Kappa TDS/JTD - szarpanie/stuki napinacza na zimnym silniku

Alan

Kappa TDS/JTD - szarpanie/stuki napinacza na zimnym silniku

Post autor: Alan » 10 lis 2012, 10:29

Panowie jest co prawda pokrewny temat ale on dotyczył z goła innej usterki.

Problem dotyczy silnika TDS,silnik po odpaleniu pracuje normalnie itp. Niemniej napinacz klaszcze niczym chórki u Rubika. Żeby jeszcze ów dźwięk był przyjemny...pal licho,niestety nie jest. Problem objawia się tylko i wyłącznie na zimnym silniku. Napinacz skacze,pasek skacze,dźwięk mocno nieprzyjemny. No i tylko na niskich obrotach.Po ok 2-3 minutach wszystko się uspokaja,można kręcić setki km i nawet nie piśnie.Auto może stać kilka godzin i nic,postoi przez noc i znów to samo.

Podejrzewałem napinacz,wymieniony.
Podejrzewałem pasek micro..wymieniony.
Wszystkie koła pasowe pracują bez oporów,nie mają luzów,pasek naciągnięty prawidłowo (wedle sztuki naciągania paska w TDs/JTD]. Jest takie podejrzenie że koło pasowe z tłumikiem drgań jest uszkodzone,ale jak je sprawdzić? Nie widać na nim uszkodzeń,nie ma też bicia na boki itp.

Nie mam specjalnie ochoty wymieniać wszystkiego po kolei bo to :
a) bez sensu
b) drenuje portfel

Ostatnio szukając powodów stukania w zawieszeniu metodą to chyba to...wymieniłem pół zawieszenia,wszystkie łączniki ,tulejki..ba nawet jarzmo zacisku ...wydałem od cholery kasy,a niedokręcona była jedna ze śrub... troszkę to bez sensu.

Awatar użytkownika
grzesiekj23
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 882
Rejestracja: 12 kwie 2009, 20:51
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Sławno

Re: [TDS/JTD] Szarpanie i stuki napinacza na zimnym silniku.

Post autor: grzesiekj23 » 10 lis 2012, 10:45

Alan, a dlaczego co jakiś czas musisz napinać napinacz? Rolka mimośrodowa się luzuje? Bo wątpię żeby pasek się rozciągał. U mnie (tylko, że 2.4B) Po wymianie paska i wszystkich rolek, nawet tej na napinaczu też klaskało. Po napięciu napinacza do pozycji nieco poniżej otworu ustalającego przestało klekotać. Może przy zimnym silniku alternator daje duży opór(zwłaszcza,że jeszcze grzeją świece etc.) i robi problem?
Były:
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień

Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach ;)
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat ;)

Alan

Re: [TDS/JTD] Szarpanie i stuki napinacza na zimnym silniku.

Post autor: Alan » 10 lis 2012, 10:55

No ale tak nie może być,napinacz regulowałem ostatnio kilka razy bo...

Była wymieniana pompa wspomagania w warsztacie,panowie nie naciągnęli paska (nowego) jak trzeba i dwa dni później musiałem poprawiać sam.Po kilku dniach znów zaczęło się pojawiać klekotanie,mimo prawidłowego tym razem naciągu. Zmieniłem pasek...cisza.

Znów kilka dni mija klekotanie powraca,wymieniłem napinacz,pasek i dusza zbita.

Może wymieniona pompa jest wadliwa? Ale to bez sensu...przecież się kręci bez oporów. Klima też nie stawia oporów.

Awatar użytkownika
grzesiekj23
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 882
Rejestracja: 12 kwie 2009, 20:51
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Sławno

Re: Kappa TDS/JTD - szarpanie/stuki napinacza na zimnym siln

Post autor: grzesiekj23 » 10 lis 2012, 11:06

Dlatego też myślę o alternatorze, bo na nim masz koło z tłumikiem drgań? Może właśnie jest uszkodzone i przy dużym obciążeniu kręci się mimośrodem. Musiałbyś na zimnym silniku sprawdzić czy koło alternatora nie ma pionowego bicia.

