Szczególnie polecam osobom które pierwszy raz kupują Lancię (Alfę, Fiata) i nie bardzo wiedzą na co zwrócić uwagę - brak małej karteczki, albo trzeciego klucza może kosztować bardzo dużo kasiorki...
Co to jest Lancia Code ? (a także starsze wersje Alfa Romeo Code, być może Fiat Code)
Zwrot "Lancia Code", "LANCIA CODE" (immo LC) używany jest:
1. jako firmowa nazwa immobilizera (immo), a raczej całego systemu zabezpieczającego.
2. jako ciąg znaków cyfrowych służących do dezaktywacji jego działania (taki PIN), oraz nazwa karty na której ten "PIN" wydrukowano.
3. jako nazwa procedury wprowadzania (użycia) tegoż ciągu znaków (kodu, PIN-u etc.)
Immo LC opisywane tutaj jest starszą wersją, obecnie często nazywaną Code 1, niemniej dużo z tego systemu przeszło do Code 2 i Code 3
W wielu starszych egzemplarzach spotyka się Code 2, zatem jest możliwość przełożenia Code 2, zamiast Code 1. Zdarzają się także takie, w których wykasowano w ECU wpis immo w pamięci eprom - można je odpalić nawet przy fizycznym braku immo.
Części składowe systemu Lancia Code (Code_1)
Podstawowymi elementami są:
1. kluczyk czerwony (albo z czerwoną wkładką) tzw. "master" (mistrz - w wolnym tłumaczeniu)
2. Kluczyki czarne (są dwa różne typy)
3. centralka Lancia Code (jakaś tam skrzynka lub dwie z elektroniką, z anteną zamontowaną dookoła stacyjki)
4. Kod PIN - w postaci kilku cyfr
5. Transponder wbudowany do kluczyka (mała kosteczka cała z plastiku, a w niej "coś tam")
6. Dioda sygnalizacyjna zielona/czerwona (dwukolorowa) między nawiewami w kabinie
7. Wyłącznik bezwładnościowy
Kluczy (razem z masterem) może być maksymalnie 7.
typ "A" - Klucz Master - "czerwony"
Bez niego jakiekolwiek naprawy układu Lancia CODE oraz centralki elektronicznej sterowania silnikiem (lub elektronicznie sterowanej pompy wtrysku) są niewykonalne (to cytat z fabrycznej instrukcji, nie dotyczy polaków i rosjan) .
Typ "B" - klucz czarny /normalny/ stosowany do uchomienia silnika, otwarcia/ zamknięcia drzwi, bagażnika, schowka.
Ten typ klucza może być dodatkowo wyposażony w sterowanie zamkiem centralnym, oraz autoalarmem.
Z przodu może mieć wbudowaną diodę (oświetleniową), a z boku diodę sygnalizacji autoalarmu.
Do klucza typu "B" jest dołączona wąska przywieszka do kluczyka, na której wydrukowano kod autoalarmu w postaci czterech cyfr X.Y.Z.Q , cyfry z zakresu 0 do 7 .
Typ "C" - czarny kluczyk "hotelowy, serwisowy"
Umożliwia tylko uruchomienie silnika i odblokowanie kierownicy. Dla boy'ów hotelowych i ASO.
Karta kodowa "CODE". A na niej napis "LANCIA CODE"
Kartonik (plastik?, nie wiem bo nie mam!) z nadrukowanymi oznaczeniami:
A - kod elektroniczny (PIN) w formacie X.Y.Z.Q.W cyfry od 1 do 9
służy do awaryjnego uruchomienia silnika
B - kod "mechaniczny" służący do określenia kształtu wyżłobień klucza.
C - dwa puste miejsca na naklejki z PIN-ami autoalarmu
Ważna UWAGA! Dla Code_1 (strasze wersje immo LC, czyli wszystkie Kappy) kopii karty kodowej nie ma nikt, nawet fabryka. Wszystkie serwisy ASO zgodnie twierdzą, że koszt uzyskania to 1100 PLN (wrzesień '09), czyli karta, kpl. kluczy i kpl. zamków... W Zabrzu dodatkowo straszą wymianą ECU (komputera) ... Magicy natomiast twierdzą, że można "sczytać z epromu" za dużo mniej, ale też drogo. Można też próbować - to tylko 99999 kombinacji (albo jeszcze mniej bo można wykluczyć cyfrę 0) Ciekawe, że złodzieje nie mają z tym problemu...
Dopiero dla późniejszych sytemów Lancia Code (Code_2, code_3) kopię karty kodowej można (podobno nie tak drogo, przynajmniej w Częstochowie) wykupić w ASO, (tylko właściciel pojazdu), kopię sporządza się (też podobno) na podstawie samego nr VIN ( w dow. rej. czwarta rubryka). Niestety gdy wysłałem do nich e-maila z zapytaniem, zwyczajnie mnie olali i do dziś nie wiem tego na pewno.
