Lybra - silniczek temp. nawiewu/rezystancja lub kalibracja
Lybra - silniczek temp. nawiewu/rezystancja lub kalibracja
Witam
Mam pytanie o silniczek, który steruje temperaturą nawiewu.
Wykręciłem go, otworzyłem, podłączyłem i blokuje mi się w skrajnych pozycjach czyli LO lub HI.
Silniczek zamiast się zatrzymać po dojechaniu do zderzaka to próbuje dalej kręcić przez co wykrzywia
jedną zębatkę, a ta z kolei blokuje cały mechanizm i powrót na inną pozycję jest już niemożliwy.
Domyślam się, że zatrzymanie obrotów silniczka następuję przez otrzymanie prawidłowej rezystancji z silniczka.
Pomierzyłem zakres w jakim on pracuje i wychodzi mniej więcej od 1 do 4 kilo Ohm.
Teraz nie wiem czy jest to wina silniczka czy samego sterownika nawiewu.
Czy jest jakaś metoda na nauczenie go tych pozycji ?
Czy ktoś wie jaka powinna być jego rezystancja?
Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam
Mam pytanie o silniczek, który steruje temperaturą nawiewu.
Wykręciłem go, otworzyłem, podłączyłem i blokuje mi się w skrajnych pozycjach czyli LO lub HI.
Silniczek zamiast się zatrzymać po dojechaniu do zderzaka to próbuje dalej kręcić przez co wykrzywia
jedną zębatkę, a ta z kolei blokuje cały mechanizm i powrót na inną pozycję jest już niemożliwy.
Domyślam się, że zatrzymanie obrotów silniczka następuję przez otrzymanie prawidłowej rezystancji z silniczka.
Pomierzyłem zakres w jakim on pracuje i wychodzi mniej więcej od 1 do 4 kilo Ohm.
Teraz nie wiem czy jest to wina silniczka czy samego sterownika nawiewu.
Czy jest jakaś metoda na nauczenie go tych pozycji ?
Czy ktoś wie jaka powinna być jego rezystancja?
Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 20 wrz 2011, 0:28 przez Dudi, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Proszę tytułować zgodnie z zasadami/Poprawione
Powód: Proszę tytułować zgodnie z zasadami/Poprawione
Re: Lybra - silniczek temp. nawiewu/rezystancja lub kalibrac
Poczytaj ten Post[url]
Lancia Lybra 1.9JTD 2000r.
Re: Lybra - silniczek temp. nawiewu/rezystancja lub kalibrac
Nie pamietam dokładnie jak rozbierałem silniczek ale mnie się wydawało że pozycję odczytuje mechanicznie są tam trzy ścieżki jeśli dobrze pamiętam, w serwisie mi powiedzieli że być może wystarczy tylko skalibrować te silniczki u mnie była usterka mechaniczna zembatek ale w twoim przypadku 

http://www.afczwa.com Czestochowskie Forum Akwarystyczne
Re: Lybra - silniczek temp. nawiewu/rezystancja lub kalibrac
Naprawdę nikt nie zna tej rezystancji jaką wysyłka silniczek do sterownika klimatyzacji? Nie chcę kupować nowego (w ASO ok 200zł) a okaże się, że silniczek jest dobry...
- Przemek555
- Forumowicz/ka
- Posty: 119
- Rejestracja: 02 kwie 2010, 23:41
- Lokalizacja: Kielce
Re: Lybra - silniczek temp. nawiewu/rezystancja lub kalibrac
silniczek raczej nie uszkodził się w ten sposób ze zmieniła się rezystancja sprzężenia zwrotnego - problemem może być jej nieciągłość. Podłącz silniczek pod 12V i zobacz czy się kręci, jeśli tak musisz mierzyć rezystancję podczas jego ruchu powinna się w jedną stronę zwiększać w drugą zmniejszać powiedzmy w zakresie 100ohm - 10kohm, jeśli te zmiany nie są płynne tylko występują "po drodze" jakieś nieciągłości - nagłe skoki rezystancji to możesz przyjąć że jest uszkodzonyjego potencjometr. Co do rezystancji samego uzwojenia silnika to powinna być rzędu około 10-50ohm, ale skoro się kręci tzn., że jest oki
.Nie sugeruj się bardzo wartościami które pisałem bo podaje je tylko aby wskazać rząd wielkości rezystancji a nie jej dokadną wartość - tej nie znam bo nie mam tego silniczka na wierzchu...
oczywiście napęd mógł też paść mechanicznie, wtedy pewnie bedzie strzelał podczas pracy albo nie przekazywał obrotów na ośkę.

oczywiście napęd mógł też paść mechanicznie, wtedy pewnie bedzie strzelał podczas pracy albo nie przekazywał obrotów na ośkę.
Coraz częściej na drogach spotyka się szaleńców, pędzą na złamanie karku, wbrew rozsądkowi... Naprawdę, czasami aż ciężko ich wyprzedzić...
eks Lybra 2.0 20V Sedan 2000r, Mondeo 2.5t
eks Lybra 2.0 20V Sedan 2000r, Mondeo 2.5t
Re: Lybra - silniczek temp. nawiewu/rezystancja lub kalibrac
to już sprawdziłem - trochę w inny sposób bo po otwarciu silniczka i zdjęciu zębatki z silniczka mogłem kręcić mechanizmem czyli również potencjometrem. Pomiar rezystancji robiłem kilkakrotnie i żadne przerwy (dziury) nie wystąpiły. Rezystancja zmieniała się w sposób ciągły, płynny bez skoków.
- Przemek555
- Forumowicz/ka
- Posty: 119
- Rejestracja: 02 kwie 2010, 23:41
- Lokalizacja: Kielce
Re: Lybra - silniczek temp. nawiewu/rezystancja lub kalibrac
w takim razie moim zdaniem nie ma się co czepiać potencjometru bo raczej nie zdarza się żeby sam z siebie zmienił jakoś diametralnie rezystancje (jeśli nie był przypalony). Looknij jeszcze może w dalszą część instalacji, kiedyś ktoś opisywał sytuację że nie miał dobrego styku na wtyczce która była wpinana w centralkę klimy czy ics-a ( drugi koniec wiązki od silniczka) i też się działy różne cuda. Po poprawieniu wtyczki zaczęło banglać oki. Pewnie możliwa jest też kalibracja z poziomu sterownika klimy ale nie spotkałem się nigdzie z opisem jak to się robi 

Coraz częściej na drogach spotyka się szaleńców, pędzą na złamanie karku, wbrew rozsądkowi... Naprawdę, czasami aż ciężko ich wyprzedzić...
eks Lybra 2.0 20V Sedan 2000r, Mondeo 2.5t
eks Lybra 2.0 20V Sedan 2000r, Mondeo 2.5t
Re: Lybra - silniczek temp. nawiewu/rezystancja lub kalibrac
ok, posprawdzam połączenie, pomierzę rezystancję i dam znać.