Kappa - czujnik załączania wentylatora

Krechu
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 128
Rejestracja: 30 cze 2010, 9:24
Lokalizacja: Niepołomice

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: Krechu » 20 lip 2010, 20:49

No to pięknie. Znaczy się, że jak sobie zregeneruję tę opornicę na chłodnicy i problem dalej będzie to mam wymieniać czujnik? Dom który czyni szalonym normalnie :-P Elektryk sprawdził czujnik przy wyskakującym błędzie i mów, że łon OK. Szpece na Saskiej mówią, że on nie ma znaczenia.

W sumie wymiana czujnika najprostrza sprawa. Bo i niedrogi i dostęp do niego jest.

Pożyjemy zobaczymy. Mam nadzieję, że ten bajzel w kablach posprzątam do końca. Normalnie do teraz mnie trzęsie. Jak ludzie mogą coś takiego robić. Czasami mam wrażenie, że jakby mechanicy i elektrycy trochę dokładniej i estetyczniej robili swoją robotę to potem mieli by zdecydowanie mniej zleceń. Ale położyć luzem akumulator bez mocowania to chyba lekkie przegięcie - szczególnie przy naszych drogach.

Pozdrawiam
Krechu
Lancia Kappa 2.0 20v + LPG
AR 166 2.5 V6

argenta67

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: argenta67 » 20 lip 2010, 21:15

Krechu pisze: Ale położyć luzem akumulator bez mocowania to chyba lekkie przegięcie - szczególnie przy naszych drogach
Akurat w Kappie nie ma on za bardzo gdzie odlecieć :nono: no chyba, że masz tam taki 45A

Awatar użytkownika
kosmit
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 271
Rejestracja: 30 gru 2009, 14:17
Lokalizacja: Sokółka

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: kosmit » 20 lip 2010, 21:55

argenta67 pisze:
Krechu pisze: Ale położyć luzem akumulator bez mocowania to chyba lekkie przegięcie - szczególnie przy naszych drogach
Akurat w Kappie nie ma on za bardzo gdzie odlecieć :nono: no chyba, że masz tam taki 45A
Nie przykręcenie pewnie wpłynie na jego żywotność ujemnie. I na przeglądu okresowego nie dostaniesz. Pod warunkiem że diagnosta jest skrupulatny.
Kappa 2.0 20VT Piękna bestia.

Krechu
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 128
Rejestracja: 30 cze 2010, 9:24
Lokalizacja: Niepołomice

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: Krechu » 20 lip 2010, 23:01

Przeglądy zawsze robię, tzn stację mam oćwiczoną, która robi je skrupulatne :-P W końcu auto ma działać. A poza tym może nie odleci ale tańczący aku w komorze silnika to chyba nie najlepszy pomysł :| generalnie chodzi mi o to, że gościu nie za bardzo przykładał wagę do rzeczy, które dość prosto można zrobić a w konsekwencji mają dość spore znaczenie.

Pozdrawiam
Krechu
Lancia Kappa 2.0 20v + LPG
AR 166 2.5 V6

Awatar użytkownika
kosmit
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 271
Rejestracja: 30 gru 2009, 14:17
Lokalizacja: Sokółka

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: kosmit » 24 lip 2010, 16:28

Krechu pisze:Przeglądy zawsze robię, tzn stację mam oćwiczoną, która robi je skrupulatne :-P W końcu auto ma działać. A poza tym może nie odleci ale tańczący aku w komorze silnika to chyba nie najlepszy pomysł :| generalnie chodzi mi o to, że gościu nie za bardzo przykładał wagę do rzeczy, które dość prosto można zrobić a w konsekwencji mają dość spore znaczenie.


Tak jest na stacjach.
Gdyby diagnosta był : cenzura : to odprawił by Cię z kwitkiem do poprawy.
Kappa 2.0 20VT Piękna bestia.

Krechu
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 128
Rejestracja: 30 cze 2010, 9:24
Lokalizacja: Niepołomice

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: Krechu » 26 lip 2010, 15:33

Nie zrozumieliśmy się. Z kapiszonem jeszcze na mojej stacji nie byłem bo niedawno ją kupiłem. Jestem na 99% przekonany, że w takim stanie w jakim ją kupiłem raczej by przeglądu tam nie przeszła i dobrze bo za to się płaci za przegląd, żeby mieć pewność co do samochodu.

Pozdrawiam
Krechu
Lancia Kappa 2.0 20v + LPG
AR 166 2.5 V6

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5138
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: Bichoń » 18 sie 2010, 20:46

Pojawiły się tutaj dwie wartości oporu dla opornika wentylatora, różniące się stukrotnie... W linkach pojawiają się wartości kolo 30[ohm] (link), Prezes pisał coś o 0,3 [ohm]. Czy ktoś mógłby napisać to jeszcze raz i wyraźnie, jakie to wartości? Rozsądek podpowiadał by mi [edit: rozsądek mnie zawiódł, lepiej będzie wyciąć ten fragment :-) ]

Opornik pewnie można dobrać w dobrze zaopatrzonym sklepie elektrycznym, tylko potrzebna będzie jego moc, czy ktoś zna ten parametr?

