 12 tys, nic negatywnego nie zauważyłem. Jednakże jakie zdziwienie mnie ogarnęło kiedy po wyminie na świeży VR1 semisyntetic auto jakby dostało kopa, wiec można sądzić że VR1 hydrokrakowany dość szybko traci swoje właściwości :) A wymiany co 15 tyś można wsadzić miedzy bajki. :)

Awatar użytkownika
TADEO
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 334
Rejestracja: 01 kwie 2005, 0:00
Lokalizacja: Szczecin

Dlaczego warto zmieniać często olej ..

Post autor: TADEO » 10 paź 2007, 15:38

Larry dobrze mówisz. tylko sie zastanawiam ten VR1 semisyntetic co to jest dokładnie za olej. ja zawsze zmieniam co ok 10 tys maks 11 teraz mam mobila wlanego a ostatnio miałem Valvoline oczywiscie 10w40. według mnie najlepszy olej to i tak jest motul
Była Lancia Delta 08.07.2008
Był VW Golf V GTI
Jest BMW 7 e65 730d

Awatar użytkownika
larry123
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 939
Rejestracja: 01 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa-Bródno-Białołęka
Kontakt:

...

Post autor: larry123 » 10 paź 2007, 19:12

ech jestem tak napruty piwem ze moze bede glupoty pisal
ale z obserwacji wynika ze znacznie pogarszają sie właściwości smarujące olejów hydrokrkowanych po przepracowaniu okreslinej ilosci km.
Stojąc przed pólką w sklepie kupujący nie ma pełnej informacji o produkcie i kupuje swoją ulubioną markę kierując sie doświadczeniem lub opiniami kolegów itp.
Jeżeli popatrzeć na parametry olejów zalecanych do naszych silników to należy mieć nadzieje ze pogorszenie właściwości smarujących postępuje wolniej w olejach lepszych jakościowo. Mozna to wytlumaczyc na podstawie spadania ze schodów, :) na chłopski rozum dłużej sie spada ze schodka wyżej niz niżej :) , dla przypomnienia im dalsza druga litera alfabetu tym olej lepszy jakościowo, jednakże trzeba zauważyć że nik nie prowadzi żadnych badan jakie właściwości zachowuje olej po przepracowaniu 5000 km i dalej. Jedyny ratunek to częsta wymiana oleju. Trzeba tez zaznaczyć że od olejów hydrokrakowalnych sie nie ucieknie, jest to baza tańsza niz pao i chętnie stosowana przez koncerty olejowe. Parametry olejów sa podane na chwile wyjscia oleju z rafinerii. Dla zrozumienia problemu można sobie wyobrazić że juz w chwila wlania świeżego oleju do silnika zmienia swoje parametry mieszając sie z zużytym olejem, który nie wyciekł podczas wymiany.

Jednej sprawy nie rozumiem, mody na przedłużanie okresów miedzy wymianami i okresowym i przeglądami, być może jest to teoria spisowa mająca na celu przetrwanie jednostki silnikowej przez określony przebieg, bo nie wieże że producenci samochodów nie wiedzą o olejach hydrokrakowalnych :)
Trzeba też mięć świadomośc ze w silniku który ma paść i nawet olej ze złota nie pomoże :)
pozdrawiam z tyskim larry
:) : yesyes : : yesyes :
Ostatnio zmieniony 14 sty 2008, 9:26 przez larry123, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
larry123
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 939
Rejestracja: 01 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa-Bródno-Białołęka
Kontakt:

...

Post autor: larry123 » 11 paź 2007, 23:17


Awatar użytkownika
larry123
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 939
Rejestracja: 01 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa-Bródno-Białołęka
Kontakt:

...

Post autor: larry123 » 14 sty 2008, 9:24

tak jak sądziłem olej orlenu pachnie kwiatkami, może troche proszkiem do prania jak olej wyczynowy na bazie estrów i pao.

Awatar użytkownika
freex
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 16
Rejestracja: 16 paź 2008, 0:00
Lokalizacja: Brzeg

Re: ...

