Fiat - kontrolka wtrysku i szarpanie 1.6 ie

ryq

Fiat - kontrolka wtrysku i szarpanie 1.6 ie

Post autor: ryq » 07 sie 2007, 21:00

Witam

Mam problem wprawdzie nie z Lancią a z Fiatem, ale przecież to prawie to samo ;)
W ubiegłym roku kupiłem Temprę SW 1.6 i.e z wtryskiem Boscha i przez mniej więcej rok byłem więcej niż szczęśliwym posiadaczem. Dosłownie żadnych problemów(no, może poza złapaniem gumy ;) ). Auto po sprowadzeniu zostało zagazowane. Kilka miesięcy temu postanowiłem wymienić uszczelkę pod głowicą i klawiaturą(z tej pierwszej czasami delikatnie wydmuchiwało gazy a z drugiej wybijało olej) i przy okazji świece. Po odebraniu samochodu pojawił się problem, mianowicie co jakiś czas zaświeca się kontrolka wtrysku i auto traci całkowicie moc, szarpie i spadają obroty. Czasami jest to na ułamek sekundy tak że nawet nie da się tego wyczuć, czasami jednak zdrowo szarpnie. Jak auto jest na luzie często przy tym gaśnie. Kilka razy zdarzyło się, że po zgaszeniu się kontrolki silnik zaczął się sam wkręcać na ~5k rpm.
W pierwszej kolejności został wymieniony czujnik położenia wału- na darmo. Zauważyłem przy tym, że miedź w przewodzie masowym czujnika jest o wiele czarniejsza niż w pozostałych. Tak jakby silnik kiedyś stracił masę i przewodem tym płynęło kilkanaście amper. Przewód od czujnika do komputera został oczywiście wymieniony.
Następnie kupiłem nowy komputer o takich samych oznaczeniach z Lanci (m. in. stąd pomysł aby tu napisać) ? znowu pudło
Później podmieniłem na moment akumulator na inny i ku mojemu zdziwieniu kontrolka wtrysku zaświeca się znacznie rzadziej i znacznie mniej autem szarpie. Kupiłem więc nowy akumulator ale to nie rozwiązało problemu.
Od znajomy mechanik zasugerował usterkę cewki. Została więc wymieniona (mam cewkę zintegrowaną z modułem zapłonowym). Autem da się raczej jeździć, ale gdy resetuje się co jakiś czas komputer (ojcu udało się przejechać bez większych problemów ponad 400km). Kontrolka jednak dalej się zaświeca i szarpie.
Jakiś miesiąc temu postanowiłem oglądnąć silnik w nocy i ku mojemu zdziwieniu: pod maską dyskoteka. Zobaczyłem iskry skaczące między przewodami WN oraz tak jakby biegnące po jednej świecy na której była pęknięta ?fajka?. Uradowany że w końcu znalazłem usterkę pobiegłem do sklepu po nowe przewody i ? *** :[. Jestem teraz jakiś miesiąc za granicą na praktykach więc nie mam auta ?pod ręką?. Tuż po moim wyjeździe ojciec oddał auto do jakiegoś podobno bystrego elektryka. Trzymał je 3(słownie trzy) tygodnie i grzebał przy nim w wolnym czasie. Spędził podobno 4 pełne dniówki przy i nim i ? wkurzony ze stracił tyle czasu na marne oddał. Stwierdził że nie ma już siły. Uważa (nie wiem ile w tym prawdy) że komputer dostaje z skądś sygnał resetu, ale nie wie skąd. Był podobno u znajomego w serwisie fiata na komputerze, ale nie znalazł błędów. Na forum Tempry znalazłem identyczny wątek(tez szarpanie po wymianie uszczelki pod głowicą i kontrolka wtrysku) i w tamtym przypadku podobno pomogła wymiana czujnika położenia przepustnicy. Zasugerowałem sprawdzenie czujnika mechanikowi. Podobno jest sprawny (ile w tym prawdy ? nie wiem).

Naprawdę szlag mnie już trafia. Za niedługo koszty wymiany sprawnych części przekroczą koszt wymiany silnika na nowy.Mechanik który wymienił uszczelkę umywa ręce i mówi że wszystko zrobił dobrze. Elektryk nie jest w stanie pomóc. Pisałem już na forum Tempry i na Elektrodzie, bez większych sukcesów a auto w świetnym stanie się marnuje się już ponad 4 miesiące.

