Kappa - wentylator chlodnicy

Awatar użytkownika
tomek
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6852
Rejestracja: 16 cze 2003, 0:00
Imię: Tomek
Lokalizacja: Brodnica
Kontakt:

Kappa - wentylator chlodnicy

Post autor: tomek » 04 paź 2004, 10:10

"Arek" pisze::o no to zaraz popsiukam jakim odrdzewiaczem :!:
Ale nie WD40, on do elektrycznych sie raczej nie nadaje. Kup jakis srodek odrdzewiajaco-smarujacy do czesci elektrycznych.
Tomek
Obrazek
Obrazek- tyle palił mój Passat do 194 tys. - przestałem uzupełniać tankowania :(

Awatar użytkownika
GRZECHUU
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 309
Rejestracja: 08 paź 2003, 0:00
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: SANOK woj.podkarpackie

Kappa - wentylator chlodnicy

Post autor: GRZECHUU » 04 paź 2004, 11:13

W mojej Lanci miałem kiedyś problem z wentylatorem.Jak temp.w korku skoczyła mi na 110 stopni to zrobiłem sobie osobny włącznik do tego śmigiełka i jak sie nie włączy to sobie sam włanczam.
Kiedyś delta LX1500 i delta integrale. Teraz prywatnie Laguna I lpg i 206 2.0 hdi.
Służbowo Magnum 480.

bogdem
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 37
Rejestracja: 10 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: Ukraine, Lviv
Kontakt:

Kappa - wskaźnik temperatury silnika

Post autor: bogdem » 20 lis 2006, 15:22

Jak widac z postow, jest to czy nie najwiekszy problem Kappa i nie tylko!
Na ogol w system chlodzenia tego auta wchodzi termostat z wkreconym w jego korpus czujnikiem temperatury (kolor niebieski), komputer deski przyrzadow, wskaznik temperatury na desce, wentylator z resistor (stad 2 szybkosci obrotow), wylacznik przegzania (wkrecony obok czujnika 2 cm. w blok silnika, kolor czerwony). Czujnik jest zwyklym thermoresistor i jego dane sa przetwazane przez komputer. Te dane ida na wskaznik temperatury i na 2 sterowniki wentylatorem (male i duze obroty). Z tego opisu sa 2 wyniki:
1. Poniewaz czujnik znajduje sie w korpusie termostatu - powinien skazywac dokladnie temperature silnika.
2. Poniewaz na podstawie jego (czujnika) danych komputer wlacza wentylator - jego dane powinne byc PRECYZYJNE. Mozna jeszcze dodac to ze temperatura otwarcia termostatu stanowi 83 C (w innych model - 88 C)a temperatura wlaczenia 1 szybkosci wentylatora (jak wyczytalem z postow) - 94 C, 2-j - 100 C. Sa to male rozbieznosci a na dodatek system chlodzenia jest inercyjny.
Wiec czujnik powinien byc PRECYZYJNY a wskaznik powinien odczytywac realna temperature cieczy chlodz. w silniku.
Sytem jest (powinien byc) dublowany. ECU silnika chyba ma wlasny czujnik - dla tego prawie nikt w postach nie skary sie na odpalanie i prace silnika.
Dalej zauwazylem prawie u wszystkich postach ze wskaznik temperatury zawsze cos wskazuje, tylko ze nie dokladnie, wiec problem tylko w tym tanim czujniku. Dla czego uwazam ze tani? W jednym poscie znalazlem rozbieznosci w danych technicznych czujnika:
1. goracy - 200 Om, zimny - 3000 Om;
2. goracy - 240 Om, zimny - 4500 Om;
Sa to duza rozbieznosc!
Probowalem teoretycznie na podstawie danych technicznych i Waszych postow przeanalizowac tak wazny problem w Lancia.
czekam na dalszy ciag dyskusji w tym temacie.

