Lybra - EGR a spalanie
Lybra - EGR a spalanie
Witam
Czy niesprawny zawór Egr ma wpływ na spalanie?
Pytam ponieważ w mojej Lybrze 1.9 jtd 116KM mam ten zawór padnięty (FiatEcuScan pokazuje status EGR. niezależnie od sytuacji = 1% i wywala błąd P0404). Samochód nie wykazuje żadnych niepokojących objawów. Odpala, jeździ, przyśpiesza jak należy. Nie dymi i nie bierze oleju.
Jedyne co mnie niepokoi to spalanie w mieści które wydaje mi się trochę zbyt wysokie. Spala ok. 8.5- 9l przy raczej spokojnym stylu jazdy bez klimatyzacji. Na trasie natomiast jest bardzo oszczędny i spokojnie robię na baku 1000km.
Pozdrawiam
Czy niesprawny zawór Egr ma wpływ na spalanie?
Pytam ponieważ w mojej Lybrze 1.9 jtd 116KM mam ten zawór padnięty (FiatEcuScan pokazuje status EGR. niezależnie od sytuacji = 1% i wywala błąd P0404). Samochód nie wykazuje żadnych niepokojących objawów. Odpala, jeździ, przyśpiesza jak należy. Nie dymi i nie bierze oleju.
Jedyne co mnie niepokoi to spalanie w mieści które wydaje mi się trochę zbyt wysokie. Spala ok. 8.5- 9l przy raczej spokojnym stylu jazdy bez klimatyzacji. Na trasie natomiast jest bardzo oszczędny i spokojnie robię na baku 1000km.
Pozdrawiam
Re: Lybra - EGR a spalanie
ja przy zaslepionym po przejechaniu ok 10 tys stwierdzilem ze w trasie pali normalnie ale w miescie potrwafil ze 2 litry wiecej
pozdr
pozdr
Re: Lybra - EGR a spalanie
Nie ma żadnego logicznego uzasadnienia, żeby od zaślepienia EGR auto paliło więcej.
Re: Lybra - EGR a spalanie
hej hej
a propo spalania w mieście, to 8,5 litra to norma,
moja 2,4 JTD spala od 9 do 10 litrow jezeli tylko po mieście jeżdżę, korki, dystans który pokonuje to 6 km,
ale wystarczy wyskoczyc na trase, to spalanie spada momentalnie:)
a tak na marginesie kolegi A3, 1,9 TDI, w miesice spala około 8-9 litrow
pozdrowionka
a propo spalania w mieście, to 8,5 litra to norma,
moja 2,4 JTD spala od 9 do 10 litrow jezeli tylko po mieście jeżdżę, korki, dystans który pokonuje to 6 km,
ale wystarczy wyskoczyc na trase, to spalanie spada momentalnie:)
a tak na marginesie kolegi A3, 1,9 TDI, w miesice spala około 8-9 litrow
pozdrowionka
-------------------------
Re: Lybra - EGR a spalanie
Skoro zaślepiasz EGR, to auto nie dostaje części spalin do spalenia ponownego, przez co bierze więcej paliwa aby wyrównać skład mieszanki.Lechu pisze:Nie ma żadnego logicznego uzasadnienia, żeby od zaślepienia EGR auto paliło więcej.
Zaślepienie EGR powoduje:
-wzrost mocy (spala czyste paliwo a nie jakies już spalone tlenki)
-wzrost spalania
Niestety są to kilku procentowe wartości:)
I to by było na tyle.
QV...soon:)
Re: Lybra - EGR a spalanie
Jest stwierdzenie i jest poprawna odpowiedz, a dodać jeszcze można, spalanie samego czystego paliwa to podwyższona temperatura spalania czyli większe zużycie,paliwa, silnika, katalizatora, tłumika, na szczęście jest nie wielu takich i jeszcze trochę pożyjemyHeathen pisze:Skoro zaślepiasz EGR, to auto nie dostaje części spalin do spalenia ponownego, przez co bierze więcej paliwa aby wyrównać skład mieszanki.Lechu pisze:Nie ma żadnego logicznego uzasadnienia, żeby od zaślepienia EGR auto paliło więcej.