Więcej o aucie:
Tempra SW 1.6 i.e. wtrysk Boscha, nr komputera : 0 261 200 721; 23.02.94;26sa3246; silnik 835c1.000 159AT55B. Przebieg 130kkm (wygląda na autentyczny), klimatyzacja, abs, poduszka powietrzna wspomaganie itp. itd.

Z góry dzięki za wszystkie rady. Dodam, że przeczytałem oczywiście wszystkie posty na forum Lanci(z resztą nie tylko lanci) związane z szarpaniem i kontrolką wtrysku, ale nie znalazłem odpowiedzi na mój problem. Bardzo bym był również wdzięczny gdyby ktoś miał service manuala do tego komputera, w którym było by opisane podłączenie czujników do niego.

Jak wrócę myślę w pierwszej kolejności o sprawdzeniu jeszcze raz tego czujnika położenia przepustnicy i alternatora(czy nie powoduje jakiegoś zwarcia). A co sądzilibyście o podłączeniu bezpośrednio do akumulatora jakiegoś porządnego kondensatora np. 1F? zastanawia mnie ten wpływ wymiany akumulatora na częstotliwość szarpania.

lancia1969
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2058
Rejestracja: 22 cze 2005, 0:00
Imię: mgOmichGD
Lokalizacja: Usa
Kontakt:

Fiat - kontrolka wtrysku i szarpanie 1.6 ie

Post autor: lancia1969 » 07 sie 2007, 21:39

ryq - nie ma co sobie zycia utrudniac wiec nalezy sprawdzić :

-mase komputera(czy czasami nie pojawia sie napięcię miedzu ECU-aku)
-czujnik TPS _ stawiam 90% na uszkodzenie-(brak ciągłości wskazań)
-jak jest czujnik hala ( fazy wałka) - może być przyczyną :D
-czujnik połozenia wału ( spradzić czy szczelina nie jest > od 06mm.

Zakładamy że ciśnienie oraz wydajnośc pompy paliwa OK :roll: ( wymieniałes filtr?) a mono wtrysk nie jest zatarty.

:wink:

ryq

Fiat - kontrolka wtrysku i szarpanie 1.6 ie

Post autor: ryq » 07 sie 2007, 21:56

Masę w pierwszej kolejności sprawdzałem. Poprowadziłem miedziany kabel(2-3 mm^2) od kompa przez nakrętkę na filtrze powietrza aż do karoserii, ale nie poprawiło to w żaden sposób działania silnika. Poza tym zakładam, że elektryk sprawdził to powtórnie.

Czujnik przepustnicy, sprawdzę jeszcze raz na pewno, ale aż takiej dużej pewności nie mam. Przerywanie jest również gdy auto zostawię na luzie i grzebię przy silniku, więc ciągłość nie ma tu raczej nic do rzeczy. Prędzej styki. Czy może on powodować reset komputera i zaświecanie kontrolki wtrysku?

Czujnik położenia wału - podmieniałem na dwa inne.

Czujnik fazy wałka? Szczerze mówiąc pierwsze słyszę o nim. Nie wiem nawet gdzie on jest. Wydawało mi się do tej pory, że jeżeli jest czujnik położenia wału to nie ma czujnika fazy :/

lancia1969
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2058
Rejestracja: 22 cze 2005, 0:00
Imię: mgOmichGD
Lokalizacja: Usa
Kontakt:

Fiat - kontrolka wtrysku i szarpanie 1.6 ie

Post autor: lancia1969 » 07 sie 2007, 22:09

"ryq" pisze:Masę w pierwszej kolejności sprawdzałem. Poprowadziłem miedziany kabel(2-3 mm^2) od kompa przez nakrętkę na filtrze powietrza aż do karoserii, ale nie poprawiło to w żaden sposób działania silnika. Poza tym zakładam, że elektryk sprawdził to powtórnie.
OK to jest ważne :D
"ryq" pisze:Czujnik przepustnicy, sprawdzę jeszcze raz na pewno, ale aż takiej dużej pewności nie mam. Przerywanie jest również gdy auto zostawię na luzie i grzebię przy silniku, więc ciągłość nie ma tu raczej nic do rzeczy. Prędzej styki. Czy może on powodować reset komputera i zaświecanie kontrolki wtrysku?
To juz inna sprawa jezeli przerywa na wolnych obrotach - tylko teraz ustalmy czy przerywa ( brak iskry gwałtowne dodanie gazu powoduje strzały, zgaśniecie silnika , czy taz wkeca sie wyżej i jest ok?)
czy przerywa - czyli nierówno pracuje :roll: ale np ma za bogata mieszanke - czarny dym z rury -mocno słyszalne ssanie?


