Lybra - EGR a spalanie

tomed20
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 71
Rejestracja: 08 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Rzeszów

Lybra - EGR a spalanie

Post autor: tomed20 » 14 paź 2010, 18:01

Witam
Czy niesprawny zawór Egr ma wpływ na spalanie?
Pytam ponieważ w mojej Lybrze 1.9 jtd 116KM mam ten zawór padnięty (FiatEcuScan pokazuje status EGR. niezależnie od sytuacji = 1% i wywala błąd P0404). Samochód nie wykazuje żadnych niepokojących objawów. Odpala, jeździ, przyśpiesza jak należy. Nie dymi i nie bierze oleju.
Jedyne co mnie niepokoi to spalanie w mieści które wydaje mi się trochę zbyt wysokie. Spala ok. 8.5- 9l przy raczej spokojnym stylu jazdy bez klimatyzacji. Na trasie natomiast jest bardzo oszczędny i spokojnie robię na baku 1000km.

Pozdrawiam

lesny_83
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 126
Rejestracja: 22 lut 2009, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Lybra - EGR a spalanie

Post autor: lesny_83 » 14 paź 2010, 23:19

ja przy zaslepionym po przejechaniu ok 10 tys stwierdzilem ze w trasie pali normalnie ale w miescie potrwafil ze 2 litry wiecej
pozdr

Lechu
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 81
Rejestracja: 27 kwie 2008, 0:00
Lokalizacja: Gliwice

Re: Lybra - EGR a spalanie

Post autor: Lechu » 06 lis 2010, 22:17

Nie ma żadnego logicznego uzasadnienia, żeby od zaślepienia EGR auto paliło więcej.

zbebus
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 161
Rejestracja: 30 wrz 2008, 0:00

Re: Lybra - EGR a spalanie

Post autor: zbebus » 07 lis 2010, 17:05

hej hej
a propo spalania w mieście, to 8,5 litra to norma,
moja 2,4 JTD spala od 9 do 10 litrow jezeli tylko po mieście jeżdżę, korki, dystans który pokonuje to 6 km,
ale wystarczy wyskoczyc na trase, to spalanie spada momentalnie:)
a tak na marginesie kolegi A3, 1,9 TDI, w miesice spala około 8-9 litrow

pozdrowionka
-------------------------

Awatar użytkownika
Heathen
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2001
Rejestracja: 15 paź 2009, 14:35
Imię: Konrad
Lokalizacja: Zabrze

Re: Lybra - EGR a spalanie

Post autor: Heathen » 07 lis 2010, 20:25

Lechu pisze:Nie ma żadnego logicznego uzasadnienia, żeby od zaślepienia EGR auto paliło więcej.
Skoro zaślepiasz EGR, to auto nie dostaje części spalin do spalenia ponownego, przez co bierze więcej paliwa aby wyrównać skład mieszanki.
Zaślepienie EGR powoduje:
-wzrost mocy (spala czyste paliwo a nie jakies już spalone tlenki)
-wzrost spalania
Niestety są to kilku procentowe wartości:)
I to by było na tyle.
QV...soon:)

argenta67

Re: Lybra - EGR a spalanie

Post autor: argenta67 » 07 lis 2010, 20:43

Heathen pisze:
Lechu pisze:Nie ma żadnego logicznego uzasadnienia, żeby od zaślepienia EGR auto paliło więcej.
Skoro zaślepiasz EGR, to auto nie dostaje części spalin do spalenia ponownego, przez co bierze więcej paliwa aby wyrównać skład mieszanki.
Zaślepienie EGR powoduje:
-wzrost mocy (spala czyste paliwo a nie jakies już spalone tlenki)
-wzrost spalania
Niestety są to kilku procentowe wartości:)
I to by było na tyle.
Jest stwierdzenie i jest poprawna odpowiedz, a dodać jeszcze można, spalanie samego czystego paliwa to podwyższona temperatura spalania czyli większe zużycie,paliwa, silnika, katalizatora, tłumika, na szczęście jest nie wielu takich i jeszcze trochę pożyjemy :lol: :lol: :lol:

ksk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 266
Rejestracja: 03 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Lybra - EGR a spalanie

Post autor: ksk » 07 lis 2010, 23:03

Wzrost mocy silnika po zaślepieniu EGR następuje tylko wtedy, kiedy EGR jest uszkodzony (zacięty w jednej pozycji itp.), bo jeśli działa prawidłowo to domyka się do pozycji 1% po mocniejszym wciśnięciu gazu i spaliny nie dostają się do komory silnika...

