Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I biegu
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 25
- Rejestracja: 15 maja 2016, 7:12
- Imię: Arek
- Lokalizacja: Radomsko
Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I biegu
Witam wszystkich
Nie działa mi wentylator chłodnicy na I biegu, II bieg działa co może być ?
Lancia Lybra 1,8 2002r
Nie działa mi wentylator chłodnicy na I biegu, II bieg działa co może być ?
Lancia Lybra 1,8 2002r
- Pawcio78
- Forumowicz/ka
- Posty: 1465
- Rejestracja: 24 lip 2009, 15:04
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Nowy Sącz
Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I biegu
Bezpiecznik , przekaźnik koło akumulatora z przodu, przewody zasilające silnik, silnik wentylatora i w końcu sama centralka wtrysku jak widzisz możliwości sporo. Miernik lub żarówkę weź w łapki i szukaj począwszy od najprostszych. Ulokowanie w/w elementów pięknie jest narysowane na schematach instalacji które krążą po forum.
była: Tempra 1.6 86KM
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.
Re: Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I bie
Wedle mojego mniemania
padł opornik wentylatora. Problem znany, często spotykany.
Opornik ów odpowiada za zmniejszenie obrotów wiatraka na pierwszym biegu. Zdarza się że drut oporowy przepala się z przegrzania, odlutowywuje się od końcówek lub przepala się bezpiecznik termiczny. Jeżeli odlutował się od końcówek można nawiercić małe otworki i skręcić śrubkami. Jeżeli spalił się bezpiecznik termiczny to da się wymienić, nie pamiętam tylko jaka musi być wartość, coś mi się kojarzy 176 stopni ale ręki (ani nic innego) uciąć sobie nie dam, wylutuwujemy spalony, nóżki nowego koniecznie zawijamy na wyprowadzeniach i lutujemy, delikatnie żeby za mocno nie podgrzać bo spalimy bezpiecznik. Taka naprawa jest trochę ryzykowna bo jednak rezystor podczas pracy nagrzewa się do sporej temperatury i jest ryzyko że samoistnie się wylutuje. Jak ktoś ma ochotę i liczy każdą złotówkę to można naprawiać, ja ostatecznie kupiłem na Alledrogo używkę, ceny zaczynają się już od 20 zł więc nie majątek.
W Lybrze z tego co widzę pod maską opornik wygląda na standardowy Fiatowski. Lokalizację gdzie go szukać masz na fotce.

Opornik ów odpowiada za zmniejszenie obrotów wiatraka na pierwszym biegu. Zdarza się że drut oporowy przepala się z przegrzania, odlutowywuje się od końcówek lub przepala się bezpiecznik termiczny. Jeżeli odlutował się od końcówek można nawiercić małe otworki i skręcić śrubkami. Jeżeli spalił się bezpiecznik termiczny to da się wymienić, nie pamiętam tylko jaka musi być wartość, coś mi się kojarzy 176 stopni ale ręki (ani nic innego) uciąć sobie nie dam, wylutuwujemy spalony, nóżki nowego koniecznie zawijamy na wyprowadzeniach i lutujemy, delikatnie żeby za mocno nie podgrzać bo spalimy bezpiecznik. Taka naprawa jest trochę ryzykowna bo jednak rezystor podczas pracy nagrzewa się do sporej temperatury i jest ryzyko że samoistnie się wylutuje. Jak ktoś ma ochotę i liczy każdą złotówkę to można naprawiać, ja ostatecznie kupiłem na Alledrogo używkę, ceny zaczynają się już od 20 zł więc nie majątek.
W Lybrze z tego co widzę pod maską opornik wygląda na standardowy Fiatowski. Lokalizację gdzie go szukać masz na fotce.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Fiat Stilo 1.9mJet MW 2004 (już nie mój ale został w rodzinie)
Lancia Lybra 2.0 20v berlina Emblema 2003
Lancia Lybra 2.0 20v berlina Emblema 2003
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 25
- Rejestracja: 15 maja 2016, 7:12
- Imię: Arek
- Lokalizacja: Radomsko
Re: Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I bie
Dzięki dziś zakładam nowy opornik zobaczymy czy zadziała.
Re: Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I bie
Czy wentylator zadziała dzięki nowemu opornikowi można było sprawdzić multimetrem.akw pisze:Dzięki dziś zakładam nowy opornik zobaczymy czy zadziała.
Jest jeszcze prostsza metoda - spinamy złączką dwa przewody dochodzące do opornika