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Kappa - wentylator chlodnicy

Post autor: prezesjm » 21 lis 2006, 11:13

Poszukaj po forum, było już wiele razy. Kappa ma specyficznie rozwiązane sterowanie wentylatorem. Napiszę jeszcze raz. Od wskaźnika temperatury na zegarach i sterowanie wiatrakiem(wiatrakami) chłodnicy jest jeden czujnik z gniazdem koloru czerwonego. W przypadku silników 5-cyl. wkręcony w głowicę w pobliżu termostatu. Układ jest jedyny i nie jest zdublowany. Czujnik ten nie jest zwykły termistor, nie da się tam zastosować inneg typu czujnika i co ciekawe czujnik nie do zdobycia w sieci serwisowej. Jedynym zabezpieczeniem przed awarią jest to, że w przypadku wykrycia przerwy w czujniku, wypadnięcia wtyczki, uszkodzenia przewodu układ zegarów włącza wentylatory na stałe. Nie ma żadnego czujnika przegrzania czy coś podobnego. Problem ze wskazaniami najczęściej leży po stronie samego wskaźnika, nie najlepiej rozwiązany jest układ połączenie wskaźnika z płytką drukowaną. Nie wpływa to z reguły na początek włączania wentylatora. W przypadku awarii rezystora od wolnego biegu wiatrak włącza się przy wyższej temperaturze od razu na pełny bieg często paląc przy tym bezpiecznik i zostajemy bez chłodzenia. Z tego powodu warto zadbać o ten kawałek auta aby nie było problemów. Czujnik wkręcony w termostat koloru niebieskiego to zwykły termistor dla ECU. Nie ma on żadnego wpływu na wiatraki i wskaźnik na zegarach.

bogdem
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 37
Rejestracja: 10 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: Ukraine, Lviv
Kontakt:

Kappa - wentylator chlodnicy

Post autor: bogdem » 21 lis 2006, 12:07

aha, pomylilem sie w kolorach :-).
Jezeli wskaznik pokazuje stabilna temperature (nie skaczy), ale zanizona (okolo 70C) i w korkach podchodzi do 90-100C, to wydaje mi sie ze problem nie w kontaktach wskaznika i plytki drukowanej a w systemie chlodzenia (czujnik-komputer deski przyzadow-wentylator). Inne przyzady na desce maja podobny kontakt i wszystko OK! O termostacie teraz nie mowimy - tutaj wszystko jasne, on musi byc szczelny na temperaturach do 83C.

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Kappa - wentylator chlodnicy

Post autor: prezesjm » 21 lis 2006, 12:31

W pewnym stopniu jest to problem z samymi wskaźnikami bo kilka razy po rozebraniu zegarów, poprawieniu styków temperatura wskazywana była inna niż przed naprawą a przy silniku nie było nic absolutne ruszane. Układ jest prawdopodobnie troszkę źle oprogramowany i z liniowością wskazań coś nie tego. Jeżeli podczas normalnej jazdy wskaźnik znajduje się pomiędzy środkowymi grubymi kreskami to jest w normie i nie ma się czym przejmować. Na szczęście jak układ się rozgrzewa , wyraźnie to widać na wskaźniku i przy temperaturach wysokich jest OK. Ten typ tak ma i należy do tego przywyknąć. Mogli oznaczyć zakresy kolorkami zamiast cyferkami i byłby problem z głowy :D .

bogdem
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 37
Rejestracja: 10 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: Ukraine, Lviv
Kontakt:

Kappa - wentylator chlodnicy

Post autor: bogdem » 24 lis 2006, 18:05

Nie przekonala mnie ostatnia odpowiedz (po prostu nie wieze w taki blad producentow TAKIEGO auta - mam na mysle nonlinear scale). Wiec jutro zainstaluje cyfrowy czujnik temperatury i wtedy bede wiedzial dokladnie w czym jest tem problem.

bogdem
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 37
Rejestracja: 10 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: Ukraine, Lviv
Kontakt:

Kappa - wentylator chlodnicy

Post autor: bogdem » 10 gru 2006, 22:51

wiec zainstalowalem czujnik cyfrowy i nan dodatek porownalem z temperatura czujnika ECU. Te dwa testy daly podobne rezultaty - minus 10-12 st.C roznicy! To znaczy ze czujnik temp. do systemu chlodzenia (czerwona wtyczka) wskazuje temp. o 10-12 st.C nizsza. Wyjalem wtyczke i do jej kontactow podlaczylem zmienny rezystor 3kOm. Zmieniajac opor sprawdzilem strzalke i wentylator. przy okolo 2 kOm wlaczal sie wentylator a strzalka wskazywala okolo 95 st.C. - to znaczy wszystkie elementy sa OK.
Stad wniosek - czujnik do wymiany.

