Kappa - czy świece wieloelktrodowe mogą zaszkodzić przy LPG?

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 759
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Kappa - czy świece wieloelktrodowe mogą zaszkodzić przy LPG?

Post autor: KrissEB » 06 kwie 2012, 1:43

Przeglądając forum natrafiłem na taki wątek :link:.

i wypowiedź:
wujek pisze: A świece, i gazownicy, i mechanicy polecają NGK. Ale nie wieloelektrodowe.
Tych nikt do turbo na gazie nie poleca. Ze względu na charakterystykę spalania mieszanki gazowej i trochę inne parametry zapłonu podobno możliwe jest wypalenie dziur w tłokach. Tego nie sprawdzałem i chyba nie zaryzykuję.
Ostatnio kupiłem do swojej Kappy 2.0 16v świece NGK BP6ET które mają 3 elektrody i zaczynam się martwić czy dobrze zrobiłem. Tym bardziej, że mam turbo na gazie.
Czy "wujek" ma racje?
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
schab
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 819
Rejestracja: 29 maja 2006, 0:00
Lokalizacja: Radziszów k. Krakowa

Re: Kappa - czy świece wieloelktrodowe mogą zaszkodzić przy

Post autor: schab » 06 kwie 2012, 7:46

Mam w Dedrze gaz ( co prawda bez turba ) , jeżdżę na świecach 3-elektrodowych i nic się nie dzieje . Zresztą - dlaczego miałoby się dziać ? Iskra przeskakuje pomiędzy którąś z elektrod bocznych ( jedną - a nie jednocześnie trzema ) , a centralną - wybierając to miejsce , gdzie w danym momencie jest najmniejszy opór elektryczny . Stosowanie świec wieloelektodowych wydłuża okres pomiędzy zmianami , poprawia równomierność spalania .
Mógłbyś mieć podobne obawy w przypadku stosowania świec bez-elektrodowych ( są i takie ) , gdzie faktycznie może zdarzać się uderzenie iskry w denko tłoka . Ale znów - zanim elektroerozja pokonałaby grubość denka - musiałoby być bombardowane prądem o znacznie większym natężeniu przez dłuższy czas .
Ja na świecach "bezelektrodowych" ( Brisk ; Golden Lodge ) zrobiłem ~80 tys km i po otwarciu silnika na tłokach nie było śladu .
Zresztą w silnikach turbo z racji ich odprężenia w stosunku do "normalnych" - odległość pomiędzy świecą , a denkiem tłoka - zwiększa się , więc prawdopodobieństwo uderzenia iskry w denko - dodatkowo spada .
Kiedyś: 3 Zastavy 1100; 4xFiat Ritmo (65, 85, 90, 100); Fiat 126; 2xAlfa 33 1,5 i 1,3; Citroen Saxo 1,1; Tempra SW 4x4; Brava 1,6 16V; Dedra SW 2,0 16V , Dedra SW 1,8 8V; Delta 1,6 16V, Lancia Y 1,4; Alfa 156 2,0 JTS
Obecnie (do spółki z synami): Zastava 1100; BMW 329, 340 , 2x529 , 745 ; Delta 2,0 16V turbo 4x4; Alfa 159 2,4 Q4

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 759
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Kappa - czy świece wieloelktrodowe mogą zaszkodzić przy

Post autor: KrissEB » 06 kwie 2012, 14:10

No właśnie poczytałem wczoraj trochę na ten temat i zdania są podzielone. Ale myśle że faktycznie nie powinny szkodzić.
Zobaczymy
Dzięki za odpowiedź
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

ODPOWIEDZ

Wróć do „Instalacja elektryczna”