Mamy wtedy dwa biegi wentylatora, oczywiście każdy o takiej samej prędkości

Jeździłem z takim patentem kawałek czasu (tzn do zakupu nowego opornika) gdy po nabiciu klimy okazało się że 1 bieg wentylatora nie działa i ciśnienie w układzie niebezpiecznie rośnie.
Fiat Stilo 1.9mJet MW 2004 (już nie mój ale został w rodzinie)
Lancia Lybra 2.0 20v berlina Emblema 2003
Lancia Lybra 2.0 20v berlina Emblema 2003
Re: Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I bie
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Re: Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I bie
Widziałem

Grunt że działa, przy okazji można w trasie wodę na herbatę zagotować tą grzałką, tylko trza jakiś uchwyt na kubek pod maską dorobić

Fiat Stilo 1.9mJet MW 2004 (już nie mój ale został w rodzinie)
Lancia Lybra 2.0 20v berlina Emblema 2003
Lancia Lybra 2.0 20v berlina Emblema 2003
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 25
- Rejestracja: 15 maja 2016, 7:12
- Imię: Arek
- Lokalizacja: Radomsko
Re: Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I bie
Wentylator u mnie działa tak: jak włączam klimę wentylator włącz się okresowo co jakiś czas, bez klimy jak łapie temperaturę ponad 90 st. to się załącza dopóki nie schłodzi.
Problem rozwiązany, dzięki wszystkim za pomoc, temat do zamknięcia.
Problem rozwiązany, dzięki wszystkim za pomoc, temat do zamknięcia.
Re: Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I bie
I tak ma działaćakw pisze:Wentylator u mnie działa tak: jak włączam klimę wentylator włącz się okresowo co jakiś czas, bez klimy jak łapie temperaturę ponad 90 st. to się załącza dopóki nie schłodzi.

Nie wiem dokładnie jak jest w Lybrze bo niestety MES nie ma podglądu ciśnienia w układzie klimatyzacji ale pewnie jest podobnie jak w Stilo.
Po załączeniu klimy ciśnienie w układzie rośnie do około 16 barów wtedy włącza się pierwszy bieg wentylatora a ciśnienie powoli spada do około 10 barów przy których wentylator wyłącza się. Po wyłączeniu wiatraka ciśnienie w układzie zaczyna rosnąć aż osiągnie 16 barów....i tak w kółko