"ryq" pisze:Czujnik położenia wału - podmieniałem na dwa inne.
Na nowe czy uzywki ? Sprawdż jeszcze zęby na kole czy czasami nie jest ukruszony -ubity :roll:
"ryq" pisze:Czujnik fazy wałka? Szczerze mówiąc pierwsze słyszę o nim. Nie wiem nawet gdzie on jest. Wydawało mi się do tej pory, że jeżeli jest czujnik położenia wału to nie ma czujnika fazy :/
Oki - ja poprostu nie mam przed soba manualna do 1.6 ale pewnie masz moduł zapłonowy i cewkę podwójna :wink: Moduł oczywiście wymieniałeś a cewka jest ok , wiec trzeba sptrawdzić dokładnie przejścia między wiązką a kompem -zaraz poszukam rozpiski i postaram sie wkleić.

Awatar użytkownika
bolek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 489
Rejestracja: 03 sie 2007, 0:00
Imię: Piotr
Lokalizacja: Olsztyn

Fiat - kontrolka wtrysku i szarpanie 1.6 ie

Post autor: bolek » 07 sie 2007, 22:10

nie wiem czy akurat w twoim aucie jest coś takiego, ale w niektórych fiatach przy montażu gazu montowane są przekaźniki, które odcinają prąd do sterownika po wyłączeniu zapłonu, w celu zrobienia reseta.
być może jest u ciebie taki przekaźnik, który "gubi" napięcie sterujące i rozłaczą sterownik, chociaż nie trzyma się to kupy w kontekście poprawy po resecie sterownika

Anonymous

Fiat - kontrolka wtrysku i szarpanie 1.6 ie

Post autor: Anonymous » 07 sie 2007, 22:23

To są krótkotrwałe chwilowe przerwy. Normalnie auto jeździ poprawnie i pracuje równo, ale co kilka minut/kilkaset metrów zaświeca się kontrolka i najczęściej szarpnięcie. Gdy auto jest na luzie zdarza mu sie zgasnąć. Auto pali w okolicach dyszki, nigdy nie strzeliło, wkręca się normalnie. Co do CPW na początku była używka, teraz jest nówka. Co do podpowiedzi Bolka, chodzi Ci o emulator sondy lambda? Z tego co pamiętam mam go zainstalowanego(99%) ale on po prostu wysyła oszukany sygnał optymalnych warunków do kompa a nie go resetuje. Acha, problem oczywiście występuje zarówno na gazie jak i na benzynie więc ciśnienie pompy paliwowej nie ma tu nic do rzeczy.

Awatar użytkownika
bolek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 489
Rejestracja: 03 sie 2007, 0:00
Imię: Piotr
Lokalizacja: Olsztyn

Fiat - kontrolka wtrysku i szarpanie 1.6 ie

Post autor: bolek » 07 sie 2007, 22:39

z emulatorem jest tak jak mówisz, ale niektóre sterowniki tworzą sobie korekty ustawien w oparciu o sztuczne warunki jakie podaje sie im na gazie w skutek czego przestaja jeździc na benzynie. rozwiązywane bywa to w taki sposób, że wstawia się przekaźnik na przewodzie pamięci sterownika, który po wyłączeniu zapłonu odłacza podtrzymanie pamięci sterownika. Przyszlo mi do głowy, że (zakładając ze jest takie cos u ciebie) możliwe jest uszkodzenie połączeń takiego przekaźnika przy naprawach silnika i są chwilowe braki zasilania przekaźnika

ryq

Fiat - kontrolka wtrysku i szarpanie 1.6 ie

Post autor: ryq » 07 sie 2007, 22:56

Hmmm. Sprawdzę to jak przyjadę, ale z tego co pamiętam to poza emulatorem nie było innych rzeczy.
Mogę jeszcze dorzucić zrzuty z oscyloskopu przedstawiające sygnał wejściowy i wyjściowy CPW podczas pracy silnika. Na ostatnim zdjęciu przedstawiający sygnał wejściowy jest wyraźny pik, ale nie wiem czy nie jest on spowodowany kiepską jakością oscyloskopu. W każdym bądź razie odsuwałem przewody z CPW i ruszałem nimi na wszystkie strony, ale nie zauważyłem wpływu na pracę silnika.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

lancia1969
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2058
Rejestracja: 22 cze 2005, 0:00
Imię: mgOmichGD
Lokalizacja: Usa
Kontakt:

Fiat - kontrolka wtrysku i szarpanie 1.6 ie

Post autor: lancia1969 » 07 sie 2007, 23:24

Rozmawiamy o takim wtrysku?

