Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytraca temp.

Awatar użytkownika
Sebastian
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 2573
Rejestracja: 24 paź 2007, 0:00
Imię: Sebastian
Lokalizacja: DW

Odp: Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytraca te

Post autor: Sebastian » 26 sty 2010, 8:03

Toper pisze:
heniek.z.lasu pisze: Taki z niego nowoczesny diesel, że się w nim marznie w du...sko : czerwona :
dziwne, mi nic nie marznie.
Po 3-4km zaczyna wiać ciepłe powietrze. Po jakichś 5km jest fajnie. nawet teraz przy tych mrozach (dzisiaj -25 na termometrze było). Fakt, że silnik nie nagrzał się do 90 stopni, ale to miałem gdzieś, ważne że nagrzewnica dawała ciepłe powietrze i ładnie się wnętrze nagrzało. Klima ustawiona na auto.
Pozdrawiam
U mnie tak samo. Fakt, faktem, że przy tych temperaturach osiągnięcie 90 stopni wymaga przejechania naprawdę dłuższego odcinka - a na postoju na wolnych obrotach temp. wręcz spada. Ale w kabinie mam ciepło w dosyć krótkim czasie (wolniej niż miałem w Escorcie 1.6, ale zauważalnie szybciej niż w Mondeo TDCI).

PS. Już nawet nie wspominam, iż mogę wspomóc się Webasto - GENIALNY wynalazek ;)
jest: Yamaha FZS 600, Yamaha JogRR, Kymco Downtown 300i, Taczka Duster 1.3
było m.in.: Lancia Lybra 2.4 JTD Intensa, Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDm, Lancia Ypsilon 1.2 16V (zygmunt zabrał)

Eleni
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 76
Rejestracja: 26 paź 2009, 16:29
Lokalizacja: Waw/Kat

Odp: Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytraca te

Post autor: Eleni » 26 sty 2010, 8:34

W instrukcji jest napisane, że po długiej jeździe nie należy od razu wyłączać pojazdu i poczekać najlepiej do spadku temperatury silnika, czyli wynika z tego, że na postoju to całkiem normalne, że temperatura spada w szczególności w takie mrozy.
Eleni

Krzysiek82
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 963
Rejestracja: 16 lip 2009, 7:30
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Brzeg

Odp: Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytraca te

Post autor: Krzysiek82 » 26 sty 2010, 9:14

Eleni pisze:W instrukcji jest napisane, że po długiej jeździe nie należy od razu wyłączać pojazdu i poczekać najlepiej do spadku temperatury silnika, czyli wynika z tego, że na postoju to całkiem normalne, że temperatura spada w szczególności w takie mrozy.
Tam akurat chodzi o turbinę i jej smarowanie przy wytracaniu temperatury.

Eleni
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 76
Rejestracja: 26 paź 2009, 16:29
Lokalizacja: Waw/Kat

Odp: Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytraca te

Post autor: Eleni » 26 sty 2010, 10:17

Krzysiek82 pisze:
Eleni pisze:W instrukcji jest napisane, że po długiej jeździe nie należy od razu wyłączać pojazdu i poczekać najlepiej do spadku temperatury silnika, czyli wynika z tego, że na postoju to całkiem normalne, że temperatura spada w szczególności w takie mrozy.
Tam akurat chodzi o turbinę i jej smarowanie przy wytracaniu temperatury.
Nie pamiętam dokładnie strony na której było to napisane jednakże chodziło o temperaturę silnika (a nie turbiny) ponieważ takowa jest pokazywana na kokpicie.

Sama byłam zdziwiona i pierwsze nad czym się zastanawiałam to jak to będzie możliwe podczas dużych upałów lub ile trzeba będzie zatem czekać po np kilkugodzinnej ostrej jeździe.

Częściowy zapis znalazłam tu:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Eleni

Krzysiek82
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 963
Rejestracja: 16 lip 2009, 7:30
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Brzeg

Odp: Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytraca te

Post autor: Krzysiek82 » 26 sty 2010, 10:32

Eleni pisze:
Krzysiek82 pisze:
Eleni pisze:W instrukcji jest napisane, że po długiej jeździe nie należy od razu wyłączać pojazdu i poczekać najlepiej do spadku temperatury silnika, czyli wynika z tego, że na postoju to całkiem normalne, że temperatura spada w szczególności w takie mrozy.
Tam akurat chodzi o turbinę i jej smarowanie przy wytracaniu temperatury.
Nie pamiętam dokładnie strony na której było to napisane jednakże chodziło o temperaturę silnika (a nie turbiny) ponieważ takowa jest pokazywana na kokpicie.