PS
W nawiązaniu do tego, co Prezes napisał poniżej, przy zgrubnych obliczeniach ze standardowym inżynierskim zapasem/ dupochronem, trzeba by szukać oporników na jakieś 150W.
Rzeczywiście, jak się przypatrzeć zdjęciu z linka który zamieściłem powyżej, to opornik jest 0,3, w opisie jest błąd.
Ostatnio zmieniony 18 sie 2010, 22:58 przez Bichoń, łącznie zmieniany 1 raz.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: prezesjm » 18 sie 2010, 22:21

Bichon pomyśl albo policz sobie. Przy 30 ohm prąd popłynąłby około 0,4 A. po co w takim razie zabezpieczenia bezpiecznik 50A i co miałaby zasilać taki słaboprądowy obwód :D
Jak to działa w Kappie przed liftem jak już pisałem sa dwa czujniki 2 pinowe. Od temperatury jest czerwony i wiatrakami steruje układ zegarów. W kappach po lifcie gdzie jest czujnik 3 pinowy jeden obwód jest do zegarów a drugi do ECU silnikowego. W tym układzie wiatrakami steruje nie zegar a ECU silnikowe.

Awatar użytkownika
vierov
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 26
Rejestracja: 26 sty 2008, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: vierov » 18 sie 2010, 22:35

Witam, mam podobny problem i przewertowałem dokładnie wszystko co na ten temat na forum napisano. Dobrze, że ostatecznie (mam nadzieję) została wyjaśniona sprawa czujnika sterującego wentylem, bo niestety informacje były sprzeczne. Korzystając z obecności "prezesjm" chcę prosić o bliższe wyjaśnienie sprawy sterowania wiatrakami poprzez zegary. Spodziewam się, bowiem, że będę zmuszony się do tego dotknąć.

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5138
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: Bichoń » 19 sie 2010, 0:10

Myślałem sobie, że znajdę na sieci opornik o odpowiednich parametrach i podmienię go. Okazuje się, że nie jest tak łatwo znaleźć opornik na jakieś 150W, 0.3 omów, a jak już coś jest, to ceny niewiele niższe od całego opornika z obudową w autosklep24. Ogarnęło mnie lekkie zwątpienie przesiąknięte desperacją, która podpowiedziała mi inny pomysł - zamiast kupować nowy opornik, naprawić stary. W końcu to nic innego jak kilka zwojów drutu oporowego, który bym nawinął w miejsce uszkodzonego. Przemyślę to jeszcze przez noc, a jutro zobaczę, czy w miasteczku w którym tymczasowo przebywam taki drucik jest dostępny.

Co się stanie, jak zewrzemy opornik rozruchowy? Uzyskamy wtedy pełną prędkość wiatraka, z załączaniem przy temperaturze odpowiedniej dla I biegu? Czy jakaś elektronika wykryje takie zwarcie jako błąd i co się może wtedy stać?

Jakie są mniej więcej prędkości obrotowe wiatraka (przynajmniej ich stosunek) dla I i II biegu?
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD

Awatar użytkownika
vierov
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 26
Rejestracja: 26 sty 2008, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: vierov » 19 sie 2010, 1:55

