Lybra 2.4 JTD - uszkodzona półoś - wypadła

Exocet
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 62
Rejestracja: 04 cze 2013, 18:07
Imię: Maciek
Lokalizacja: Łódź

Lybra 2.4 JTD - uszkodzona półoś - wypadła

Post autor: Exocet » 20 kwie 2014, 13:31

Witam forumowiczy,
Dzisiaj pytanie trochę inne niż zwykle- wiem, co się popsuło, ale nie wiem dlaczego, a chciałbym uniknąć powtórki w przyszłości. Ale po kolei:
Ponad rok i 30k km temu, niestety podczas pobytu za granicą, coś zaczęło w aucie stukać. Okazało się, że winien był lewy przegub. Warsztat spisał sobie VIN, zamówił część, ale gdy zgłosiłem się po odbiór, powiedzieli, że dostali nie taką jak trzeba, za długą albo za krótką (niestety nie pamiętam dokładnie) i musieli zamówić inną : zolta : . Ale w końcu założyli, auto jeździło, wszystko fajnie, popłakałem nad rachunkiem i zapomniałem o sprawie.
Miesiąc temu i 1000km temu wymieniłem sobie sprzęgło, koło dwumasowe i dyferencjał.
Parę dni temu rano pod autem zauważyłem niewielką plamę czegoś tłustego. Zaniepokojony sprawdziłem wszystkie płyny pod maską (olej, chłodniczy, hamulcowy, wspomagania) i widząc, że wszystko ok, stwierdziłem, że to nie z mojego. Zapomniałem niestety o jednym bardzo ważny płynie w aucie... : gafa :
Pojechałem na zakupy i gdy ruszałem z parkingu coś zaczęło stukać w aucie. Zatrzymałem się, obejrzałem całe auto, zajrzałem pod spód, nic nie znalazłem, ruszyłem dalej. Niestety jedno skrzyżowanie dalej auto przestało jechać tj. silnik kręci, sprzęgło odpuszczone, koła się nie kręcą. Laweta, warsztat, podnośnik. Od razu było widać, że lewa półoś częściowo wysunęła się ze skrzyni, i stąd wyciekło nieco oleju. Ponieważ nie pracował cały wielowypust (ten który wchodzi do skrzyni) to w końcu go ścięło i auto się zatrzymało. Mechanika poza tym zadziwiła osłona przegubu, która jest jednolicie okrągła, a nie taka "rzeźbiona" jak w JTD. Sam przegub jest masywniejszy i osłona od JTD którą mieli na stanie nie chciała na niego wejść. Niestety rozładowała mi się wtedy komórka i nie mam żadnych zdjęć.
I w końcu dochodzę do mojego pytania: okrągła osłona jest chyba od benzyny- możliwe, że Francuzi wepchnęli mi niepasujący przegub i dlatego półoś była krótsza i wysunęła się? Ale to dlaczego wypadła dopiero po 30k km? Czy też przyczyna może leżeć zupełnie gdzie indziej? Bo jeszcze rozumiem, że wieloklin mógł się zużyć, ale dlaczego półoś się wysunęła sama? Przecież żeby ją wyciągnąć w warsztacie trzeba się przyłożyć.
Pierwszy raz spotkałem się z takim problemem, szukajka niestety nie wyrzuciła mi niczego pomocnego w takim przypadku, będę wdzięczny za jakieś pomysły. Na razie auto mam uziemione i czekam na używaną półoś, ale chciałbym wiedzieć, czy nie powtórzy się coś takiego w przyszłości. Z góry dzięki.
Jest: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q4 TI, Alfa Romeo Brera 2.4 JTDm, Alfa Romeo Spider 2.0TS
Były: Lancia Lybra 2.4 jtd SW '04 (czarna) 185 KM,Lancia Lybra 2.4 jtd SW (granatowa), Lancia Ypsilon, Lancia Y, Alfa Romeo 159 2.4 JTDm

Awatar użytkownika
stabraf
Administrator
Administrator
Posty: 8478
Rejestracja: 22 lut 2008, 0:00
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Lybra 2.4 JTD - uszkodzona półoś - wypadła

Post autor: stabraf » 20 kwie 2014, 23:58

Być może przy ostatnim montażu półosi zaginęła ta mała sprężyna na końcówce półosi :
Obrazek
Ten okrągły sprężynujący pręcik powinien się znajdować na końcówce półosi w tym wpuście i to on jest odpowiedzialny za to, żeby półoś sobie nie wyskoczyła luźno. Osłoną bym się nie przejmował, jeśli tylko dobrze spełnia swoją funkcję ;)

Exocet
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 62
Rejestracja: 04 cze 2013, 18:07
Imię: Maciek
Lokalizacja: Łódź

Re: Lybra 2.4 JTD - uszkodzona półoś - wypadła

Post autor: Exocet » 22 kwie 2014, 15:55

Dziękuję za odpowiedź. A czy mogło się to stać już po zmontowaniu, czy mogła ulec uszkodzeniu podczas jazdy? Straszne maleństwo jak na odpowiedzialność jaka na niej spoczywa:)
stabraf pisze:Osłoną bym się nie przejmował, jeśli tylko dobrze spełnia swoją funkcję ;)
Nie wiem, czy spełniała swoją funkcję, bo z jakiegoś powodu półośka się wysunęła;) W każdym razie czekam teraz na kompletną półoś od kol. Huberta, ponieważ wielowypust na tej dziwnej osłonie i tak uległ uszkodzeniu więc na nic więcej się nie przyda.
Pozdrawiam.
Jest: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q4 TI, Alfa Romeo Brera 2.4 JTDm, Alfa Romeo Spider 2.0TS
Były: Lancia Lybra 2.4 jtd SW '04 (czarna) 185 KM,Lancia Lybra 2.4 jtd SW (granatowa), Lancia Ypsilon, Lancia Y, Alfa Romeo 159 2.4 JTDm

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4042
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Lybra 2.4 JTD - uszkodzona półoś - wypadła

Post autor: volf » 22 kwie 2014, 21:45

A w skrzyni wielowypust jest w porządku, sprawdzałeś?
KAPPA TDS & JTD

Exocet
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 62
Rejestracja: 04 cze 2013, 18:07
Imię: Maciek
Lokalizacja: Łódź

Re: Lybra 2.4 JTD - uszkodzona półoś - wypadła

Post autor: Exocet » 22 kwie 2014, 23:01

Na "macanego" wydaje się w porządku, inna osłona przegubu weszła i pracuje normalnie. Tak więc mam nadzieję, że wszystko gra.
Jest: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q4 TI, Alfa Romeo Brera 2.4 JTDm, Alfa Romeo Spider 2.0TS
Były: Lancia Lybra 2.4 jtd SW '04 (czarna) 185 KM,Lancia Lybra 2.4 jtd SW (granatowa), Lancia Ypsilon, Lancia Y, Alfa Romeo 159 2.4 JTDm

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”