Zaślepienie EGR powoduje:
-wzrost mocy (spala czyste paliwo a nie jakies już spalone tlenki)
-wzrost spalania
Niestety są to kilku procentowe wartości:)
I to by było na tyle.



Re: Lybra - EGR a spalanie
Wzrost mocy silnika po zaślepieniu EGR następuje tylko wtedy, kiedy EGR jest uszkodzony (zacięty w jednej pozycji itp.), bo jeśli działa prawidłowo to domyka się do pozycji 1% po mocniejszym wciśnięciu gazu i spaliny nie dostają się do komory silnika...
Więc według mnie pisanie o jakiejś podwyższonej temperaturze spalania, wyższym spalaniu - to bajka wyssana z palca. Oczywiście auto na biegu jałowym i na bardzo delikatnym wciśnięciu gazu - może troszkę więcej palić (5% ?), bo właśnie w takich sytuacjach EGR jest otwarty i właśnie wtedy i tylko wtedy dopalane są spaliny. Natomiast gdy auto przyspiesza, lub jedzie w trasie - EGR jest domknięty.
Ja u siebie przeczyściłem EGR i zaślepiłem oryginalną zaślepką z trzema dziurkami, zgodnie z rozwiązaniem serwisowym FIATA, które zakłada, że dzięki częściowemu zaślepieniu EGRa mniej sadzy dostaje się do samego zaworu i kolektora, przez co EGR będzie dłużej żył, a i kolektor dolotowy tak się nie zasyfi - też przeczyściłem, niesamowita warstwa smoły była.
Przy czym WAŻNE jest też to, że przy częściowym zaślepieniu EGR, spaliny mimo wszystko "przepływają" przez chłodnicę spalin (jeśli jest takowa {na przykład w silniku 1.9 JTD 115KM}) i ogrzewają wodę, natomiast przy całkowitym zaślepieniu ruch spalin jest zatrzymany i grzania (dogrzewania) jako takiego już nie ma.
tomed20, czy jesteś pewny co do sprawności termostatu ? Szybko Ci dogrzewa do 90* i trzyma temperaturę ciągle ? Ja u siebie wymieniłem termostat i spalanie spadło z 7.6 do 6.2... Przed wymianą termostatu miałem temperaturę 75*, czasami dobijało do 90*, ale po chwili znowu spadała.
Temperatura ma być stała i wynosić 90* czy tam 88* jak niektórzy piszą... Niezależnie czy jedziesz 150, czy stoisz w korku.
Więc według mnie pisanie o jakiejś podwyższonej temperaturze spalania, wyższym spalaniu - to bajka wyssana z palca. Oczywiście auto na biegu jałowym i na bardzo delikatnym wciśnięciu gazu - może troszkę więcej palić (5% ?), bo właśnie w takich sytuacjach EGR jest otwarty i właśnie wtedy i tylko wtedy dopalane są spaliny. Natomiast gdy auto przyspiesza, lub jedzie w trasie - EGR jest domknięty.
Ja u siebie przeczyściłem EGR i zaślepiłem oryginalną zaślepką z trzema dziurkami, zgodnie z rozwiązaniem serwisowym FIATA, które zakłada, że dzięki częściowemu zaślepieniu EGRa mniej sadzy dostaje się do samego zaworu i kolektora, przez co EGR będzie dłużej żył, a i kolektor dolotowy tak się nie zasyfi - też przeczyściłem, niesamowita warstwa smoły była.
Przy czym WAŻNE jest też to, że przy częściowym zaślepieniu EGR, spaliny mimo wszystko "przepływają" przez chłodnicę spalin (jeśli jest takowa {na przykład w silniku 1.9 JTD 115KM}) i ogrzewają wodę, natomiast przy całkowitym zaślepieniu ruch spalin jest zatrzymany i grzania (dogrzewania) jako takiego już nie ma.
tomed20, czy jesteś pewny co do sprawności termostatu ? Szybko Ci dogrzewa do 90* i trzyma temperaturę ciągle ? Ja u siebie wymieniłem termostat i spalanie spadło z 7.6 do 6.2... Przed wymianą termostatu miałem temperaturę 75*, czasami dobijało do 90*, ale po chwili znowu spadała.