Więc według mnie pisanie o jakiejś podwyższonej temperaturze spalania, wyższym spalaniu - to bajka wyssana z palca. Oczywiście auto na biegu jałowym i na bardzo delikatnym wciśnięciu gazu - może troszkę więcej palić (5% ?), bo właśnie w takich sytuacjach EGR jest otwarty i właśnie wtedy i tylko wtedy dopalane są spaliny. Natomiast gdy auto przyspiesza, lub jedzie w trasie - EGR jest domknięty.

Ja u siebie przeczyściłem EGR i zaślepiłem oryginalną zaślepką z trzema dziurkami, zgodnie z rozwiązaniem serwisowym FIATA, które zakłada, że dzięki częściowemu zaślepieniu EGRa mniej sadzy dostaje się do samego zaworu i kolektora, przez co EGR będzie dłużej żył, a i kolektor dolotowy tak się nie zasyfi - też przeczyściłem, niesamowita warstwa smoły była.

Przy czym WAŻNE jest też to, że przy częściowym zaślepieniu EGR, spaliny mimo wszystko "przepływają" przez chłodnicę spalin (jeśli jest takowa {na przykład w silniku 1.9 JTD 115KM}) i ogrzewają wodę, natomiast przy całkowitym zaślepieniu ruch spalin jest zatrzymany i grzania (dogrzewania) jako takiego już nie ma.

tomed20, czy jesteś pewny co do sprawności termostatu ? Szybko Ci dogrzewa do 90* i trzyma temperaturę ciągle ? Ja u siebie wymieniłem termostat i spalanie spadło z 7.6 do 6.2... Przed wymianą termostatu miałem temperaturę 75*, czasami dobijało do 90*, ale po chwili znowu spadała.
Temperatura ma być stała i wynosić 90* czy tam 88* jak niektórzy piszą... Niezależnie czy jedziesz 150, czy stoisz w korku.
Ostatnio zmieniony 07 lis 2010, 23:22 przez ksk, łącznie zmieniany 2 razy.
Lancia Lybra Intensa SW 1.9 JTD

monry
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 161
Rejestracja: 17 lis 2009, 22:46
Lokalizacja: Poznań

Re: Lybra - EGR a spalanie

Post autor: monry » 07 lis 2010, 23:17

Spalanie wyższe może być i owszem właśnie przy jeździe po mieście (przy dużych korkach o znacznie więcej niż 5%). W trasie powinno być identyczne, bo zawór jeśli sprawny powinien się domknąć (tak jak opisał to kolega wyżej). Co do wzrostu mocy, a raczej jego braku, także dobrze objaśnił to kolega ksk.

tomed20
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 71
Rejestracja: 08 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Lybra - EGR a spalanie

Post autor: tomed20 » 08 lis 2010, 14:45

ksk pisze: tomed20, czy jesteś pewny co do sprawności termostatu ? Szybko Ci dogrzewa do 90* i trzyma temperaturę ciągle ?
Tak. Termostat na 100% sprawny. Wymieniony jakiś rok temu. Temperaturę 90` łapie po kilku kilometrach i później niezależnie od prędkości jazdy wskazówka stoi na 90`.

Żebyśmy się dobrze zrozumieli... Ja nie zaślepiałem EGR. On jest zepsuty/ zacięty w jednej pozycji. Zawsze na 1 %.

monry
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 161
Rejestracja: 17 lis 2009, 22:46
Lokalizacja: Poznań

Re: Lybra - EGR a spalanie

Post autor: monry » 08 lis 2010, 15:45

tomed20 pisze: Żebyśmy się dobrze zrozumieli... Ja nie zaślepiałem EGR. On jest zepsuty/ zacięty w jednej pozycji. Zawsze na 1 %.
A więc jest stale domknięty. Może to być przyczyna podwyższonego spalania w mieście, które zaobserwowałeś ;)

ksk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 266
Rejestracja: 03 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Lybra - EGR a spalanie

Post autor: ksk » 08 lis 2010, 17:21

Ja nie mogę uwierzyć, że zawsze domknięty/zaślepiony EGR, może powodować spalanie wyższe o 1.5-2.0 L.
Według mnie co najwyżej o 0.5L.