Edit:
a napinacz mimośrodowy zmienia swoje położenie?
Były:
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień

Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach ;)
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat ;)

Alan

Re: Kappa TDS/JTD - szarpanie/stuki napinacza na zimnym siln

Post autor: Alan » 10 lis 2012, 11:19

Koło mam ze sprzęgłem kierunkowym,nie z tłumikiem drgań. Luzów brak. Tłumik drgań w moim silniku jest tylko i wyłącznie na kole głównym. Fabrycznie nie było nawet koła ze sprzęgłem kierunkowym. Napinacz mimośrodowy położenia nie zmienia.Pasek ma cały czas prawidłowy naciąg.

Awatar użytkownika
marceli
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2091
Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
Skype: marcin.kasinski82
Imię: Marcin
Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
Kontakt:

Re: Kappa TDS/JTD - szarpanie/stuki napinacza na zimnym siln

Post autor: marceli » 10 lis 2012, 21:07

Skoro nie było sprzęgła kierunkowego,po co je założyłeś??Jest potrzebne tak naprawdę?

Tak myślę ,wszystko powymieniane..hmm może taki banał nie śmiejcie się może pogoda tzn,wilgoć ma jakiś związek z tym"klaskaniem"paska coś się do czegoś klei...sam nie wiem..

Może któreś koło jest zużyte w sensie ma wytarte wielokliny co micro się prowadzi-ciągnie...
dwa cztery benzyna..ale zjadająca LPG :)
Obrazek
Moja Kappa
Obrazek

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4042
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa TDS/JTD - szarpanie/stuki napinacza na zimnym siln

Post autor: volf » 10 lis 2012, 21:24

Musisz zobaczyć co faktycznie wywołuje ten dźwięk, najlepiej odpalić zimny ze zdjętym kołem i nadkolem, bo trudno uwierzyć, że taki odgłos daje sam napinacz. Ja raz miałem podobnie i ten dźwięk pochodził ze współpracy paska z kołem alternatora, rolka napinacza spychała pasek z kółka alternatora, ale on po chwili wskakiwał na swoje miejsce i stąd efekt akustyczny.
marceli pisze:Skoro nie było sprzęgła kierunkowego,po co je założyłeś??Jest potrzebne tak naprawdę?
Uważasz, że zaszkodzi? Zwłaszcza, że wcześniej tam było sztywne koło bez żadnego amortyzatora.
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
marceli
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2091
Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
Skype: marcin.kasinski82
Imię: Marcin
Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
Kontakt:

Re: Kappa TDS/JTD - szarpanie/stuki napinacza na zimnym siln

Post autor: marceli » 10 lis 2012, 21:38

A czy napisałem ,że szkodzi??Zapytałem czemu założył.Może ów amortyzator ma coś z tym wspólnego.
dwa cztery benzyna..ale zjadająca LPG :)
Obrazek
Moja Kappa
Obrazek

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4042
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa TDS/JTD - szarpanie/stuki napinacza na zimnym siln

Post autor: volf » 10 lis 2012, 21:45

Założył, bo takie rozwiązanie jest we wszystkich nowszych dieslach i niektóre kappy też je miały i na pewno nie szkodzi (a raczej pomaga).
Tak, że zamiana tego kółka nie ma nic do rzeczy, chyba, że to kółko jest niewspółosiowo zamontowane czy coś takiego, ale to powinno być sprawdzone na początku...
KAPPA TDS & JTD

Alan

Re: Kappa TDS/JTD - szarpanie/stuki napinacza na zimnym siln

Post autor: Alan » 10 lis 2012, 22:37

volf pisze:Musisz zobaczyć co faktycznie wywołuje ten dźwięk, najlepiej odpalić zimny ze zdjętym kołem i nadkolem, bo trudno uwierzyć, że taki odgłos daje sam napinacz. Ja raz miałem podobnie i ten dźwięk pochodził ze współpracy paska z kołem alternatora, rolka napinacza spychała pasek z kółka alternatora, ale on po chwili wskakiwał na swoje miejsce i stąd efekt akustyczny.