Bichon, czy w Twojej Lucynce przewody do rezystora są jednakowego koloru, a jeśli nie, to czy wiesz jak one były oryginalnie połączone tzn. czy Ci się nie pomieszały. Pytam, bo mnie właśnie tak i nie mam pewności jakie to może mieć znaczenie? Gdy wyjmowałem w pośpiechu opornik oba przewody wydawały mi się jednakowe, ale już gdy mam włożyć drugi, to okazało się, że z dwu pozornie zielonych przewodów jeden jest z czarnym paskiem. Nie wiem tylko czy są one tak fabrycznie włożone? Przy okazji element zwierający końce tego drutu oporowego, to bezpiecznik termiczny. Czy ktoś z kolegów wie na jaką powinien być temperaturę? Nie znalazłem nic takiego na forum, a sprawa wydaje mi się istotna. Zapobiegać on, bowiem powinien spaleniu się dużego opornika, który jak wszyscy wiemy jest elementem znacznie od niego droższym. Cena tego małego oporniczka to 1,5-3,0zł. Moja wątpliwość wynika z tego, że jest to półprzewodnik i nie wiem czy przypadkiem nie przewodzi on tylko w jedną stronę. Gdy wszystko jest ok, to chyba nie ma to znaczenia, bo prąd płynie tylko przez gruby drut oporowy (0,3 lub 0,5 ohma). Wydaje się, że podejdą obydwa i będzie różnica w ilości rpm. Czy układ będzie właściwie chłodzony zależy w dużej mierze od jego stanu (mam tu na myśli np. zależną od ilości osadu przepustowość chłodnicy) i warunków zewnętrznych? Z grubsza rzecz biorąc może się udać, że włożony 0,5 zamiast 0,3 ohma zadziała dobrze. Wracając do tego opornika termicznego, to gdyby przewodził w jedną tylko stronę (co może sugerować jego budowa), to źle włożony będzie izolatorem i prąd przez niego nie przepłynie i w ekstremalnych warunkach temperaturowych, kiedy powinien się spalić chroniąc duży rezystor pozwoli na jego spalenie. Na wentylatorze chłodnicy nie ma to może znaczenia dla bezpieczeństwa pożarowego, ale są rozwiązania podobnych drucianych oporników z kilkoma odczepami, które dają kolejne biegi pracy wentylatora klimy. Umieszczone gdzieś pod schowkiem mogą przy przegrzaniu spowodować pożar i jak myślę po to ten termik. A co jeśli w złym kierunku podłączony? Nie jestem elektrykiem i nie wypowiadam się tu autorytatywnie. Staram się stawiać tu pytania, pozwalające coś wyjaśnić i jak myślę nie tylko mnie. Proszę, więc nie opierać się o moje rozumowanie do czasu jego weryfikacji przez innych kolegów. Są to raczej słowa, które może sprowokują znawców tematu i każą im się rzeczowo wypowiedzieć na ten temat w tym miejscu. Ponieważ nie znalazłem niczego o tym na forum LKP, a jak napisałem wyżej sprawa mnie również dotyczy, to bardzo liczę na ostateczne wyjaśnienie zagadnienia. Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5138
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: Bichoń » 19 sie 2010, 12:49

U mnie przewody miały kolor niebieski i brązowy.

Udało mi się nieco naprawić lancię. Co prawda ani odpowiedniego opornika, ani drutu oporowego w Jarosławiu dostać nie można, ale od czego są przepastne pawlacze mojego ojca :-)
Znalazłem drut oporowy, miał jakieś 0,3 ohma na 50cm. Tyle, że nie był zbyt gruby i nieco zwątpiłem przy montażu - dałem go podwójnie, opór tak zrobionego drutu wynosił ok. 0.1 ohma - ale to na granicy zakresu pomiarowego miernika ( z obliczeń wyszło ok. 0,06 [ohm])

Złożyłem i na razie to działa. W końcu wentylator załącza mi sie przy odpowiedniej temperaturze, ok. 95C. Z powodu mniejszego oporu rezystora prędkość wentylatora na pierwszym biegu prawdopodobnie niewiele różni się od drugiego biegu, ale uznałem, że lepsze to niż włączać wentylator za późno.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD

Awatar użytkownika
Przemek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 929
Rejestracja: 06 paź 2006, 0:00
Imię: Przemek
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: Przemek » 18 paź 2011, 14:24

Pozwolę sobie zadać jeszcze jedno pytanie w temacie wentylatora chłodnicy i jego awarii. Otóż i umnie wystąpiła :-? . Kappa to 2.0 20V turbo z 2000r. Na obecną chwilę udało mi się ustalić (zdiagnozować), że wentylator sam w sobie jest sprawny, nie jest załączany jednak przekaźnik nim sterujący (ani I ani II biegu), choć po zwarciu przekaźników ręcznie chodzą obie prędkości wiatraka. Czujniki temperatury przy termostacie (jeden 3pinowy i jeden 1pinowy) zostały profilaktycznie wymienione na nowe - bez efektu. Wskaźnik temperatury działa prawidłowo: po osiągnięciu przez silnik zbyt wysokiej temperatury zaświeca się czerwona kontrolka i pojawia komunikat w infocenter. Ponadto zauważyłem, że nie załącza się klima. Czy przyczynę tej usterki pokaże test komputera? A może ktoś od razu wie co Kappie dolegi i jak ją wyleczyć?

Krechu
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 128
Rejestracja: 30 cze 2010, 9:24
Lokalizacja: Niepołomice

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: Krechu » 19 paź 2011, 18:50

Witam

Mogę tylko zasugerować, że klima to się może i załącza ale jak wentylator nie działa to ni chłodzi.

Może to przekaźniki, które należy ręcznie zwierać. Taki przekaźnik firmy no name kupiłem w motoryzacyjnym chyba za 15 złotych

Pozdrawiam
Krechu
Lancia Kappa 2.0 20v + LPG
AR 166 2.5 V6

Awatar użytkownika
Przemek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 929
Rejestracja: 06 paź 2006, 0:00
Imię: Przemek
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: Przemek » 20 paź 2011, 8:44

Przekaźniki są sprawne, nie są po prostu załączane... A gdzie znajdę wtyczkę do podpięcia kompa? :D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”