Kappa - czujnik załączania wentylatora

iniemamocny
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 84
Rejestracja: 12 cze 2009, 23:30
Lokalizacja: Legionowo

Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: iniemamocny » 05 wrz 2009, 14:10

http://www.moto.allegro.pl/item73225081 ... bravo.html
http://www.moto.allegro.pl/item72487806 ... _nowy.html

Chyba bym musiał na głowę upaść żeby dać więcej niż 50zł. Toż to przecież kawałek drutu nawinięty na ceramikę, termo-wyłącznik, dwa styki i podstawka z odrobiny plastyku. Najdroższy w tym jest termik, nie powinien kosztować więcej jak 10zł dobrej jakości.

On ma chodzić właśnie na pół gwizdka przy zimnym termiku, po to jest ta spirala(daje opór), dopiero gdy termik się zagrzeje, przerywa obwód i wtedy jak mniemam(ale nie mam pewności) jakiś inny włącznik czy układ załącza inny obwód z "drugim biegiem"

Hmm, dziwne, u mnie też 0.30 amp, a według dedukcji i part numbers w eperze wychodzi mi że powinien być 0.50. Który rocznik tego tdsa masz?
Ostatnio zmieniony 05 wrz 2009, 14:16 przez iniemamocny, łącznie zmieniany 1 raz.

Codee

Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: Codee » 05 wrz 2009, 14:15

może i on kosztuje 10 pln ale chytrzy sprzedawcy narzucili trochę setek procentów swojej marży i tyle

kiedyś ludzie pracowali latami na swój buissnes a teraz każdy po roku myśli że się dorobi willi + limuzyny

Awatar użytkownika
mikaeltdi
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1263
Rejestracja: 13 lut 2007, 0:00
Imię: Michał
Lokalizacja: Kielce

Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: mikaeltdi » 05 wrz 2009, 14:17

OK że ma chodzić tylko dlaczego przy wyłączonym silniku ...zimnym?!

założyłem odkurzony oprornik i przez chwilę się włączyły wiatraki a zaraz przestały..nic nie kumam po ponownym odłączeniu i połączeniu nic ... :roll: ...wilgoć i woda ma jakiś wpływ ?

dzięki za linki moga się przydać ;) ..jak tylko będą czytelne

pozdro..

Kappa 95r
Ostatnio zmieniony 05 wrz 2009, 14:20 przez mikaeltdi, łącznie zmieniany 1 raz.
była Lancia Kappa 2,4 TDs 1995r.
bylo Renault Espace 1,9DCI 2004r.
bylo Renault Laguna 2 1,9DCI 2002r.
jest Lancia k 2.0 155KM 1996
jest Renault Laguna 3 2.0DCI 2008r. 180KM 400Nm

iniemamocny
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 84
Rejestracja: 12 cze 2009, 23:30
Lokalizacja: Legionowo

Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: iniemamocny » 05 wrz 2009, 14:19

Nie zrozumiałeś mnie, termik kosztuje z reguły 10zł i nie jest to jakaś fanaberia konkretnego sprzedawcy, przejedź się kiedyś na Wolumen w Warszawie, jest tam pełno sklepów z elektroniką.

-- 05 Wrz 2009, 14:23 --

Wiesz co mikaeltdi, u mnie też zaraz po uruchomieniu zimnego silnika wentylatory się załączają na chwilę, tyle że ja mam zamiast opornika spięte "na krótko" więc u mnie wchodzą od razu na maks obroty. Może tak ma być że zaraz po uruchomieniu zimnego silnika się załączają?

-- 05 Wrz 2009, 14:27 --

link1

link2 Ech, zapomniałem że się skracają.

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: prezesjm » 05 wrz 2009, 19:31