Temperatura ma być stała i wynosić 90* czy tam 88* jak niektórzy piszą... Niezależnie czy jedziesz 150, czy stoisz w korku.
Ostatnio zmieniony 07 lis 2010, 23:22 przez ksk, łącznie zmieniany 2 razy.
Lancia Lybra Intensa SW 1.9 JTD
Re: Lybra - EGR a spalanie
Spalanie wyższe może być i owszem właśnie przy jeździe po mieście (przy dużych korkach o znacznie więcej niż 5%). W trasie powinno być identyczne, bo zawór jeśli sprawny powinien się domknąć (tak jak opisał to kolega wyżej). Co do wzrostu mocy, a raczej jego braku, także dobrze objaśnił to kolega ksk.
Re: Lybra - EGR a spalanie
Tak. Termostat na 100% sprawny. Wymieniony jakiś rok temu. Temperaturę 90` łapie po kilku kilometrach i później niezależnie od prędkości jazdy wskazówka stoi na 90`.ksk pisze: tomed20, czy jesteś pewny co do sprawności termostatu ? Szybko Ci dogrzewa do 90* i trzyma temperaturę ciągle ?
Żebyśmy się dobrze zrozumieli... Ja nie zaślepiałem EGR. On jest zepsuty/ zacięty w jednej pozycji. Zawsze na 1 %.
Re: Lybra - EGR a spalanie
A więc jest stale domknięty. Może to być przyczyna podwyższonego spalania w mieście, które zaobserwowałeśtomed20 pisze: Żebyśmy się dobrze zrozumieli... Ja nie zaślepiałem EGR. On jest zepsuty/ zacięty w jednej pozycji. Zawsze na 1 %.

Re: Lybra - EGR a spalanie
Ja nie mogę uwierzyć, że zawsze domknięty/zaślepiony EGR, może powodować spalanie wyższe o 1.5-2.0 L.
Według mnie co najwyżej o 0.5L.
Należy sobie zadać pytanie czy Twoje auto zawsze tak dużo paliło, czy może była jakaś inna okoliczność to powodująca.
Ja bym na Twoim miejscu wyjechał na trasę, wrzucił piątkę, jechał jednostajnie 120 km/h, zresetował tripa dziennego i zobaczył ile pokazuje komputer.
Ja u siebie jak resetnę tripa jadąc na piątce 60 km/h mam spalanie 3.5L. A w mieście normalnie jeżdżąc - max 6.5L
(Lybra 1.9JTD 115KM częściowo zaślepiony EGR).
Według mnie co najwyżej o 0.5L.
Należy sobie zadać pytanie czy Twoje auto zawsze tak dużo paliło, czy może była jakaś inna okoliczność to powodująca.
Ja bym na Twoim miejscu wyjechał na trasę, wrzucił piątkę, jechał jednostajnie 120 km/h, zresetował tripa dziennego i zobaczył ile pokazuje komputer.
Ja u siebie jak resetnę tripa jadąc na piątce 60 km/h mam spalanie 3.5L. A w mieście normalnie jeżdżąc - max 6.5L
(Lybra 1.9JTD 115KM częściowo zaślepiony EGR).
Lancia Lybra Intensa SW 1.9 JTD
Re: Lybra - EGR a spalanie
Dość często pokonuję trasę blisko 1000 km wiec mam porównanie spalania na mieście a w trasie.ksk pisze:.
Ja bym na Twoim miejscu wyjechał na trasę, wrzucił piątkę, jechał jednostajnie 120 km/h, zresetował tripa dziennego i zobaczył ile pokazuje komputer.
W sytuacji jaką opisujesz, na trasie przy spokojnej jeździe 80 -110 km/h komputer pokazuje spalanie poniżej 4 (3.2-3.8 l). Na jednym baku przejeżdżam w trasie przy średnio dynamicznej, autostradowej jeździe (120-130 km/h) powyżej 1000 km, natomiast w mieście jeden bak wystarcza mi na 600-700 km.
Wydaję mi się że odką ją kupiłem to tyle mi pali... Wcześniej jakoś tego nie analizowałem i nie wiedziałem że mam padnięty EGR dopóki nie podpiąłem FiatEcuScana.
A czy zamknięty EGR ma faktycznie negatywny wpływ na inne podzespoły samochodu?
Re: Lybra - EGR a spalanie
Głównym zadaniem układu EGR jest obniżenie temperatury komory roboczej i co za tym idzie ograniczenie emisji tlenków azotu. Jego stałe domknięcie będzie miało największy wpływ na katalizator, ale nie w takim stopniu, żebyś musiał się tym zamartwiać. No i na środowisko 

- aro
- Klubowicz
- Posty: 1998
- Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
- Imię: Arek
- Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie
Re: Lybra - EGR a spalanie
KSK - w twoim przypadku, jezeli masz jtd 115km, to mozesz zaslepisc egr całkowicei, a ta blaszka z 3 otworami była przwidziana do silników mJTD (np. w alfach, bo nie wiem czy Lybra miała już te silniki), a nie JTD - teraz pytanie gdzie to wyczytałes że jest dedykowana do jtd?
Tak jak koledzy wyżej pisali całkowite zaslepienie zaworu egr podwyższa temperature spalania, teraz rodzi sie pytanie jak to wpływa na podzespoły np. na turbine?
Tak jak koledzy wyżej pisali całkowite zaslepienie zaworu egr podwyższa temperature spalania, teraz rodzi sie pytanie jak to wpływa na podzespoły np. na turbine?
Re: Lybra - EGR a spalanie
Informacje mam >stąd< pkt.1 i z całego wątku o EGR na tamtym forum.
Poza tym tak jak mówiłem, zaślepiając zawór całkowicie - blokujemy ruch spalin, a spaliny przepływają przez chłodnicę spalin (u mnie w JTD 115KM jest, nie wiem czy w silnikach 105,110KM jest chłodnica spalin więc się nie wypowiadam).
Dlatego rozwiązaniem Fiata było stworzenie >takiej zaślepki<, która OGRANICZA przepływ spalin, a nie blokuje całkowicie.
Wiem, że gdybym zaślepił całkowicie, silnik nie wszedłby w stan awaryjny tak jak ma to miejsce w multijetach.
Co do temperatury spalania, to nie wiem, czy może to wyrządzić jakieś promilowe szkody, bo przecież EGR puszcza spaliny tylko gdy silnik nie jest obciążony.
Przecież jadąc trasą przy stałych obrotach silnika 3200, EGR jest zamknięty i co ? większa temperatura spalania silnik umiera ? A stojąc w korku - obroty 800, EGR zaślepiony - być może większa temperatura spalania i co, to ma mieć jakiś wpływ na silnik, czy katalizator ? Naprawdę wątpie.
Ale... Nie jestem mechanikiem, nie jestem specjalistą od silników diesla z zaworami recyrkulacji spalin
Poza tym tak jak mówiłem, zaślepiając zawór całkowicie - blokujemy ruch spalin, a spaliny przepływają przez chłodnicę spalin (u mnie w JTD 115KM jest, nie wiem czy w silnikach 105,110KM jest chłodnica spalin więc się nie wypowiadam).
Dlatego rozwiązaniem Fiata było stworzenie >takiej zaślepki<, która OGRANICZA przepływ spalin, a nie blokuje całkowicie.
Wiem, że gdybym zaślepił całkowicie, silnik nie wszedłby w stan awaryjny tak jak ma to miejsce w multijetach.
Co do temperatury spalania, to nie wiem, czy może to wyrządzić jakieś promilowe szkody, bo przecież EGR puszcza spaliny tylko gdy silnik nie jest obciążony.
Przecież jadąc trasą przy stałych obrotach silnika 3200, EGR jest zamknięty i co ? większa temperatura spalania silnik umiera ? A stojąc w korku - obroty 800, EGR zaślepiony - być może większa temperatura spalania i co, to ma mieć jakiś wpływ na silnik, czy katalizator ? Naprawdę wątpie.
Ale... Nie jestem mechanikiem, nie jestem specjalistą od silników diesla z zaworami recyrkulacji spalin

Lancia Lybra Intensa SW 1.9 JTD