Robiłem eksperyment i...co zauważyłem,że kiedy występują te oklaski pasek jakby chciał zeskoczyć z kółka alternatora.Wysuwa się po czym wraca na swoje miejsce.Niemniej kiedy wszystko się uspokaja pasek idzie idealnie po bieżni.

Rolkę kupiłem,bo sugerowano mi tu na forum że być powinna,kasa żadna więc założyłem.

Awatar użytkownika
marceli
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2091
Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
Skype: marcin.kasinski82
Imię: Marcin
Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
Kontakt:

Re: Kappa TDS/JTD - szarpanie/stuki napinacza na zimnym siln

Post autor: marceli » 10 lis 2012, 22:54

A ja powiem zrób test bez tej rolki amortyzującej,przecież to nic nie zaszkodzi.
dwa cztery benzyna..ale zjadająca LPG :)
Obrazek
Moja Kappa
Obrazek

Alan

Re: Kappa TDS/JTD - szarpanie/stuki napinacza na zimnym siln

Post autor: Alan » 10 lis 2012, 23:28

To nie jest rolka amortyzująca,to sprzęgło kierunkowe.

Koło z amortyzatorem/tłumikiem drgań jest metalowo gumowe, drugim rodzajem było zwykłe koło pasowe.W nowszych typach stosowano koło ze sprzęgłem kierunkowym.

W poniedziałek powalczę dalej.
Nie sądzę żeby usterka wynikała z uszkodzenia koła pasowego (głównego) bo wtedy była by ona ciągła...tak mi się zdaje.

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4042
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa TDS/JTD - szarpanie/stuki napinacza na zimnym siln

Post autor: volf » 10 lis 2012, 23:50

Alan pisze: Robiłem eksperyment i...co zauważyłem,że kiedy występują te oklaski pasek jakby chciał zeskoczyć z kółka alternatora.Wysuwa się po czym wraca na swoje miejsce.Niemniej kiedy wszystko się uspokaja pasek idzie idealnie po bieżni.

Rolkę kupiłem,bo sugerowano mi tu na forum że być powinna,kasa żadna więc założyłem.
Więc to samo co było u mnie :)
Wiesz co było przyczyną-zużyty napinacz :lol:
Ale Ty zakładałeś po regeneracji-więc chyba coś nie tak z tą regeneracją, chyba, że koło alternatora za mało "wystaje" w stosunku do reszty kół. Przyłóż jakiś przymiar do tych rolek i sprawdź czy są w jednej płaszczyźnie i czy rolka napinacza nie jest jednak przekoszona (wtedy napinacz do podmiany).
KAPPA TDS & JTD

Alan

Re: Kappa TDS/JTD - szarpanie/stuki napinacza na zimnym siln

Post autor: Alan » 11 lis 2012, 7:13

Sprawdzę to jutro,bo niedzielna praca....

Poprzednia rolka była za głęboko o około 5mm w stosunku do pozostałych kół. Może jak wkręcałem obecną faktycznie popełniłem błąd i nie jest ona idealnie.

Polej
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2432
Rejestracja: 09 lut 2010, 16:45
Imię: Marcin
Lokalizacja: podkarpacie

Re: Kappa TDS/JTD - szarpanie/stuki napinacza na zimnym siln

Post autor: Polej » 11 lis 2012, 9:23

Kurcze, Alan, może i bezawaryjny ten Twój Tds, ale co z Twoim osprzętem?!?! : gafa : : beczy : :D :D
Lancia Kappa 2.0 20V
Saab 9-5 2.8 Turbo6 XWD

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”