Post autor: freex » 25 lut 2009, 13:16

"larry123" pisze:dla przypomnienia im dalsza druga litera alfabetu tym olej lepszy jakościowo
z tym sie mocno nie zgodze. druga litera alfabetu pokazuje jakie normy spelnia olej. normy od literki H sa normami ekologicznymi...ktore nijak sie maja z lepsza jakoscia oleju. czytalem opisy chemikow ktorzy pisali prace magisterskie na temat olei samochodowych...i wyniki sa dosc dziwne...mianowicie oleje o klasie pow. H sa gorsze dla silnikow od olei starszych poniewaz nie moga zawierac pewnych ulepszaczy ktore sa zbawienne dla silnika. to tak jak z benzyna (olowiowa jest lepsza dla silnika...ale przepisy ochrony srodowiska nie pozwalaja na niej jezdzic) czy z siarka w ON (siarka jest zbawienna dla pomp wtryskowych..ale nie mozna jej dodawac ze wzgledu na ochrone srodowiska..powoduje dymienie i mocne zanieczyszczenie srodowiska)
jesli posiadles kobiete swoich marzen to o pozostalych marzeniach mozesz smialo zapomniec...
http://img01.picoodle.com/img/img01/7/2 ... d496cc.jpg[/img]

Awatar użytkownika
evand
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 129
Rejestracja: 10 gru 2007, 0:00
Lokalizacja: dolnośląskie
Kontakt:

Re: ....

Post autor: evand » 25 lut 2009, 13:25

"larry123" pisze:Jednakże jakie zdziwienie mnie ogarnęło kiedy po wyminie na świeży VR1 semisyntetic auto jakby dostało kopa, wiec można sądzić że VR1 hydrokrakowany dość szybko traci swoje właściwości
... :D wymiana oleju=tuning ...:D
była - Lybra SW 2.4 JTD
jest - Scenic II 1.9 dCi

Zapraszam na stronkę mojej połowicy :)

Praca bez doświadczenia. Zarabiaj lub oszczędzaj

KGB
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1456
Rejestracja: 17 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Ełk/wawa

Dlaczego warto zmieniać często olej ..

Post autor: KGB » 25 lut 2009, 14:21

jezeli 10W60 nie jest mineralny ,to sie producent mocno postaral ,by uzyskac taka rozpietosc temperaturowa na bazie hydrokrakowanej 8)
wszystkie oleje 0W sa syntetyczne ,niektore 5W np. mobil 5W50 ,mam nadzieje ze lotos 5W40 tez nie ma przypadkowo napisu syntetic ,bo juz kupilem
do lanci wleje chyba mobila 0W40 ,bo w dobrej cenie mozna dostac sprowadzone z usa
flota :
FSO 125p 1500ME 84' od 1996 do 2003 R.I.P
FSO Polonez Caro+ 1.6GLI LPG 98' od 2001
Daihatsu Charade 1.0 turbo LPG 85' od 2006
FSO Polonez Caro 1.6GLE LPG 91' od 2007
Lancia Kappa 2.0 pdrive " " 96' od 2008

Awatar użytkownika
larry123
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 939
Rejestracja: 01 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa-Bródno-Białołęka
Kontakt:

....

Post autor: larry123 » 25 lut 2009, 19:48

http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf

bez dwóch zdań wygrał olej oparty an grupie IV i V ...

Awatar użytkownika
aro
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1998
Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie

Dlaczego warto zmieniać często olej ..

Post autor: aro » 25 lut 2009, 20:00

Wszystko fajnie, ale:

1. W pierwszym poście podałeś auta, które mają znaczne moce i dośc duze silniki,
2. Jeżeli ktoś zmienia auta co rok, lub dwa, to w zasadzie mało go obchodzi (teoretycznie) olej na bazie PAO,
3. Jaka jest cena takiego oleju w porównaniu do pełnego syntetyka?
4. Jeżeli ktos robi małe przebiegi rocznie, to się mu nie opłaca lac drogiego oleju,
5. Kiedyś auta jeździły na byle jakich olejach i robiły znaczne przebiegi wiec czym się martwic :lol:

Awatar użytkownika
pawcio1
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1169
Rejestracja: 29 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: Bełchatów
Kontakt:

Re: ....

Post autor: pawcio1 » 25 lut 2009, 23:29

"larry123" pisze:http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf

bez dwóch zdań wygrał olej oparty an grupie IV i V ...
Te oleje które wygrały ten test np. Penrite, Royal Purple ja pierwszy raz je widzę? Czy są one dostępne?
Była Lancia Delta Hpe 1.8 16v vvt
Była Kappa 2.0 16v T.
Jest Alfa Romeo 166 3.0 V6

ODPOWIEDZ

Wróć do „Pozostałe”