Anonymous

Kappa - wentylator chlodnicy

Post autor: Anonymous » 01 cze 2007, 11:27

witam
mam lancie kappe 2.4 benzyna z 97
co chwile pali mi bezpiecznik 50A pod maska oznaczenie 2 wentylator chlodnicy
wiem ze jest to wina wentylatora od chlodnicy poniewaz gdy go lekko reka puszcze slychac ze cos w nim przyciera (przepalony pewnie) ogolnie wentylaotr dziala ale gdy go popchne reka :P
chcialbym wiedziec czy dobrze zdiagnozowalem usterke oraz ile amper pobiera taki wentylator? (szukam zamiennika bo nowy kosztuje 660zl)
dzieki za informacje

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5138
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Odp: Kappa - wentylator chlodnicy

Post autor: Bichoń » 14 lut 2010, 15:53

Witam,
U mnie problem polega na tym, że nie włącza się pierwszy bieg wentylatora. Poczytałem, że może to być wina spalonego rezystora. Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić, gdzie go znaleźć i jak sprawdzić czy to ten rezystor, czy coś innego? Dodam, że drugi bieg wentylatora chłodnicy działa.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD

bogdem
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 37
Rejestracja: 10 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: Ukraine, Lviv
Kontakt:

Odp: Kappa - wentylator chlodnicy

Post autor: bogdem » 16 lut 2010, 11:03

bichon pisze:Witam,
U mnie problem polega na tym, że nie włącza się pierwszy bieg wentylatora...
Rezystor znajdziesz - sprawa u gory plastykowej obudowy chlodnicy sa 2 el.kontakty. Odkrecisz 2 gw. i wyjmiesz korpus z rezystorem. Wymiana na podobny (0.4 - 0.6 Om, okolo 10 - 15 W) nie jest kosztowna. W moim wypadku - 3 rezystory po 0.2 Om, 10W.

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5138
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Kappa - wentylator chlodnicy

Post autor: Bichoń » 13 maja 2010, 12:02

Jeszcze jedno pytanko - czy po wyjeciu kluczyka ze stacyki wentylator dalej powinien pracowac? (oczywiscie, gdy temperatura silnika jest odpowiednio wysoka). I czy wtedy tez dzialaja 2 biegi, uzaleznione od temperatury? Czy ktos moglby to sprawdzic w swojej kappie?
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Re: Kappa - wentylator chlodnicy

Post autor: Nat » 13 maja 2010, 12:10

bichon pisze:Jeszcze jedno pytanko - czy po wyjeciu kluczyka ze stacyki wentylator dalej powinien pracowac? (oczywiscie, gdy temperatura silnika jest odpowiednio wysoka). I czy wtedy tez dzialaja 2 biegi, uzaleznione od temperatury? Czy ktos moglby to sprawdzic w swojej kappie?
Tak, oczywiście to jest niezależne.
Mało tego, w wyłączonym aucie wentylator może się w pewnym momencie uruchomić (uwaga na paluszki!)
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Kappa - wentylator chlodnicy

Post autor: prezesjm » 13 maja 2010, 14:36

Nat pisze:
bichon pisze:Jeszcze jedno pytanko - czy po wyjeciu kluczyka ze stacyki wentylator dalej powinien pracowac? (oczywiscie, gdy temperatura silnika jest odpowiednio wysoka). I czy wtedy tez dzialaja 2 biegi, uzaleznione od temperatury? Czy ktos moglby to sprawdzic w swojej kappie?
Tak, oczywiście to jest niezależne.
Mało tego, w wyłączonym aucie wentylator może się w pewnym momencie uruchomić (uwaga na paluszki!)
Nie w Kappie. Po wyłączeniu silnika wiatraki mają się zatrzymać. Jeśli dalej pracują to sklejony jest przekaźnik(ki) od tychże wiatraków.

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5138
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Odp: Kappa - wentylator chlodnicy

Post autor: Bichoń » 21 sie 2010, 17:01

bogdem pisze:
bichon pisze:Witam,
Wymiana na podobny (0.4 - 0.6 Om, okolo 10 - 15 W) nie jest kosztowna. W moim wypadku - 3 rezystory po 0.2 Om, 10W.
Zastąpiłem niedawno drutem oporowym uszkodzony oryginalnu drut na tym rezystorze (opisałem w innym wątku). Tylko nasuwa mi się pytanie, dlaczego pisałeś o mocach rzędu 10W? Wydaje mi się, że na tym rezystorze wydziela się dużo większa moc. Na oryginalnym oporniku nie mogłem się odczytać, czy ktoś ma dostęp do tej tajemnej wiedzy, na jaką moc muszą być te oporniki?
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”