Należy sobie zadać pytanie czy Twoje auto zawsze tak dużo paliło, czy może była jakaś inna okoliczność to powodująca.
Ja bym na Twoim miejscu wyjechał na trasę, wrzucił piątkę, jechał jednostajnie 120 km/h, zresetował tripa dziennego i zobaczył ile pokazuje komputer.
Ja u siebie jak resetnę tripa jadąc na piątce 60 km/h mam spalanie 3.5L. A w mieście normalnie jeżdżąc - max 6.5L
(Lybra 1.9JTD 115KM częściowo zaślepiony EGR).
Lancia Lybra Intensa SW 1.9 JTD

tomed20
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 71
Rejestracja: 08 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Lybra - EGR a spalanie

Post autor: tomed20 » 08 lis 2010, 18:20

ksk pisze:.
Ja bym na Twoim miejscu wyjechał na trasę, wrzucił piątkę, jechał jednostajnie 120 km/h, zresetował tripa dziennego i zobaczył ile pokazuje komputer.
Dość często pokonuję trasę blisko 1000 km wiec mam porównanie spalania na mieście a w trasie.
W sytuacji jaką opisujesz, na trasie przy spokojnej jeździe 80 -110 km/h komputer pokazuje spalanie poniżej 4 (3.2-3.8 l). Na jednym baku przejeżdżam w trasie przy średnio dynamicznej, autostradowej jeździe (120-130 km/h) powyżej 1000 km, natomiast w mieście jeden bak wystarcza mi na 600-700 km.
Wydaję mi się że odką ją kupiłem to tyle mi pali... Wcześniej jakoś tego nie analizowałem i nie wiedziałem że mam padnięty EGR dopóki nie podpiąłem FiatEcuScana.

A czy zamknięty EGR ma faktycznie negatywny wpływ na inne podzespoły samochodu?

monry
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 161
Rejestracja: 17 lis 2009, 22:46
Lokalizacja: Poznań

Re: Lybra - EGR a spalanie

Post autor: monry » 08 lis 2010, 18:35

Głównym zadaniem układu EGR jest obniżenie temperatury komory roboczej i co za tym idzie ograniczenie emisji tlenków azotu. Jego stałe domknięcie będzie miało największy wpływ na katalizator, ale nie w takim stopniu, żebyś musiał się tym zamartwiać. No i na środowisko ;)

Awatar użytkownika
aro
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1998
Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie

Re: Lybra - EGR a spalanie

Post autor: aro » 09 lis 2010, 20:09

KSK - w twoim przypadku, jezeli masz jtd 115km, to mozesz zaslepisc egr całkowicei, a ta blaszka z 3 otworami była przwidziana do silników mJTD (np. w alfach, bo nie wiem czy Lybra miała już te silniki), a nie JTD - teraz pytanie gdzie to wyczytałes że jest dedykowana do jtd?

Tak jak koledzy wyżej pisali całkowite zaslepienie zaworu egr podwyższa temperature spalania, teraz rodzi sie pytanie jak to wpływa na podzespoły np. na turbine?

ksk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 266
Rejestracja: 03 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Lybra - EGR a spalanie

Post autor: ksk » 09 lis 2010, 23:40

Informacje mam >stąd< pkt.1 i z całego wątku o EGR na tamtym forum.

Poza tym tak jak mówiłem, zaślepiając zawór całkowicie - blokujemy ruch spalin, a spaliny przepływają przez chłodnicę spalin (u mnie w JTD 115KM jest, nie wiem czy w silnikach 105,110KM jest chłodnica spalin więc się nie wypowiadam).
Dlatego rozwiązaniem Fiata było stworzenie >takiej zaślepki<, która OGRANICZA przepływ spalin, a nie blokuje całkowicie.

Wiem, że gdybym zaślepił całkowicie, silnik nie wszedłby w stan awaryjny tak jak ma to miejsce w multijetach.

Co do temperatury spalania, to nie wiem, czy może to wyrządzić jakieś promilowe szkody, bo przecież EGR puszcza spaliny tylko gdy silnik nie jest obciążony.
Przecież jadąc trasą przy stałych obrotach silnika 3200, EGR jest zamknięty i co ? większa temperatura spalania silnik umiera ? A stojąc w korku - obroty 800, EGR zaślepiony - być może większa temperatura spalania i co, to ma mieć jakiś wpływ na silnik, czy katalizator ? Naprawdę wątpie.

Ale... Nie jestem mechanikiem, nie jestem specjalistą od silników diesla z zaworami recyrkulacji spalin :)
Lancia Lybra Intensa SW 1.9 JTD

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”