Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Awatar użytkownika
schumik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 55
Rejestracja: 06 lip 2009, 13:08
Lokalizacja: Kielce

Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Post autor: schumik » 18 lis 2009, 9:33

Ten temat był juz, krótko poruszany tutaj na forum, ale myślę że warto się zająć tym temat w dziale technicznym. Mianowicie z własnych obserwacji zauważyłem, że jest to element dosyć awaryjny w Lybrze. Ciężko go dostać, a istnieje ewentualnie możliwość przewinięcia uzwojeń na silniku, które ulegają spaleniu.
Istnieje możliwość regeneracji tegoż urządzenia u człowieka na allegro
http://allegro.pl/item808151375_gwaranc ... lybra.html

Pytanie moje brzmi czy ktoś z Was robił to u tego człowieka i czy warto to robić czy lepiej kupić nowy elektrowentylator. Koszt nowego to min. 450 zł. Koszt regeneracji to z przesyłką 314 zł, bo trzeba jeszcze odesłać stary


I moje małe ostrzeżenie do Was, przed rozruchem silnika w samochodzie, nie włączajcie tego wentylatora bo podczas rozruchu najczęściej ponoć dochodzi do spalenia, kiedy to ów wentylator ponoć dostaje za mało prądu).
Ważne żeby dobrze wejść w zakręt, potem to już jakoś będzie....
Lancia Lybra 2.0 LX + LPG
Obrazek

dudekken

Odp: Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Post autor: dudekken » 18 lis 2009, 13:17

Poszukaj u siebie zakładu przewijania silników elektrycznych i oddaj tam będzie ze 3 razy taniej ;)

Awatar użytkownika
schumik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 55
Rejestracja: 06 lip 2009, 13:08
Lokalizacja: Kielce

Odp: Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Post autor: schumik » 18 lis 2009, 14:51

Teraz to już zgłupiałem. Dzwoniłem do "przewijacza", dobry jest w sumie z niego specjalista - dotychczas naprawdę świetnie naprawiał, ale twierdzi że nie chce się tego podjąć, bo jest to silnik sterowany elektronicznie i to właśnie elektronika (wg tego specjalisty) jest powodem zjarania uzwojenia jednej fazy.
Ważne żeby dobrze wejść w zakręt, potem to już jakoś będzie....
Lancia Lybra 2.0 LX + LPG
Obrazek

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4042
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Odp: Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Post autor: volf » 18 lis 2009, 21:53

Nie rozumiem tego... To po co się ogłasza skoro nie chce się podjąć 8-O
KAPPA TDS & JTD

blejku
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 483
Rejestracja: 01 cze 2009, 22:46
Lokalizacja: Będzin

Odp: Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Post autor: blejku » 18 lis 2009, 23:26

nie rozumiem za bardzo w czym problem i co ma piernik do wiatraka ze jest sterowany elektronicznie.. tzn ten silnik nie ma komutatora ? bo sie nie orientuje..
Not all BMW drivers are idiots, but all idiots drive BMW

Biała Dedra SW 2.0 16v

Kappa SW 2.4 20V - w drodze :-)

kali777
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 55
Rejestracja: 25 lip 2009, 19:13
Lokalizacja: Legnica

Odp: Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Post autor: kali777 » 19 lis 2009, 19:55

Może mi ktoś wyjaśnić o jakim elektrowentylatorze mowa ?
Pozdrawiam !!!

Awatar użytkownika
Moglaj
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 526
Rejestracja: 06 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: wroclaw/olkusz

Odp: Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Post autor: Moglaj » 19 lis 2009, 23:19

Hej ja tez dzwoniłem kiedys do kolesia co "przewija silniki" we wrocku i powiedział własnie ze cena bedzie podobna do tej co na allegro za uzywke, ,dokładnie koles powiedział mi, że w tych wentylatorach jest jakos inaczej bo tam jest sterowanie predkości np u mnie chodziły 2 biegi a reszta nie,a normalnie to chyba powinno sie zepsuć i koniec . W każdym bądź razie na pewno dochodzi tam troche lutowania z tego co pamietam ,chyba mam go gdzies w piwnicy jakby ktos chciał zobaczyc to moge jutro wstawic jakies zdjecie.
Do kol kali777 elektrowentylator od nadmuchu powietrza.

Grzejnik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 120
Rejestracja: 19 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Łomianki k/W-wy

Odp: Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Post autor: Grzejnik » 04 gru 2009, 20:44

Witam,
ja też ostatnio miałem zasłonę dymną z powodu tego : cenzura : wentylatora.
Oddałem do naprawy. I dobrze zrobiłem.
Spaliły się wszystkie uzwojenia (bodajże 8 szt) i wszystkie tranzystory.
Uzwojenia to pikuś, ale dostać te tranzystory to porażka, to są jakieś spacjalne - samochodowe. Na warszawskim "Wolumenie" były kiedys dawno i to już nieprawda, a teraz podobno ma to tylko jakiś koleś z Lublina na wysyłkę.
Za naprawę wyszło mi 250zł, ale wolę to niż te ceny powyżej za używany (nie wiadomo w jakim stanie) a z tego co się zorintowałem u "miłego pana" który mi to naprawia to jest wada fabryczna tych wentylatorów i co 4-5 lat (zależy od warunków użytkowania) dzieją się takie "kwiatki".
Najlepsze to jak wszedłem do tego warsztatu, pokazuję im ten silnik, a facio się pyta: Francuski czy Lancia? :lol: hehehehe
Ps. ktoś tam już oddawał swój silnik bo widziałem jak leży i czeka na właściciela - przyznawać się :-P

Adres warsztatu:
Warszawa ul. Popularna/róg Sobotki nie pamiętam numeru ale chyba 44.
Jakby co to wytłumaczę ;)

pozdrawiam

Grzejnik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 120
Rejestracja: 19 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Łomianki k/W-wy

Odp: Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Post autor: Grzejnik » 11 gru 2009, 17:32

Witam,
Niestety pośpieszyłem się z radością z naprawy wentylatora. Myślałem że jest sprawny a dopiero dziś go zamontowałem i okazało się że nie działa. Wogóle nawet jednego obrotu nie zrobił...
Fachowiec który go remontował twierdzi że jest sprawny i żebym sprawdził bezpieczniki i przekaźniki (co uczyniłem) a dodatkowo powiedział żebym poszukał bezpiecznika na kablach bezpośrednio przed wentylatorem, bo tam powinno być jakieś zabezieczenie. Ja nie znalazłem - może ktoś wie gdzie to może być?.
W związku z tym, mam prośbę do kogokolwiek o sprawdzenie lub jeżeli ktoś wie jakie mają być napięcia na poszczególnych pinach w kostce od wentylatora, jest ich 5 szt, 2 duże (+12 i masa - te napięcia u mnie są) i 3 małe piny, z tego na jednym przy zwiększaniu obrotów wentylatora na panelu napięcie zwiększa się od ok. 1,4V(przy pierwszej kresce) do 8V(przy szóstej kresce), reszty pinów już nie zmierzyłem bo nie miałem możliwości.
Czy jest możliwośc sprawdzić sam silnik czy został prawidłowo naprawiony?
Czy kalkulator klimatronika nie złapał jakiegoś błędu przy awarii wentylatora, lub podczas jeżdżenia bez wenylatora coś zgłupiało i nie pozwala go uruchomić, czy jest to możliwe?
Rzecz dotyczy Lybry 1.8 '99
Proszę o pomoc bo się zimno zaczyna robić...
dzięki, pozdrawiam

Grzejnik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 120
Rejestracja: 19 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Łomianki k/W-wy

Odp: Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Post autor: Grzejnik » 12 gru 2009, 17:08

witam, pomoże ktoś? bo już jest -2 na dworze :-(

Gość

Odp: Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Post autor: Gość » 12 gru 2009, 19:04

elektrowentylator jest sterowany wypełnieniem impulsu.
N 85 elektrowentylator

Proszę sprawdzić napięcia na pin 1,2
1-stała masa/czarny/
2-plus po zapłonie/pomarańczowy/ po przekażniku J25
3-masa sterowania z centralki klimy
4-sygnał wypełnienia impulsu z centralki klimy
5-sygnał kontrolny z silnika/tacho/
Ostatnio zmieniony 12 gru 2009, 20:44 przez Gość , łącznie zmieniany 1 raz.

Grzejnik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 120
Rejestracja: 19 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Łomianki k/W-wy

Odp: Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Post autor: Grzejnik » 12 gru 2009, 19:38

cześć Janku,
sygnały na pinach 1,2,3 sprawdzone, natomiast nie bardzo wiem jak zmierzyć współczynnik wypełnienia impulsu (jeżeli dobrze rozumiem jest to procentowa zawartość czasu trwania impulsu w okresie tego przebiegu?) i ile ma wynosić. rozumiem że bez oscyloskopu się nie obejdzie? chyba że masz inny sposób na pomiar?
Czy sygnał kontrolny z silnika ma na wyjściu też impulsy?

Czy jest możliwe uszkodzenie centralki klimatronika?/miałeś taki przypadek?

dzięki za zainteresowanie.
proszę o jeszcze :-)

Gość

Odp: Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Post autor: Gość » 12 gru 2009, 19:53

brak masy silnika,powoduje ujeb...centralki klimy/auto bite prawą stroną/Podjedż do kogoś kto może podłączyc sie do centralki klimy/nie koniecznie musi być examiner/Na pytanie czy znam inny sposób pomiaru wypełnienia impulsu -nie

Grzejnik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 120
Rejestracja: 19 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Łomianki k/W-wy

Odp: Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Post autor: Grzejnik » 12 gru 2009, 21:04

no właśnie chciałem się podłączyć do klimy przez boscha kts-a przez gniazdo obd ale nie daje rady (kts nie rozpoznaje sterownika).
Niestety chyba zostaje examiner?Chyba że jakiś inny kts potrafi się połączyc?
jan123456 pisze:brak masy silnika,powoduje ujeb...centralki klimy/auto bite prawą stroną/
Jakie są oznaki uwalenia centralki klimy? Czy taka lekka "szachownica" na wyświetlaczu klimatronika to jeden z objawów?
Czy można ją sprawdzić jakoś?
o którą masę chodzi?

dzięki Janku za pomoc, jesteś gość!!!

Gość

Odp: Lybra - Awaryjny elektrowentylator kabiny

Post autor: Gość » 12 gru 2009, 21:16

Sterowniki z reguły nie padają .Ty pytałeś się czy miałem taki przypadek.jak posprawdzałeś napięcia /oscyloskopem/to posprawdzaj czy centralka klimy też ma wszystkie masy i plusy.Jak już wcześniej sugerowałem podjedż do kogoś kto może zczytać błędy w centralce klimy.Było gdzies na forum ak bez testera sprawdzić błędy w klimie za pomocą przycisków.Na PW masz załączniki.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nadwozie i wnętrze”