Sama byłam zdziwiona i pierwsze nad czym się zastanawiałam to jak to będzie możliwe podczas dużych upałów lub ile trzeba będzie zatem czekać po np kilkugodzinnej ostrej jeździe.
To nie tak, uwierz mi. Owszem, na desce masz temperaturę silnika, ale diesel lub benzyna z turbo rządzą się trochę innymi prawami jak silniki bez wspomagania (dokładnie chodzi o ich traktowanie). Chodzi o to, że jak intensywnie korzystasz z silnika, to turbo pracuje. Ta praca to ogromne prędkości wirnika i ogromna jego temperatura. Jak wracasz z trasy, podczas której taka turbina pracowała dość sporo, to nie możesz od razu wyłączyć silnika bo wyłączysz nagle rozpędzoną i rozgrzaną turbinę. A powinno się zostawić samochód na biegu jałowym przez te choćby kilkadziesiąt sekund, aby prędkość zmalała do tej minimalnej, a przy tym spadku prędkości było zapewnione smarowanie. O to chodzi. Nie chodzi o to, że masz na wskaźniku 90 stopni w lecie i nie możesz wyłączyć samochodu. Po spokojnej jeździe 50 km/h w mieście nic się nie stanie.

PS. Nie musisz czekać, aż wskaźnik temperatury opadnie do tych 50 stopni ;)

Awatar użytkownika
Dudi
Członek Zarządu LKP
Członek Zarządu LKP
Posty: 12273
Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytraca te

Post autor: Dudi » 26 sty 2010, 10:47

Krzysiek82 pisze:Nie musisz czekać, aż wskaźnik temperatury opadnie do tych 50 stopni ;)
Zresztą w lecie nigdy nie spadnie, żeby nie wiem ile go trzymać na wolnych obrotach (no chyba, że się ma niesprawny termostat) ;)
Dudi
Fiat Brava 80 16v SX / Alfa Romeo 156 2.0 16v Selespeed / Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 LX Verde Olimpia
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170KM Distinctive
Fiat Fullback 2.4 MJ LuxNAV 180KM
Nysa Towos 522 '86 (do poprawek) / YAMAHA YZF-R6 (eeeeeeeRRRRRRrrrrr sześć)
Obrazek
Obrazek

Eleni
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 76
Rejestracja: 26 paź 2009, 16:29
Lokalizacja: Waw/Kat

Odp: Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytraca te

Post autor: Eleni » 26 sty 2010, 11:35

To dlaczego jest użyte sformułowanie "w komorze silnika"?
Eleni

Krzysiek82
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 963
Rejestracja: 16 lip 2009, 7:30
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Brzeg

Odp: Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytraca te

Post autor: Krzysiek82 » 26 sty 2010, 12:39

Nie wiem, tak po prostu ktoś napisał. Ale pomyśl na logikę: zatrzymujesz się na parkingu bez grama cienia w środku lipca. Temperatura powietrza jakieś 32 stopnie w słońcu, silnik ma 90 stopni bo właśnie wróciłaś z trasy 200 km. Ile czasu musiałby silnik chodzić, aby się schłodził? Ja nie znam odpowiedzi, ale wiem jedno: latem jak kilka razy dziennie jeżdżę, a samochód stoi w cieniu budynku, to potrafię wsiąść po dwóch godzinach i jest w okolicy 70 stopni.

Awatar użytkownika
kaeres
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1417
Rejestracja: 20 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Wodzislaw Sl., Poland

Re: Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytraca temp.

Post autor: kaeres » 26 sty 2010, 12:47

To pisał człowiek, a tłumaczył drugi.
Albo błąd w tłumaczeniu albo błąd myślowy lub co najgorsza skrót myślowy mówiący po prostu aby jak to sami ujęli dać silnikowi "złapać oddech".
Temp. silnika to nie jest 88`C tylko kilkaset.
Ta pokazywana na tablicy rozdz. to temp cieczy chłodzącej.
I faktycznie w tym odczekaniu po ostrej jeździe chodzi o turbinę aby się "uspokoiła" bo potrafi śmigać z prędkością kilkadziesiąt tys obr/min i gdy wyłączysz silnik przy tak rozpędzonej turbinie to ostro dostaje po tyłku bo nie jest chłodzona niczym (obieg wody stoi bo pompa stoi gdy wyłączysz silnik).

Eleni
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 76
Rejestracja: 26 paź 2009, 16:29
Lokalizacja: Waw/Kat

Odp: Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytraca te

Post autor: Eleni » 26 sty 2010, 12:47

Eleni pisze:...Sama byłam zdziwiona i pierwsze nad czym się zastanawiałam to jak to będzie możliwe podczas dużych upałów lub ile trzeba będzie zatem czekać po np kilkugodzinnej ostrej jeździe...
Jakbyście mnie nie zaszufladkowali i czytali dokładniej zauważylibyście, że na wstępie dodałam iż nie biorę pod uwagę opcji gdzie w cieniu jest 30 stopni tylko powiedzmy od 15 w dół.
Chodziło mi o pokazanie, że instrukcja sama mówi, że JEST MOŻLIWE, że na postoju pracujący silnik może się schłodzić i to JEST nORMALNE.
Eleni

Krzysiek82
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 963
Rejestracja: 16 lip 2009, 7:30
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Brzeg

Odp: Re: Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytrac

Post autor: Krzysiek82 » 26 sty 2010, 13:17

kaeres pisze:...Temp. silnika to nie jest 88`C tylko kilkaset.
Ta pokazywana na tablicy rozdz. to temp cieczy chłodzącej...
Fakt ;)
Eleni pisze: Jakbyście mnie nie zaszufladkowali i czytali dokładniej zauważylibyście, że na wstępie dodałam iż nie biorę pod uwagę opcji gdzie w cieniu jest 30 stopni tylko powiedzmy od 15 w dół.
Chodziło mi o pokazanie, że instrukcja sama mówi, że JEST MOŻLIWE, że na postoju pracujący silnik może się schłodzić i to JEST nORMALNE.
No to teraz jest chyba wszystko zrozumiałe ;)

Awatar użytkownika
Marcin_D
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3314
Rejestracja: 21 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Radom woj. mazowieckie

Odp: Re: Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytrac

Post autor: Marcin_D » 26 sty 2010, 13:51

kaeres pisze: I faktycznie w tym odczekaniu po ostrej jeździe chodzi o turbinę aby się "uspokoiła" bo potrafi śmigać z prędkością kilkadziesiąt tys obr/min i gdy wyłączysz silnik przy tak rozpędzonej turbinie to ostro dostaje po tyłku bo nie jest chłodzona niczym (obieg wody stoi bo pompa stoi gdy wyłączysz silnik).
No Kaeres tylko jest jeden bład w twoim opisie - turbina to jest chłodzona olejem, i po ostrej jeździe chodzi o to by wirnik turbiny wytracił obroty, a jednocześnie miał smarowanie (co wiąże się z chłodzeniem), a na wyłączonym silniku pompa oleju nie chodzi i jest brak smarowania. Jak gnasz jak szalony i od razu po zatrzymaniu gasisz silnik to wirnik turbiny zapiernicza te kilkadziesiat tysięcy obr/min na sucho - wiadomo co z tego później wychodzi.

Awatar użytkownika
kaeres
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1417
Rejestracja: 20 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Wodzislaw Sl., Poland

Re: Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytraca temp.

Post autor: kaeres » 26 sty 2010, 14:46

No tak chodziło o pompę oleju - zacząłem gadać o temp cieczy chłodzącej i mi tak zostało do końca posta :)

Jarek T
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 177
Rejestracja: 19 mar 2009, 16:56
Lokalizacja: Warszawa

Odp: Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytraca te

Post autor: Jarek T » 28 sty 2010, 6:07

Witam
Co do konieczności odczekania przed wyłączeniem silnika - latem czekamy nie tylko na wytracenie prędkości turbiny - istotnym jest również odczekanie na wyłączenie się wentylatorów chlodnicy (o ile pracują) - w lybrze jtd wentylatorami steruje sterownik silnika - po wyłączeniu zapłonu raczej nie powinny pracować....
W domyśle autor instrukcji przewidziała m.in. takie przypadki....
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
kaeres
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1417
Rejestracja: 20 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Wodzislaw Sl., Poland

Re: Lybra - wolno rozgrzewa sie w mrozy i szybko wytraca temp.

Post autor: kaeres » 28 sty 2010, 9:00

To, że wiatrak jeszcze popracuje parę sekund to normalne - W KAŻDYM SAMOCHODZIE TAK JEST.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”