Możecie już przestać wypisywać te głupoty !
Naprawdę trudno to zrozumieć jak to działa ? W kappie z klimą są dwa biegi wentylatora. Te dwa biegi włączają dwa przekaźniki , jeden podaje prąd przez opornik, więc wentylator (y) kręcą się wolniej - mamy pierwszy bieg. Jeśli jest potrzeba włącza się drugi przekaźnik i podaje pełne napięcie na wentylator(y) które oczywiście kręcą się szybko - mamy drugi bieg. Jeśli opornik ( zwykły opornik ,nie żaden termik czy coś Ci się tam umyśliło) spali się , tzn. ma przerwę , nie przewodzi prądu to nie mamy pierwszego biegu, układ włączy się dopiero jak już jest naprawdę gorąco i od razu na drugi bieg. Sytuacja niekorzystna ze względu na możliwość przegrzewania się silnika, złą pracę układu klimatyzacji, niepotrzebnie duży pobór prądu. Co gorsze startujący wentylator(y) od razu na drugi bieg pobiera(ją) bardzo duży prąd co może spowodować przepalenie bezpiecznika i zostajemy zupełnie bez chłodzenia. Co to oznacza w korku nie trzeba tłumaczyć. W sytuacji awaryjnej można ten opornik zewrzeć co spowoduje lepszą pracę klimatyzacji i auto nie powinno się przegrzewać lecz pozostaje groźba spalenia się bezpiecznika i niepotrzebnie duży pobór prądu.
Tymi dwoma przekaźnikami steruje układ z desce rozdzielczej, on włącza poszczególne biegi wiatrak(ów) biorąc pod uwagę sygnał z czujnika temperatury i sygnał z układu klimatyzacji. Steruje też wskazówką temperatury i lampka przegrzania.
Jeśli wiatrak(ki) startują od razu po przekręceniu stacyjki bez uruchamiania silnika po 2-5 sekund to układ wykrywa przerwę w układzie czujnika temperatury i włącza wiatrak(ki) a wskazówkę ustawia na 50 stopni. jest to celowe zaprogramowane działanie.Trzeba sprawdzić obwód czujnika czerwonego. Jeśli wiatrak(i) startują przy zimnym silniku to sytuacja jest możliwa gdy klimatyzacja pracuje w trybie chłodzenia. jest to normalne i tak ma być. jeśli jednak wiatraki pracują nadal lub włączają się przy klimie w trybie Econ, to mamy awarię . Można w takiej sytuacji zdjąć na chwilę wtyczkę z presostatu klimatyzacji. Znajdziemy go przykręconego do osuszacza ( taki okrągły walec przykręcony do chłodnicy), dochodzą do niego 4 przewody. Jeśli zdejmiemy wtyczkę a wiatrak(i) staną to mamy "winowajcę". trzeba presostat wymienić. jeśli nadal będą się kręcić to mamy poważniejszą awarię albo zwarcie gdzieś w instalacji lub awaria w samej desce rozdzielczej. Możliwe jest że skleją się przekaźniki ale wtedy wiatrak(i) działają nawet bez kluczyka w stacyjce. Dla dłubaczy info- najczęściej do uszkodzenia przewodów dochodzi we wiązce pod półką akumulatora.

Do TDS można stosować opornik 0,3 ohm. Opornik nie pali się tak bez powodu. Czasem od starości, korozji ulegnie uszkodzeniu ale najczęściej winny jest wiatrak(i). Ciężko kręcący się wiatrak(i) - możliwość że wiatrak(i) nie wystartują i opornik spalony. Często także uszkadza się szczotkotrzymacz w tych silnikach wiatraków co powoduje zetknięcie szczotek z metalowym denkiem i oczywiście zwarcie i spalenie się tego opornika. Można włożyć nowy opornik a po chwili już go nie mieć.

Jak mi ktoś jeszcze zacznie raz wypisywać głupoty to wywalę bez ostrzeżenia.

iniemamocny
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 84
Rejestracja: 12 cze 2009, 23:30
Lokalizacja: Legionowo

Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: iniemamocny » 05 wrz 2009, 21:39

Dzięki za informacje, ale po co te nerwy? Nie rozmawiasz z jakimś gówniarzem, więc trzymaj nerwy na wodzy. Pod spiralką opornika, między spiralą a jednym ze styków jest wyłącznik termiczny(termik), co jak co, ale wyłącznik termiczny to ja wiem jak wygląda i do czego służy. A to że nie znam zasady działania układu chłodzenia, to inna sprawa, po to są takie miejsca jak to bym się nauczył. Nie trzeba od razu traktować człowieka jak głąba. Mimo wszystko dziękuje za wyjaśnienie zasady funkcjonowania układu chłodzenia w Kappie.

Codee

Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: Codee » 05 wrz 2009, 22:18

iniemamocny pisze:Dzięki za informacje, ale po co te nerwy? Nie rozmawiasz z jakimś gówniarzem, więc trzymaj nerwy na wodzy. .

"władza" szkodzi, czasem tak bywa.
Chyba ideą tego forum jest pomagać choćby trzeba pisać każdemu z osobna

iniemamocny
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 84
Rejestracja: 12 cze 2009, 23:30
Lokalizacja: Legionowo

Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: iniemamocny » 05 wrz 2009, 22:27

Wiesz, ja na tak obszerne objaśnienie tej tematyki jeszcze się nie natknąłem na tym forum, czy na pewno było to już tak dokładnie wyjaśnione? (nie żebym się chciał podlizać wiceprezesowi)

Awatar użytkownika
mikaeltdi
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1263
Rejestracja: 13 lut 2007, 0:00
Imię: Michał
Lokalizacja: Kielce

Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: mikaeltdi » 05 wrz 2009, 22:35

Wnioskuję z wykładu( 8-O ) iż winnym pracy wentylatorów ...bez kluczyka w stacyjce... może być przekażnik ,znaczy się chodzi o skrzyneczkę na nadkolu ? ;)i dwa przekażniki nad bezpiecznikami , a co jeśli po wyjęciu takowych nadal wentylatory pracują ..wciąż bez kluczyków :roll: takie zdażenia miało miejsce ..aktualnie jest tak jak być powinno tzn nic samo się nie włącza bez mojej zgody ;)


pozdrowionka
była Lancia Kappa 2,4 TDs 1995r.
bylo Renault Espace 1,9DCI 2004r.
bylo Renault Laguna 2 1,9DCI 2002r.
jest Lancia k 2.0 155KM 1996
jest Renault Laguna 3 2.0DCI 2008r. 180KM 400Nm

argenta67

Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: argenta67 » 05 wrz 2009, 23:17

mikaeltdi pisze:Wnioskuję z wykładu( 8-O ) iż winnym pracy wentylatorów ...bez kluczyka w stacyjce... może być przekażnik ,znaczy się chodzi o skrzyneczkę na nadkolu ? ;)i dwa przekażniki nad bezpiecznikami , a co jeśli po wyjęciu takowych nadal wentylatory pracują ..wciąż bez kluczyków :roll: takie zdażenia miało miejsce ..aktualnie jest tak jak być powinno tzn nic samo się nie włącza bez mojej zgody ;)


pozdrowionka
Ta skrzyneczka z przekaźnikami i bezpiecznikami też nie jest wieczna ani nie jest hermetyczna i często tam sobie wilgoć działa a to sprzymierzeńca zwarć co może objawiać się włączaniem wiatraków np, wtedy najlepiej sprężone powietrze i po rozkręceniu tej skrzynki osuszanie.

iniemamocny
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 84
Rejestracja: 12 cze 2009, 23:30
Lokalizacja: Legionowo

Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: iniemamocny » 08 wrz 2009, 14:58

Ja w swoim zamontowałem opornik z aukcji którą podałem i wydaje się że działa prawidłowo.

Krechu
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 128
Rejestracja: 30 cze 2010, 9:24
Lokalizacja: Niepołomice

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: Krechu » 20 lip 2010, 12:33

Witam.

Czy ktoś mógłby ostatecznie powiedzieć czy do wentylatora II bieg jest ten czujnik w termostacie (3 piny) czy jest gdzieś dodatkowy. Bo wszystko mi nadal wariuje a ten czujnik w termostacie był sprawdzany przez elektryka i jest ok? Gdzie jest ten tajemniczy czerwony czujnik?
Krechu
Lancia Kappa 2.0 20v + LPG
AR 166 2.5 V6

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 12142
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: topcio » 20 lip 2010, 14:09

jeden czujnik daje impuls temperatury, wentylator załącza się w miarę potrzeby. Czerwony jest za niebieskim (w tył silnika) i daje sygnał dla ECU.
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

Krechu
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 128
Rejestracja: 30 cze 2010, 9:24
Lokalizacja: Niepołomice

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: Krechu » 20 lip 2010, 19:15

Kurczę za ch....e nie mogę tego czerwonego znaleźć mam tylko 3 pin z niebieskim maziakiem. Na Saskiej powiedzieli, ze za pracę wentylatora odpowiada nie czujnik bo go nie ma ale opornica na chłodnicy BTW nowa kosztuje 130 zeta więc obecna poszła do konserwacji Mowa tu o silniku 2.0 20V z 99. Ten z plastikowym kolektorem.

Pozdrawiam
Krechu
Lancia Kappa 2.0 20v + LPG
AR 166 2.5 V6

argenta67

Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora

Post autor: argenta67 » 20 lip 2010, 20:26

W Kappie nie ma czujnika typowo do wentylatora, wentylatorem steruje komputer a komputer dostaje info u ciebie z tego trzypunktowego czujnika, w starszej wersji były dwa po dwa piny, niebieski i czerwony.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”