Dedra-wysoka temperatura silnika
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 23
- Rejestracja: 11 mar 2010, 12:53
- Lokalizacja: Cieszyn
Dedra-wysoka temperatura silnika
Witam Ponownie
Ostatnio jadąć autostradą zauważyłem że podczas jazdy z prędkością 110 km/h temperatura silnika jest na 90-92 stopnie, ale jadąc już 130 km/h temperatura znacznie wzrasta. Mam silnik po remoncie (regeneracja głowicy i wymiana uszczelki), płynu nie wywala i wiatrak się włącza chociaż dość późno. Mechanik sugeruje że pewnie chłodnica jest zamulona i trzeba ją wyczyścić. Dziwne jest to że jadąc po mieście temperatura raczej utzymuje się na poziomie 92 st więc teoretycznie jest ok, problem się zaczyna jadąc większymi prędkościami. Dodam że mam silnik 1,9 td. Co może powodować takie zachowanie temperatury? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam
Ostatnio jadąć autostradą zauważyłem że podczas jazdy z prędkością 110 km/h temperatura silnika jest na 90-92 stopnie, ale jadąc już 130 km/h temperatura znacznie wzrasta. Mam silnik po remoncie (regeneracja głowicy i wymiana uszczelki), płynu nie wywala i wiatrak się włącza chociaż dość późno. Mechanik sugeruje że pewnie chłodnica jest zamulona i trzeba ją wyczyścić. Dziwne jest to że jadąc po mieście temperatura raczej utzymuje się na poziomie 92 st więc teoretycznie jest ok, problem się zaczyna jadąc większymi prędkościami. Dodam że mam silnik 1,9 td. Co może powodować takie zachowanie temperatury? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam
- mac1us
- Klubowicz
- Posty: 1321
- Rejestracja: 01 wrz 2009, 20:10
- Imię: Maciek
- Lokalizacja: Radziszów Kraków
Re: Dedra-wysoka temperatura silnika
Późno włączający się wiatrak to wina opornika, który jest na chłodnicy. Pierwsza prędkość jest przy tempraturze trochę poniżej 90 stopni. Problem z temperaturą jest taki, że może nie do końca otwierać się termostat lub chłodnica jest zakamieniona. Oczywiście są środki które walczą z kamieniem w układzie chłodzenia, ale jest zawsze ryzyko rozszczelnienia czego doświadczyłem. Temperaturę masz większą również z tego względu, że przy większych prędkościach silnik jest bardziej obciążony. Ja też jadąc z prędkością 200 mam wysoką temperaturę wody jak i oleju.
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 23
- Rejestracja: 11 mar 2010, 12:53
- Lokalizacja: Cieszyn
Re: Dedra-wysoka temperatura silnika
Witam
Dzięki za odpowiedź. Pytanie jeszcze czy opornik o którym piszesz to masz na myśli czujnik włączania wiatraka od chłodnicy czy jeszcze coś innego? Termostat i ten czujnik od wiatraka mam nowy, co dopiero założony. U mnie wiatrak włącza się gdzieś przy 98 st. i nie mam żadnego 1 i 2 biegu. Możesz wyjaśnić dokładniej o co w tym chodzi, bo troche zielony w tym temacie jestem ? Wiem że podczas szybszej jazdy obciążenie silnika jest większe, ale wydaje mi się że 130 km/h na autostradzie w dzień gdzie jest na dworze 12 st. nie powinno powodować takiego zachowania temperatury silnika? Zastanawiam się jeszcze czy to nie powoduje pompa wody, tylko że nie wiem jak to zdiagnozować ? Jak ktoś wie jakie są objawy uszkodzonej pompy to proszę o poradę.
Pozdrawiam
Dzięki za odpowiedź. Pytanie jeszcze czy opornik o którym piszesz to masz na myśli czujnik włączania wiatraka od chłodnicy czy jeszcze coś innego? Termostat i ten czujnik od wiatraka mam nowy, co dopiero założony. U mnie wiatrak włącza się gdzieś przy 98 st. i nie mam żadnego 1 i 2 biegu. Możesz wyjaśnić dokładniej o co w tym chodzi, bo troche zielony w tym temacie jestem ? Wiem że podczas szybszej jazdy obciążenie silnika jest większe, ale wydaje mi się że 130 km/h na autostradzie w dzień gdzie jest na dworze 12 st. nie powinno powodować takiego zachowania temperatury silnika? Zastanawiam się jeszcze czy to nie powoduje pompa wody, tylko że nie wiem jak to zdiagnozować ? Jak ktoś wie jakie są objawy uszkodzonej pompy to proszę o poradę.
Pozdrawiam
Re: Dedra-wysoka temperatura silnika
Opornik dobry.
Prawidłowo myślisz o oporniku, do sprawdzenia chłodnica i pompa wody - jak piszesz.
Chłodnicę sprawdź następująco:
Jedziesz z wyłączonym ogrzewaniem (na zimno manetka).
Jak będziesz miał podwyższoną temperaturę silnika to ustalasz prędkość silnika i samochodu na stałej wartości, włączasz gwałtownie ogrzewanie (na gorąco manetka) i wentylator ogrzewania na maksa, obserwujesz wskaźnik, jak zacznie spadać zauważalnie to chłodnica zamulona.
Pozdrawiam.
Prawidłowo myślisz o oporniku, do sprawdzenia chłodnica i pompa wody - jak piszesz.
Chłodnicę sprawdź następująco:
Jedziesz z wyłączonym ogrzewaniem (na zimno manetka).
Jak będziesz miał podwyższoną temperaturę silnika to ustalasz prędkość silnika i samochodu na stałej wartości, włączasz gwałtownie ogrzewanie (na gorąco manetka) i wentylator ogrzewania na maksa, obserwujesz wskaźnik, jak zacznie spadać zauważalnie to chłodnica zamulona.
Pozdrawiam.
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 23
- Rejestracja: 11 mar 2010, 12:53
- Lokalizacja: Cieszyn
Re: Dedra-wysoka temperatura silnika
Witam
Po wielkich bojach z układem chłodzenia, chyba jestem coraz bliżej rozwiązania. Wymieniłem chłodnice na całkowicie nową i naprawiłem wentylator bo się wogóle nie włączał. Teraz napewno jest dużo lepiej niż było, ale nie do końca. Mianowicie jak się jedzie stałą prędkościa około 90 km/h temperatura stoi na 90 i jest ok, ale jak tylko podjadę pod kilka górek temperatura idzie w górę. Momentami nawet do tej dużej kreski powyżej 90. Mam pytanie czy w tym silniku należy odpowietrzać układ chłodzenia? Mechanik twierdzi że sam się odpowietrzy. Czy w Lanci 1,9 TD są 2 biegi wentylatora na chłodnicy, bo u mnie się tylko załącza w okolicy 100 st. i to kręci bardzo szybko, a nie wiem czy nie powinien wcześniej się włączyć na wolniejszych obrotach. Koledzy pomóżcie coś bo nie wiem co jeszcze może być, chodzi mi po głowie uszkodzona pompa wody, ale nie chce się znowu pchać w koszta. Narazie chciałbym spróbować odpowietrzyć układ, tylko proszę o instrukcję jak to odpowiednio wykonać.
Pozdrawiam
Po wielkich bojach z układem chłodzenia, chyba jestem coraz bliżej rozwiązania. Wymieniłem chłodnice na całkowicie nową i naprawiłem wentylator bo się wogóle nie włączał. Teraz napewno jest dużo lepiej niż było, ale nie do końca. Mianowicie jak się jedzie stałą prędkościa około 90 km/h temperatura stoi na 90 i jest ok, ale jak tylko podjadę pod kilka górek temperatura idzie w górę. Momentami nawet do tej dużej kreski powyżej 90. Mam pytanie czy w tym silniku należy odpowietrzać układ chłodzenia? Mechanik twierdzi że sam się odpowietrzy. Czy w Lanci 1,9 TD są 2 biegi wentylatora na chłodnicy, bo u mnie się tylko załącza w okolicy 100 st. i to kręci bardzo szybko, a nie wiem czy nie powinien wcześniej się włączyć na wolniejszych obrotach. Koledzy pomóżcie coś bo nie wiem co jeszcze może być, chodzi mi po głowie uszkodzona pompa wody, ale nie chce się znowu pchać w koszta. Narazie chciałbym spróbować odpowietrzyć układ, tylko proszę o instrukcję jak to odpowiednio wykonać.
Pozdrawiam
Re: Dedra-wysoka temperatura silnika
Termostat powinien otwierać się w tym silniku przy 80 stopniach, a pierwszy bieg wentylatora przy około 87,drugi bieg przy 93.Wymień wyłącznik termiczny zamontowany w chłodnicy,jazda z taką temperaturą silnika = wymiana uszczelki pod głowicą.Jeżeli nadal będzie się przegrzewać to sprawdzenie termostatu czy otwiera się całkowicie.Układ sam się odpowietrza.
Lancia Lybra 1.9JTD 2000r.
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 23
- Rejestracja: 11 mar 2010, 12:53
- Lokalizacja: Cieszyn
Re: Dedra-wysoka temperatura silnika
Dzięki za odpowiedź. Problem w tym że kupiłem ten samochód w marcu i niestety poprzedni właściciel zaniedbał auto do tego stopnia że była pęknięta głowica. Wyremontowałem wszystko i pozmieniałem już termostat, włącznik termiczny na chłodnicy i samą chłodnicę. Nie wiem nadal o co chodzi z tym pierwszym i drugim biegiem ? Czy na pierwszym biego wentylator powinien się obracać wolniej niż na drugim biegu ? Poza tym z tego co wiem to temperatura robocza tych silników to około 90 st, tak więc po co miał by się włączać wentylator na pierwszym biegu już przy 87 st ?
Re: Dedra-wysoka temperatura silnika
Takie dane techniczne są podane dla wyłącznika termicznego, więc 2lub3 stopnie różnicy mogą wynikać z błędu pomiarowego wskaźnika temperatury silnika.
Lancia Lybra 1.9JTD 2000r.
Re: Dedra-wysoka temperatura silnika
Witam.
Szczerze mówiąc, przy prędkości 130km/h wentylator nic nie pomoże, bo sam przepływ powietrza przez chłodnicę jest już bardzo duży i wynika z prędkości pojazdu.
Głównym zadaniem wentylatora jest zapewnić przepływ powietrza, gdy samochód stoi bądź porusza się powoli, a temperatura wody jest wysoka.
Czy możesz napisać jaką temperaturę osiąga olej w silniku przy prędkościach autostradowych?
Być może nie działa ci termostat w obiegu oleju i olej nie jest chłodzony. Olej również odbiera znaczną część ciepła z silnika.
Szczerze mówiąc, przy prędkości 130km/h wentylator nic nie pomoże, bo sam przepływ powietrza przez chłodnicę jest już bardzo duży i wynika z prędkości pojazdu.
Głównym zadaniem wentylatora jest zapewnić przepływ powietrza, gdy samochód stoi bądź porusza się powoli, a temperatura wody jest wysoka.
Czy możesz napisać jaką temperaturę osiąga olej w silniku przy prędkościach autostradowych?
Być może nie działa ci termostat w obiegu oleju i olej nie jest chłodzony. Olej również odbiera znaczną część ciepła z silnika.
Alfa Romeo 159 SW ti 2.0jtdm '09
Lancia Ypsilon 1.4 16V '06
Lancia Lybra SW 1.9JTD LX '01
Lancia Dedra SW 1.9TDS LS '97
Opel Corsa 1.2i JOY '93
Fiat 125p '87 + Fiat Argenta 2.0i '82 --> FIAT 125 2000 iniezione eletronica
* * * OBERSCHLESIEN... mein Vaterland * * *
Lancia Ypsilon 1.4 16V '06
Lancia Lybra SW 1.9JTD LX '01
Lancia Dedra SW 1.9TDS LS '97
Opel Corsa 1.2i JOY '93
Fiat 125p '87 + Fiat Argenta 2.0i '82 --> FIAT 125 2000 iniezione eletronica
* * * OBERSCHLESIEN... mein Vaterland * * *
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 23
- Rejestracja: 11 mar 2010, 12:53
- Lokalizacja: Cieszyn
Re: Dedra-wysoka temperatura silnika
Witam
Przy prędkościach rzędu 130 km/h napewno przepływ jest tak duży że poradzi sobie bez wiatraka schłodzić silnik, zwłaszcza że chłodnica jest całkowicie nowa, tydzień temu założona. Co do temperatury oleju to przy prędkościach autostradowych maksymalnie co zauważyłem była na 110 st, a tak to waha się między 95 a 105. Nie wiem jakie są dokładnie objawy uszkodznej pompy wody, bo być może ona jest wszystkiemu winna ? To już chyba ostatni element w układzie chłodzenia który jeszcze nie wymieniłem.Czekam na porady i jakieś rozwiązania.