Działanie systemu Lancia Code
Uwaga - system Lancia Code "współpracuje" z centralką zamka centralnego, co może mieć dla użytkowników znaczenie szczególnie przy diagnozowaniu usterek, oraz z ECU. Immo jest elektrycznie połączone z fabrycznym sterownikiem zamka centralnego, a dopiero z niego jest podpięcie do diody immo. Spodziewam się (tylko na podstawie schematu z "contatto), że odłączenie (albo awaria) fabrycznego centralnego, może spowodować brak pracy diody immo, co może skutkować błędną diagnozą. Ktoś może niepotrzebnie wymienić sprawny immobilizer, tylko dlatego, że dioda (immobilizera) "zwariuje na skutek usterki w centralce zamka.
W chwili gdy kluczyk w stacyjce obrócony zostanie do pozycji STOP (lub PARK), immobilizer blokuje ECU (komputer sterujący) silnika.
Dioda immo zaczyna świecić zielonym światłem pulsującym.
Gdy kluczyk zostanie przekręcony do poz. MAR:
1) jeżeli PIN transpondera w kluczyku jest zgodny, z zapamiętanym w systemie (w ECU), zielona dioda zgaśnie; system włącza funkcje sterowania i samochód można uruchomić.
2) jeżeli zielona dioda będzie świecić się światłem ciągłym, oznacza to, że PIN transpondera (kluczyka) nie został rozpoznany przez system, albo system wykrył wewnętrzną usterkę.
Wówczas należy spróbować procedury ponownie, oraz po kolei innymi kluczykami, dostarczonymi z samochodem.
PIN-y (minimum da 3, max. dla 7 kluczyków), przechowywane są w pamięci "ulotnej (flash)" centralki "Lancia Code", zatem po długotrwałym odłączeniu akumulatora, mogą zniknąć z pamięci. (Ale z własnych doświadczeń oraz doświadczeń ASO Zabrze i Tychy wynika że nawet pół roku bez akumulatora, nic złego nie robi systemowi Code_2). Szkodliwe natomiast mogą być przepięcia, przetężenia i stany nieustalone w chwili podłączania aku do rozładowanej instalacji)
Należy wówczas ponownie zakodować do pamięci kody wszystkich posiadanych kluczyków.

3) jeżeli silnik pracuje, a dioda zaświeci, to oznacza autodiagnostykę, jeżeli zaś dioda pulsuje (w czasie pracy silnika), to znak, że PIN-ów brak w pamięci centralki systemu i samochód nie jest zabezpieczony przed kradzieżą.
AWARYJNE uruchamianie silnika
Ważne! Jeżeli w czasie uruchomienia awaryjnego popełnisz błąd,wyjmij kluczyk ze stacyjki i zacznij wszystko od początku.
0) Sprawdź, czy dywanik nie blokuje ci pedału gazu.
1) Odczytaj 5 cyfr PIN LANCIA CODE NA karcie kodowej "CODE".
2) Obrócić kluczyk w wyłączniku zapłonu w położenie MAR.
3) Wciśnij na max. "pedał gazu" i trzymaj go wciśnięty. Zielona dioda zaświeci się na 8 sek. i zgaśnie. W tym momencie puść pedał (zanim zacznie błyskać) i licz błyski diody.
{ W jednym z opisów, napisano aby "powoli puszczać pedał gazu, aż kontrolka zacznie błyskać}
4) Kiedy ilość błyśnięć odpowiada pierwszej cyfrze PIN, wówczas naciskasz pedał {tym razem szybko}, ma być wciśnięty do momentu, dopóki zielona dioda świeci światłem ciągłym (ok. 4 sek.)
5) Po upływie tego czasu znowu zaczyna błyskać, liczymy błyski, tyle ile ma 2-ga cyfra kodu PIN i znowu puszczamy pedał.
6) Tak samo odliczamy pozostałe liczby kodu PIN.
7) Po wprowadzeniu ostatniej cyfry, przytrzymaj pedał wciśnięty. Dioda zaświeci ok. 4 sekundy i zgaśnie. W tym momencie zwolnić pedał przyspieszenia.

9) Uruchomić silnik, i natychmiast pojechać do naprawy. (Można też męczyć się z tą procedurą przy każdorazowym uruchamianiu silnika)
10) Jeżeli dioda nadal świeci światłem ciągłym - spróbuj od początku wszystko jeszcze raz.
Wyłącznik bezwładnościowy
Zabezpiecza samochód przed pożarem po stłuczce.
Dosyć powszechną usterką jest zadziałanie wyłącznika "na parkingu" oraz w czasie odkurzania wnętrza.
Wyłącznik ten znajduje się pod fotelem kierowcy, w Kappie z prawej strony (w innych modelach może być z lewej), wystarczy go "namacać" i wcisnąć.
opracowane na podstawie fabrycznej instrukcji użytkownika Lancii Kappa, oraz lektury forum klubu Lancia Klub Polska i innych klubów. Tekst będzie poprawiany systematycznie w miarę zdobywania nowych informacji. Bardzo proszę o nadsyłanie własnych uwag i spostrzeżeń. Uwaga - nie biorę udziału w dyskusji, natomiast zamieszczam w tekście wszystko co może pomóc w naprawie immo, lub choćby zrozumieniu jego działania.
Podziękowania: za udział w dyskusji dla:Kozi, jan123456, argenta67, Szajber, sashxxx, oraz za aktywną pomoc kolegom i koleżankom: Tomasz, Dudi, robak, grzole, Nat, a szczególnie za ochronę mej psychiki...