Obrazek

Przebiegi z oscyloskopu - : ok2 : : ok2 : : ok2 : :D
Ten "pik" jest podejrzany ale nie powinien byc przyczyna dławienia ( sygnał za krótki dla jednego cylindra -no chyba ,że jest duża powtarzalność) :roll: :D

Awatar użytkownika
marmal
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 15 lip 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

A propos szarpania,nabierania obrotów itp.

Post autor: marmal » 07 sie 2007, 23:53

Nie jestem mechanikiem samochodowym, kupiłem Lancię deltę 2 ponad pół roku temu.Oczywiście to o czym pisaliście wystąpiło również u mnie.Może to śmieszne i bajeczne co odkryłem.Przynajmniej w moim przypadku zdarzało sie tak iż po zatankowaniu dokręcałem korek wlewu do końca słysząc charakterystyczne trrr, nawet nie zamykając go na kluczyk.Po przejechaniu ponad 100 km po tankowaniu auto zaczęło szarpać, nabierać bezsensownych obrotów mimo iż moja noga nie dotykała gazu.Zgasiłem i po pewnym czasie znowu było wszystko ok.Tak zdarzało sie kilka razy, ale zaciekawiło mnie to iż w momencie kiedy jechałem na stację by zatankować w chwili otwarcia korka wlewu słyszałem niesamowity cmok (zassanie powietrza do baku). Stwierdziłem iż być może do baku nie dopływa powietrze a jest to jakby nie było bardzo konieczne.Tworzyło sie podciśnienie i pompa paliwa nie mogła wydolić.Postanowiłem nie dokręcać korka na full, tak by możliwy był normalny obieg powietrza. Powiem szczerze! Jak ręką odjął! Śmieszne ale prawdziwe.Nie wiem czy to dotyczy twego przypadku,opisuję jedynie mój.
Serdecznie pozdrawiam życząc rozwiązania problemu niezwłocznie 8)
Pozdrawiam - Marian

ryq

Fiat - kontrolka wtrysku i szarpanie 1.6 ie

Post autor: ryq » 08 sie 2007, 21:19

Te przebicia (jeżeli to są przebicia) mogą powodować ze komputer głupieje i nie wykrywa poprawnie przebiegów/gubi położenie wału albo powoduje reset komputera. Niestety nie wiem skąd pochodzą( przychodzi mi do głowy przebicie z cewki zapłonowej na kable sterujące i z czujnika położenia wału). Co do sugestii marmala - Problem występuje zarówno na gazie jak i na benzynie więc to nie to. Ale dzięki :)

lancia1969 Dzięki za schemacik. Z tego co pamiętam wszytko się zgadza, tyle że z komputera wychodziło więcej przewodów jak na mój gust :).

Co do pików, pojawiały się na ekranie co kilkanaście/ kilkadziesiąt sekund.

lancia1969
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2058
Rejestracja: 22 cze 2005, 0:00
Imię: mgOmichGD
Lokalizacja: Usa
Kontakt:

Fiat - kontrolka wtrysku i szarpanie 1.6 ie

Post autor: lancia1969 » 08 sie 2007, 22:09

"ryq" pisze:
lancia1969 Dzięki za schemacik. Z tego co pamiętam wszytko się zgadza, tyle że z komputera wychodziło więcej przewodów jak na mój gust :).
No tak bo to jest tylko zapłon a jeszcze jest wtrysk temp i takie takie tam - które teraz nas nie interesują :wink:
"ryq" pisze: Co do pików, pojawiały się na ekranie co kilkanaście/ kilkadziesiąt sekund.
Jeżeli wymiana cewki nie pomoże - czeka Cię niestety wymont skrzyni i ogladniecie koła , w tym systemie na każdy cylinder masz jeden impuls - jeżeli jeden z nich jest uszkodzony to bedą problemy z zapłonem :?

ryq

Fiat - kontrolka wtrysku i szarpanie 1.6 ie

Post autor: ryq » 08 sie 2007, 22:34

Wymiana cewki już za mną.
czeka Cię niestety wymont skrzyni i ogladniecie koła
:/. Raczej nie czuję się na siłach. Jeżeli dobrze rozumiem to aby sprawdzić czujnik halla? Raczej bym przymierzał się do sprawdzenia jego przebiegów.

Właśnie zauważyłem różnicę na schemacie: mianowicie u mnie CPW ma trzy przewody a nie dwa :/
EDIT:
Ostatnio znalazłem w opisie układu wtryskowego bosch takie cos:

"W silnikach z wtryskiem BOSCH Mono-Motronic montuje się świece posiadające rezystor przeciwzakłóceniowy. "

Przypomnę, że świece były również wymieniane przy robieniu uszczelki. Czy mogą one być przyczyną takiego zachowania się silnika?

Karolkm
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 20
Rejestracja: 09 maja 2010, 18:41
Lokalizacja: Szydłowiec

Re: Fiat - kontrolka wtrysku i szarpanie 1.6 ie

Post autor: Karolkm » 25 maja 2010, 10:09

Anonymous pisze:Witam

Mam problem wprawdzie nie z Lancią a z Fiatem, ale przecież to prawie to samo ;)
W ubiegłym roku kupiłem Temprę SW 1.6 i.e z wtryskiem Boscha i przez mniej więcej rok byłem więcej niż szczęśliwym posiadaczem. Dosłownie żadnych problemów(no, może poza złapaniem gumy ;) ). Auto po sprowadzeniu zostało zagazowane. Kilka miesięcy temu postanowiłem wymienić uszczelkę pod głowicą i klawiaturą(z tej pierwszej czasami delikatnie wydmuchiwało gazy a z drugiej wybijało olej) i przy okazji świece. Po odebraniu samochodu pojawił się problem, mianowicie co jakiś czas zaświeca się kontrolka wtrysku i auto traci całkowicie moc, szarpie i spadają obroty. Czasami jest to na ułamek sekundy tak że nawet nie da się tego wyczuć, czasami jednak zdrowo szarpnie. Jak auto jest na luzie często przy tym gaśnie. Kilka razy zdarzyło się, że po zgaszeniu się kontrolki silnik zaczął się sam wkręcać na ~5k rpm.

Witam, mam dokładnie identyczny problem, wszystko tak samo jak w powyższym opisie, czy ten problem został już rozwiązany. ?

Proszę o kontynuację tego tematu.

Awatar użytkownika
kielon
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 329
Rejestracja: 28 wrz 2009, 20:31
Lokalizacja: Warszawa

Re: Fiat - kontrolka wtrysku i szarpanie 1.6 ie

Post autor: kielon » 25 maja 2010, 17:36

witam, ja ten sam problem miałem u siebie 2 krotnie. Za pierwszym razem padło na czujnik temp.(byłem z autkiem na kompie i taki błąd wywalił "coś w stylu brak czy błąd połączenia +/- czujnika temp.-nie pamiętam dokładnie) kupiłem, wymieniłem i kiszka. Udałem się do mechaniora, który znowu podłączył i wyszło to samo. Okazało się, że gubi mi sygnał na czujniku...przelutował wiązkę i śmigała do niedawna czyli jakiś rok. Ostatnio miałem to samo i najpierw obstawiałem świece i przewody. Wymieniałem 2 krotnie i nic...wiec zabrałem się za ten czujnik. Wygrzebałem ze starych gratów po peugeocie kostkę 2 pinową identyczną do tej w lancii i przelutowałem całość od początku. Mija tydzień i śmiga. A teraz objawy: szarpania codziennie (nie ważne czy zimny czy ciepły silnik), brak mocy, czasem gasła na siwatłach, czasem jak zrzucałem na luz, nadmierne spalanie, kontrolka wtrysku (przewaznie jak miałem szarpanie to się pojawiała ale było tak, że i kilka dni jej nie widziałem pomimo szarpań. Mam nadzieje, że to komuś w czymś pomoże. Pozdrawiam
Lancia Delta II 1.6ie 8V 95r.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”