Pozdrawiam
Przy prędkościach rzędu 130 km/h napewno przepływ jest tak duży że poradzi sobie bez wiatraka schłodzić silnik, zwłaszcza że chłodnica jest całkowicie nowa, tydzień temu założona. Co do temperatury oleju to przy prędkościach autostradowych maksymalnie co zauważyłem była na 110 st, a tak to waha się między 95 a 105. Nie wiem jakie są dokładnie objawy uszkodznej pompy wody, bo być może ona jest wszystkiemu winna ? To już chyba ostatni element w układzie chłodzenia który jeszcze nie wymieniłem.Czekam na porady i jakieś rozwiązania.
Pozdrawiam
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 23
- Rejestracja: 11 mar 2010, 12:53
- Lokalizacja: Cieszyn
Re: Dedra-wysoka temperatura silnika
Dodam jeszcze że jak się stoi przy samochodzie to czuć jakby właśnie nagrzany olej, nie wiem dokładnie jak ten zapach opisać bo jeszcze się nie spotkałem z takim, ale napewno jakby coś wrzało albo było bardzo gorące.
Re: Dedra-wysoka temperatura silnika
ja bym stawiał na intercooler, przy większych prędkościach jak i przy wyższych obrotach to intercooler powinien chłodzić powietrze które dostaje się do silnika a co za tym idzie temp w silniku będzie mniejsza. Miałem ten sam problem co Ty (z tym że ja w ogóle jeździłem bez IC ale to dłuższa historia) że przy dużych prędkościach powyżej 120-130km/h temperatura rosła powyżej 90st ewentualnie jak jeździłem wolniej ale bardzo dynamicznie to też mu temperatura wskakiwała powyżej 90st, po wstawieniu IC temp niezależnie czy jadę dynamicznie czy 150km/h trzyma zdecydowanie bliżej 90st niż wcześniej.
pozdrawiam
pozdrawiam
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 23
- Rejestracja: 11 mar 2010, 12:53
- Lokalizacja: Cieszyn
Re: Dedra-wysoka temperatura silnika
Witam Ponownie
Wracam do tematu bo nadal nie wiem od czego zacząć, a nie chce wymieniać części metodą prób i błędów. Zaczne chyba jednak od odpowietrzenia całego układu chłodzenia. Jak ostatnio naciskałem na górny wąż od chłodnicy to było słychać jak przelewała się chłodnicy woda - tak jakby nie była cała napełnina płynem. Jeśli to nie pomorze to raczej obstawiam pompe wody. Objaw jest też taki że rano autko dość szybko nagrzewa się do temp. 90 st - około 8-10 minut to trwa jadąc po mieście. Poza tym przy jeździe około 100 km/h po równej drodze bez zbytnich nagłych przyspieszeń teperatura się trzyma na poziomie 90 st. Problem się pojawia dopiero przy szybciej jeździe na autostradzie i przy większych górkach - wtedy temperatura momentalnie rośnie w góre. Dziwne jest też to że po zmianie chłodnicy, jadąć np. na luzie z górki temperatura potrafi zejść lekko poniżej 90 st. Koleżanki i Koledzy proszę pomóżcie coś, bo już brakuje mi pomysłów.
Pozdrawiam
Marek
Wracam do tematu bo nadal nie wiem od czego zacząć, a nie chce wymieniać części metodą prób i błędów. Zaczne chyba jednak od odpowietrzenia całego układu chłodzenia. Jak ostatnio naciskałem na górny wąż od chłodnicy to było słychać jak przelewała się chłodnicy woda - tak jakby nie była cała napełnina płynem. Jeśli to nie pomorze to raczej obstawiam pompe wody. Objaw jest też taki że rano autko dość szybko nagrzewa się do temp. 90 st - około 8-10 minut to trwa jadąc po mieście. Poza tym przy jeździe około 100 km/h po równej drodze bez zbytnich nagłych przyspieszeń teperatura się trzyma na poziomie 90 st. Problem się pojawia dopiero przy szybciej jeździe na autostradzie i przy większych górkach - wtedy temperatura momentalnie rośnie w góre. Dziwne jest też to że po zmianie chłodnicy, jadąć np. na luzie z górki temperatura potrafi zejść lekko poniżej 90 st. Koleżanki i Koledzy proszę pomóżcie coś, bo już brakuje mi pomysłów.
Pozdrawiam
Marek
Re: Dedra-wysoka temperatura silnika
Jak rozgrzejesz olej powyżej 100 stopni, to sprawdź czy również chłodnica oleju jest ciepła. Będziesz miał pewność, że olej przez nią przepływa.
Pytanie jeszcze, jaki olej stosujesz?
Jeśli chodzi o pompę wody... W zamiennikach wirnik z łopatkami często jest plastikowy. Oryginał ma wirnik metalowy.
Przy bardzo wysokiej temperaturze plastik może się zniekształcić. Istnieje takie prawdopodobieństwo u Ciebie, jeśli piszesz, że poprzedni właściciel przegrzał głowicę.
W każdym razie mam pompę wody oryginalną, używaną, w dobrym stanie. Kiedyś wymieniłem w mojej Lancii, ale jak się okazało zupełnie niepotrzebnie, bo nic jej nie dolegało.
Leży w piwnicy, klubowiczom oddam za półdarmo
Trzeba tylko uszczelkę załatwić, albo na silikonie przykręcić.
Pytanie jeszcze, jaki olej stosujesz?
Jeśli chodzi o pompę wody... W zamiennikach wirnik z łopatkami często jest plastikowy. Oryginał ma wirnik metalowy.
Przy bardzo wysokiej temperaturze plastik może się zniekształcić. Istnieje takie prawdopodobieństwo u Ciebie, jeśli piszesz, że poprzedni właściciel przegrzał głowicę.
W każdym razie mam pompę wody oryginalną, używaną, w dobrym stanie. Kiedyś wymieniłem w mojej Lancii, ale jak się okazało zupełnie niepotrzebnie, bo nic jej nie dolegało.
Leży w piwnicy, klubowiczom oddam za półdarmo

Alfa Romeo 159 SW ti 2.0jtdm '09
Lancia Ypsilon 1.4 16V '06
Lancia Lybra SW 1.9JTD LX '01
Lancia Dedra SW 1.9TDS LS '97
Opel Corsa 1.2i JOY '93
Fiat 125p '87 + Fiat Argenta 2.0i '82 --> FIAT 125 2000 iniezione eletronica
* * * OBERSCHLESIEN... mein Vaterland * * *
Lancia Ypsilon 1.4 16V '06
Lancia Lybra SW 1.9JTD LX '01
Lancia Dedra SW 1.9TDS LS '97
Opel Corsa 1.2i JOY '93
Fiat 125p '87 + Fiat Argenta 2.0i '82 --> FIAT 125 2000 iniezione eletronica
* * * OBERSCHLESIEN... mein Vaterland * * *
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 23
- Rejestracja: 11 mar 2010, 12:53
- Lokalizacja: Cieszyn
Re: Dedra-wysoka temperatura silnika
Dzięki za szybką odpowiedź
Pytanie jeszcze gdzie znajdę chłodnicę oleju, bo powiem szczerze zabardzo nie wiem. Co do Twojej pompy wody to będę zainteresowany jak co
Pytanie jeszcze czy jest w tym silniku odpowietrznik do nagrzewnicy i wogóle jak prawidłowo wykonać odpowietrzenie całego układu chłodzenia ??
Pytanie jeszcze gdzie znajdę chłodnicę oleju, bo powiem szczerze zabardzo nie wiem. Co do Twojej pompy wody to będę zainteresowany jak co