Bez klimy to wiadomo o co chodzi, tłumaczenie zbędne

Fiat Stilo 1.9mJet MW 2004 (już nie mój ale został w rodzinie)
Lancia Lybra 2.0 20v berlina Emblema 2003
Lancia Lybra 2.0 20v berlina Emblema 2003
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 77
- Rejestracja: 07 cze 2009, 20:53
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: ok. Ostrów Wlkp.
Re: Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I bie
Witam
Mam Lybra SW 1.9JTD.
Powiedzcie mi proszę, jak powinny być wpięte wtyczki do rezystora?
U mnie patrząc od góry (od maski) mam wpięty szary z czarnym paskiem a w drugie miejsce (szary tutaj koloru nie jestem pewien, musiałbym sprawdzić w dzień).
Chodzi o to, że cholernie szarpie prąd, bezp. 40A nadpala się (topi się jedna strona nóżki), wtyczka przy samym silniku dwa razy wymieniana, bo się paliła, teraz przylutowałem kable na stałe i jest ok., dzisiaj poszedł bezp. w trasie, przy powrocie z nad Bałtyku, dobrze że miałem zapas... bo korek był niemiłosierny...
Tak gdybam sobie, czy czasem nie wbija mi go od razu na drugi bieg...
Mam Lybra SW 1.9JTD.
Powiedzcie mi proszę, jak powinny być wpięte wtyczki do rezystora?
U mnie patrząc od góry (od maski) mam wpięty szary z czarnym paskiem a w drugie miejsce (szary tutaj koloru nie jestem pewien, musiałbym sprawdzić w dzień).
Chodzi o to, że cholernie szarpie prąd, bezp. 40A nadpala się (topi się jedna strona nóżki), wtyczka przy samym silniku dwa razy wymieniana, bo się paliła, teraz przylutowałem kable na stałe i jest ok., dzisiaj poszedł bezp. w trasie, przy powrocie z nad Bałtyku, dobrze że miałem zapas... bo korek był niemiłosierny...
Tak gdybam sobie, czy czasem nie wbija mi go od razu na drugi bieg...
Re: Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I bie
Po pierwsze: nie ma znaczenia, który przewód w którą stronę rezystora, bo rezystor to taki element, który przy przepływie prądu w każdą stronę działa tak samo.
Nawet jeżeli wiatrak startuje z drugiego biegu, to nie powinien się przepalać bezpiecznik. Mam dwie podpowiedzi: albo przetarcie kabli tworzące małe zwarcie (wiatrak się kręci normalnie, szybko?), albo sam wiatrak ma jakieś problemy - być może jest zatarty i stąd duże prądy (przy wyłączonym silniku zakręć wiatrakiem i zobacz czy się swobodnie obraca) , a być może coś nie tak z jego silnikiem od strony elektrycznej.
Nawet jeżeli wiatrak startuje z drugiego biegu, to nie powinien się przepalać bezpiecznik. Mam dwie podpowiedzi: albo przetarcie kabli tworzące małe zwarcie (wiatrak się kręci normalnie, szybko?), albo sam wiatrak ma jakieś problemy - być może jest zatarty i stąd duże prądy (przy wyłączonym silniku zakręć wiatrakiem i zobacz czy się swobodnie obraca) , a być może coś nie tak z jego silnikiem od strony elektrycznej.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 77
- Rejestracja: 07 cze 2009, 20:53
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: ok. Ostrów Wlkp.
Re: Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I bie
Oryginalny wentylator był zatarty.
Po długich poszukiwaniach, znalazłem w końcu taki sam model, od Uwaga !! Boxer 2.8HDI.
Wiatrak kręci się swobodnie...
Po długich poszukiwaniach, znalazłem w końcu taki sam model, od Uwaga !! Boxer 2.8HDI.
Wiatrak kręci się swobodnie...
Re: Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I bie
Hm... na pewno to taki sam model? Bo gdyby był mocniejszy i brał więcej prądu, to by wyjaśniało przepalające się bezpieczniki...
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 77
- Rejestracja: 07 cze 2009, 20:53
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: ok. Ostrów Wlkp.
Re: Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I bie
Ten sam model silnika jest. chyba, że u mnie był władowany jakiś inny już....
Ogólnie to bezp. się przepalił po raz pierwszy od ponad roku, ale w tym czasie dwa razy robiłem już wtyczkę, aż na koniec uciąłem i polutowałem... teraz jest spokój.
Poszukam jakiegoś manuala z Boxera, jaki tam jest bezp. na wentylator założony.
Ogólnie to bezp. się przepalił po raz pierwszy od ponad roku, ale w tym czasie dwa razy robiłem już wtyczkę, aż na koniec uciąłem i polutowałem... teraz jest spokój.
Poszukam jakiegoś manuala z Boxera, jaki tam jest bezp. na wentylator założony.
Re: Lybra 1.8 16v - nie działa wentylator chłodnicy na I bie
A jeszcze o paleniu się wtyczki, od strony teoretycznej. W obwodzie, w przewodniku (kablu) płynie prąd. Gdy w obwodzie jest duża rezystancja, to wydziela się moc w tym miejscu (P=I^2 *R = U^2 / R). Moc to w tym przypadku ciepło, które topi wtyczkę. Jeżeli wtyczka się stopiła, to rezystancja w tymi miejscu musiała być za duża, a to może być z 2 powodów: albo za mały przekrój przewodów/pinów wtyczki (chodzi o powierzchnię styku), ale jeżeli była oryginalna, to raczej uwzględniała te prądy. Druga rzecz, to zaśniedziałe styki, tlenki metali są dużo gorszymi przewodnikami niż same metale. Dlatego po zlutowaniu problemu grzania się nie ma - bo jest z jednej strony duża powierzchnia styku, z drugiej nie wytworzą się tlenki pomiędzy stykami zwiększające rezystancję złącza, a tym samym powodujące wydzielanie się tam mocy (ciepła) przy przepływającym prądzie.
Więc może wystarczyło wyczyścić wtyczkę, np. siknąć sprayem typu "kontakt", albo mechanicznie, za pomocą jakiejś drucianej szczotki wyczyścić bolce? Niby trywialna sprawa, ale kiedyś w swojej kappie poczyściłem styki kabli na alternatorze i przy bezpiecznikach, szczególnie tych dużych i napięcie (mierzone na desce rozdzielczej i w bagażniku) mam o 1V wyższe niż przed operacją - to świadczy, jakie straty były na zaśniedziałych połączeniach.
Więc może wystarczyło wyczyścić wtyczkę, np. siknąć sprayem typu "kontakt", albo mechanicznie, za pomocą jakiejś drucianej szczotki wyczyścić bolce? Niby trywialna sprawa, ale kiedyś w swojej kappie poczyściłem styki kabli na alternatorze i przy bezpiecznikach, szczególnie tych dużych i napięcie (mierzone na desce rozdzielczej i w bagażniku) mam o 1V wyższe niż przed operacją - to świadczy, jakie straty były na zaśniedziałych połączeniach.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD