Kappa - wentylator chłodnicy a praca klimy

Volver
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 317
Rejestracja: 25 lis 2013, 20:59
Lokalizacja: Kraków

Kappa - wentylator chłodnicy a praca klimy

Post autor: Volver » 25 kwie 2014, 23:22

Witajcie. Mam pytanie, które mnie nurtuje. Wiem, że wentylator chłodzi również skraplacz. U mnie po włączeniu silnika i klimy wentylator zasuwa pełną mocą, nawet na wolnych obrotach i zimnym silniku. Po przejechaniu dystansu kilkunastu km, nadal pracuje, zatrzymuje go tylko przycisk ECON, czyli wyłączenie sprężarki. Klima działa wyśmienicie, brak nieszczelności, stan pełny -kontrola miesiąc temu. Czy to normalny objaw, czy nie powinien się jednak wyłączać? Słychać to wycie wiatraka przez maskę silnika z dystansu, co mnie wkurza i rodzi obawy o jego żywot.
Lancia k Coupe 2,4 VIS 23.07.1998 nr 2448 Pluto Green 98 250 km...pomalutku rośnie przebieg

maciek791
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 63
Rejestracja: 27 gru 2013, 21:30
Imię: Maciek
Lokalizacja: Bytom

Re: Wentylator chłodnicy a praca klimy

Post autor: maciek791 » 25 kwie 2014, 23:42

Moim zdaniem winne jest zbyt duże ciśnienie czynnika, nieprawidłowa praca presostatu lub sterownika klimatyzacji. Dobrze byłoby wiedzieć jakie masz ciśnienie czynnika - możliwe że jest go za "dużo".
Lancia Lybra 2,4 JTD, 2000r, 136KM

Awatar użytkownika
marceli
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2091
Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
Skype: marcin.kasinski82
Imię: Marcin
Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
Kontakt:

Re: Wentylator chłodnicy a praca klimy

Post autor: marceli » 26 kwie 2014, 7:15

Wiatrak ma dwa biegi,możliwe że pierwszy nie chodzi i załącza od razu drugi.
Sprawdź to,opis znajdziesz na forum.
Ale to normalne że przy klimie się zalączy nawet jak jest temp.silnika niska.
dwa cztery benzyna..ale zjadająca LPG :)
Obrazek
Moja Kappa
Obrazek

Volver
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 317
Rejestracja: 25 lis 2013, 20:59
Lokalizacja: Kraków

Re: Wentylator chłodnicy a praca klimy

Post autor: Volver » 26 kwie 2014, 9:07

Dzięki, muszę poobserwować jak się zachowuje w różnych warunkach, zrobiło się chłodno, a mają wrócić ciepłe dnie. Ciśnienie było za duże i zostało zmniejszone-sprawdzę czy nie trzeba ponownie skorygować. Macie jakieś inne podejrzenia?
Lancia k Coupe 2,4 VIS 23.07.1998 nr 2448 Pluto Green 98 250 km...pomalutku rośnie przebieg

Awatar użytkownika
Michor
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2386
Rejestracja: 05 lut 2012, 10:17
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Warszawa

Wentylator chłodnicy a praca klimy

Post autor: Michor » 26 kwie 2014, 9:13

Ja tak mialem jak byl wywalony 1 bieg. Wiatrak nie chlodzi osuszacza tylko chlodnice klimy swoja droga.

Przy zbyt wysokim cisnieniu, pressostat wylacza kompresor wiec na wiatrak to nie powinno miec wplywu poniekad.

Sprawdz na krotko pierwszy bieg czy dziala poprawnie.


Wysłane z mojego iPhone przez Tapatalk
BMW E39 Touring - 4,4 V8

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5141
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Kappa - Wentylator chłodnicy a praca klimy

Post autor: Bichoń » 26 kwie 2014, 9:57

W jakiejś instrukcji wyczytałem, że z wiatrak chłodnicy załącza się na pierwszym biegu m. in.: przy włączonej klimatyzacji (tryb AUTO) i gdy prędkość samochodu jest mniejsza niż 30km/godz.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD

Volver
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 317
Rejestracja: 25 lis 2013, 20:59
Lokalizacja: Kraków

Re: Kappa - wentylator chłodnicy a praca klimy

Post autor: Volver » 26 kwie 2014, 11:40

Dzięki za pomoc. Podejrzewam brak pierwszego biegu, co może być jego przyczyną? Hałas sugeruje tylko drugi sprawny bieg, co pojawiło się teraz, wcześniej nie było nic słychać. A nie zweryfikuję tego podczas jazdy, bo szum z drogi już zagłusza wszystko.
Lancia k Coupe 2,4 VIS 23.07.1998 nr 2448 Pluto Green 98 250 km...pomalutku rośnie przebieg

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5141
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Kappa - wentylator chłodnicy a praca klimy

Post autor: Bichoń » 26 kwie 2014, 11:51

Volver pisze: Podejrzewam brak pierwszego biegu, co może być jego przyczyną?
Przepalony rezystor pierwszego biegu... dosyć typowa przypadłość. Zwoje drutu oporowego korodują i się rozpadają, jest też zabezpieczenie termiczne które lubi odmówić posłuszeństwa.
Rezystor ten jest wkręcony w obudowę wiatraka, taki 6-kątny kształt na 2 śrubach, podłączone do niego 2 grube kabelki. Możesz go sprawdzić zwyczajnie elektrycznie, sprawdzając jego opór.
Jeżeli nie wiesz jak to zrobić, to inną metodą będzie zagrzanie silnika i sprawdzenie przy jakiej temperaturze się załącza wentylator i czy przy jeszcze wyższej (o dodatkowo jakieś 10*C) przełączy się na szybsze obroty.
O rezystorze wentylatora chłodnicy było już trochę na forum.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD

Volver
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 317
Rejestracja: 25 lis 2013, 20:59
Lokalizacja: Kraków

Re: Kappa - wentylator chłodnicy a praca klimy

Post autor: Volver » 26 kwie 2014, 12:11

Właśnie czytam wątki na naszym forum. Ponieważ jestem atechniczny, podjadę do chłopaków na Saskiej w Krakowie. Ponownie wielkie dzięki za zaangażowanie i pomoc.
Lancia k Coupe 2,4 VIS 23.07.1998 nr 2448 Pluto Green 98 250 km...pomalutku rośnie przebieg

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4042
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa - Wentylator chłodnicy a praca klimy

Post autor: volf » 26 kwie 2014, 19:23

bichon pisze:W jakiejś instrukcji wyczytałem, że z wiatrak chłodnicy załącza się na pierwszym biegu m. in.: przy włączonej klimatyzacji (tryb AUTO) i gdy prędkość samochodu jest mniejsza niż 30km/godz.
Nie wiem jak to jest w wersjach benzynowych Kappy, ale w dieslach (są 2 wentylatory połączone równolegle) pracują cyklicznie czyli wyłączony, włączony 1 bieg , włączony 2 bieg i znowu wyłączony i prędkość nie ma nic do rzeczy ;)
KAPPA TDS & JTD

maciek791
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 63
Rejestracja: 27 gru 2013, 21:30
Imię: Maciek
Lokalizacja: Bytom

Re: Kappa - wentylator chłodnicy a praca klimy

Post autor: maciek791 » 26 kwie 2014, 21:06

Kolego jak masz możliwość podłącz się FES. W diagnostyce masz możliwość włączenia 1 i 2 biegu wentylatora. Będziesz w tym momencie miał pewność jak pracuje wentylator czy faktycznie nie działa 1 bieg.
Lancia Lybra 2,4 JTD, 2000r, 136KM

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4042
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa - wentylator chłodnicy a praca klimy

Post autor: volf » 26 kwie 2014, 21:37

Maciek791-nie wiem czy ta opcja jest dostępna w tym modelu/roczniku, bo np w jtd jest a w tds-nie :?:
KAPPA TDS & JTD

Volver
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 317
Rejestracja: 25 lis 2013, 20:59
Lokalizacja: Kraków

Re: Kappa - wentylator chłodnicy a praca klimy

Post autor: Volver » 26 kwie 2014, 22:59

Spróbuję zagrzać silnik i poobserwuję pracę układu chłodzenia. Na postoju. Czytając o tych problemach z wentylatorem chłodnicy, cieszę się, że na pewno 2. bieg działa, a może znajdę 1. Pozdrawiam z okazji mojego 100-tnego postu.
Lancia k Coupe 2,4 VIS 23.07.1998 nr 2448 Pluto Green 98 250 km...pomalutku rośnie przebieg

Awatar użytkownika
stabraf
Administrator
Administrator
Posty: 8478
Rejestracja: 22 lut 2008, 0:00
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Kappa - wentylator chłodnicy a praca klimy

Post autor: stabraf » 26 kwie 2014, 23:11

Jak nie masz jak sprawdzić opornika I biegu to odepnij kable od niego, zewrzyj solidnie i uruchom zimne auto. Jak się włączy wentylator to wyciągnij przekaźnik I biegu na nadkolu w puszce po prawej stojąc przed autem-są opisane na puszce ;) Jak stanie wentylator to sterowanie masz dobre - prawdopodobnie opornik uwalony. Jak wystartuje wentylator to z pełną prędkością jak na II biegu, bo pomijasz opornik ;)

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5141
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Kappa - wentylator chłodnicy a praca klimy

Post autor: Bichoń » 26 kwie 2014, 23:22

Też dobry sposób. Tylko tam płynie prąd ok. 30 amperów, więc zrób "mostek" do zwarcia w miarę grubym kablem.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czarna
były:
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”